• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • HJ0812

Är det någon som planerar att köpa endast nya saker?

Alvin 081121 Asta 130730
  • frkvilljunu

Imponerad av er som orkar träna! jag är redan alldeles för stor - har fått rejäl mage och känner miglångsam och flpflåsig bara av att gå.

• Anonym föräldraledig
    HJ0812 skrev 2016-07-28 12:57:17 följande:

Alvin 081121 Asta 130730
    När vi fick vår dotter köpte jag mycket nytt. Köpte en del kläder begagnat, de minsta storlekarna är som nya, eftersom de växer ur dem så fort. Spjälsäng köptes också begagnad av en vän, köpte ny madrass till. Men vagn och bilbarnstol köptes nytt. Har köpt en ny syskonvagn nu också, tänkte köpa den begagnad, men fick en till bra pris nu när Emmaljunga byter säsong. Har alla kläder kvar efter dottern, så den här gången blir det inte så mycket handlat alls förutom vagnen och en bärsjal.
  • Andan

Har varit på RUL idag, UNDERBART! Har inte känns bebis så mkt då jag har mk i fram, men bebis mådde bra och rörde sig som attan utan att jag kände. Försökte se kön men hen ville INTE visa upp sig trots 3 försök under 45 min ultraljud.

BM skulle ta en kik vid nästa besök vecka 25.

Vi har köpt en ny vagn, känns som att priserna på rel nya beg är ganska höga. Då känns det mer värt med en ny som har garanti.

Någon som ska ansöka om havandeskap?

Jag ska men kommer inte ihåg när jag gjorde det med min son...

• Pimpinellan
    frkvilljunu skrev 2016-07-28 13:03:59 följande:
    Imponerad av er som orkar träna! jag är redan alldeles för stor - har fått rejäl mage och känner miglångsam och flpflåsig bara av att gå.
    Samma här. Träna är att orka gå upp ur soffan och ev. duscha... Har ju mest legat sen v.9 p.g.a huvudvärk så det säger sig självt att man tappar orken.
  • frkvilljunu

Försäkringskassan ska ha 30 dagar på sig i handläggningstid så nog bra att va ute i god tid. 60dagar innan bf som det går att ansöka för. jag har skickat in mina papper nu när jag fick moderskapsintyget från bm efter ultrljudet och låg på chefen att fylla i blanketten om arbetsuppgifter

Andan skrev 2016-07-28 13:12:36 följande:

Har varit på RUL idag, UNDERBART! Har inte känns bebis så mkt då jag har mk i fram, men bebis mådde bra och rörde sig som attan utan att jag kände. Försökte se kön men hen ville INTE visa upp sig trots 3 försök under 45 min ultraljud.

BM skulle ta en kik vid nästa besök vecka 25.

Vi har köpt en ny vagn, känns som att priserna på rel nya beg är ganska höga. Då känns det mer värt med en ny som har garanti.

Någon som ska ansöka om havandeskap?

Jag ska men kommer inte ihåg när jag gjorde det med min son...

• Mariro
    HJ0812 skrev 2016-07-28 12:57:17 följande:

Vi kommer att endast att köpa nya saker, för oss känns det valet som det bästa :)
  • HJ0812

Jag var bara nyfiken ang beg/nytt. Jag väntar tredje barnet men vi har ingenting kvar efter syskonen eftersom vi inte planerade fler barn. Jag är så glad över att få köpa alla saker igen och det känns lättare nu när jag vet vad jag vill ha. Vissa saker köper jag exakt likadana som vi haft tidigare och andra saker väljer jag andra varianter. Hittills har jag köpt en vagn och babyskydd med bas.

Alvin 081121 Asta 130730
  • sillencillasill

Hej!

RUL idag och bebisen låg i en söt yogaställning fötterna ovanför huvudet och höll i sina tår. Super gulligt men barnmorskan var inte så nöjd när mätningen försvårades... Men är kvar på BF 20 dec, har ju inseminerats så inte många dagar att räkna fel på. Såg en snopp och en pung så svårt att tänka tjej nu även om jag var inställd på det först..

Kommer att köpa det mesta begagnat! Eller få/låna av vänner och syster. Ser ingen vits med att köpa nytt.. Köpte lite barnkläder i England för pundet var lågt och kläderna fina och unika.

Smörjer magen med olja från body shop. Oklart vad det gör för nytta..

Orkar träna ibland. Leder spinning när jag känner för det och går promenader. Lite gym. Har gått upp och är tjock men orkar inte bli nojjig över det. Äter bra och normalt så får ta tag i det efter förlossningen..

• Cossi
    frkvilljunu skrev 2016-07-28 13:03:59 följande:

Så skönt att det inte bara är jag som tycker att tanken på att träna känns jobbig...Ska göra så gott jag kan och sluta ha dåligt samvete.

Ang vikten kan jag ibland få ångest över att den går upp så snabbt, men jag har alltid gått upp kring 20 kg så räknar med att hamna där igen. Första graviditeten bodde jag i Danmark och där har man även kontroller hos sin läkare. När jag var där i typ v 30 och hade gått upp kring 16-17 kg så så han: "Åh herregud, var ska det här sluta? Det är meningen att du ska bli av med det igen efter". Jag tog väldigt illa vid mig, gravidhormoner och allt, så nu brukar jag berätta det för bm och undvika att väga mig så mycket. Så länge allt är bra så är det nog normalt. Vägde lika mycket inför denna fjärde graviditet som med min första.

Det där med oljor tror jag inte på att det hjälper mot bristningar, där är nog hormoner och ärftlighet viktigt, men det är mysigt att smörja in magen, min man brukar få göra det på kvällen.
Svar på tråden BF December 2016