• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • LyCKa55
    Andan skrev 2016-08-03 10:51:06 följande:

Hej alla!

Jag har det jobbigt med hjärtklappning, ligger i sängen sedan 1 timme med en vilopuls på 110. Helt oförändrad trots att jag ligger stilla och slummrar till... Antar att detta är normalt, men jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt.

BM säger att det är pga den ökade blodvolymen.

Någon som känner igen sig?

Är i vecka 21 :)

Jag har haft problem med dubbelslag och att hjärtat slår konstigt till o från sen jag väntade sonen för 3år sen. Det har varit lugnt emellan graviditeterna men blivit mer nu igen. Jag har visserligen inte jättesnabb puls utan som sagt att det plötsligt slår hårt o sen hoppar över ett slag osv. Har gjort ett antal EKG:n o det är normalt tydligen. Min mamma har samma problem och min morfar.
  • LyCKa55

Vi har köpt en syskonvagn som jag skrev tidigare o igår hittade jag en superfin liggdel i färgen petrol till Emmaljunga nitro/ozone-chassit som jag ska köpa av min kompis. Sen kommer jag komplettera med sittdel när det blir aktuellt. Så behöver man inte köpa allt på en gång:) Fast vi har en Brio Smile sen innan som också är bra. Men jag vill testa en Emmaljunga med då jag ville ha det från början med sonen men det fick bli en Brio för att vi hade så liten bil.

• Mariro
    sympathy skrev 2016-08-03 13:56:15 följande:

Min lilla pojke är beräknad den 15:e december :) han är lite rolig eftersom han alltid sparkar samma tid varje dag , 11 på kvällen börjar det alltid buffa omkring därinne i magen. Har haft en skön graviditet fram tills nu då jag är så förstoppad att magen är helt spänd, man börjar undra hur mycket som är bebismage egentligen :o. Sen får varken jag eller bebis någon riktig sömn eftersom dom renoverar byggnaden vi bor i -.- känner för att skrika varenda morgon usch.

Vad kul för dig! Jag var på rul och fick reda på att det var en tjej - beräknad till 16:e december :) men känner igen det där med magen, helt galet uppsvälld och man tänker ju att bebis inte är så stor än! Har du testat microlax? Funkar jättebra :)
  • sympathy
    Mariro skrev 2016-08-03 17:48:20 följande:

Vad kul för dig! Jag var på rul och fick reda på att det var en tjej - beräknad till 16:e december :) men känner igen det där med magen, helt galet uppsvälld och man tänker ju att bebis inte är så stor än! Har du testat microlax? Funkar jättebra :)

Gratis till lilltjejen! :) jag har bara testat lactulos änsålänge eftersom den var billigaste alternativet på Apoteket . Det har funkat sådär. Ska nog ta och prova microlax också ifall det blir riktigt illa. Man börjar ju undra har bebis ens plats därinne eller tar tarmarna och gaserna all plats.
  • Mariro
    sympathy skrev 2016-08-03 20:55:55 följande:

Gratis till lilltjejen! :) jag har bara testat lactulos änsålänge eftersom den var billigaste alternativet på Apoteket . Det har funkat sådär. Ska nog ta och prova microlax också ifall det blir riktigt illa. Man börjar ju undra har bebis ens plats därinne eller tar tarmarna och gaserna all plats.

Tack :) ja alltså nu är det nog tarmarna som tar mest plats. Tror man känner sig mindre hungrig också för att magsäcken är ihoptryckt hela tiden haha! Ja, den hjälper snabbt och verkar helt lokalt. Eller så finns ju ricinolja som är ganska billigt, men fruktansvärt äckligt att svälja. Hoppas det blir bättre!
  • olw24311
    sympathy skrev 2016-08-03 20:55:55 följande:

Microlax är bra för att tömma men man ska inte använda det för ofta. Laktulosen funkade inte så bra på mig heller. Testa Inoxal granulater. Jag tycker de funkar bättre. De brukar rekommenderas till gravida .
  • Miaairam
    Mariro skrev 2016-08-03 21:28:16 följande:
    Tack :) ja alltså nu är det nog tarmarna som tar mest plats. Tror man känner sig mindre hungrig också för att magsäcken är ihoptryckt hela tiden haha! Ja, den hjälper snabbt och verkar helt lokalt. Eller så finns ju ricinolja som är ganska billigt, men fruktansvärt äckligt att svälja. Hoppas det blir bättre!
    Visst tar tarmarna plats, men bebisen är ju 24 cm i v 20 och 30 cm i v 24 (enligt 1177) så den tar ju en del plats den också. Känns overkligt att den redan är så lång, tycker jag som är i v 23 (22+4). Härligt att ha passerat halvvägs, men december känns dock väääldigt långt bort ännu...
  • sillencillasill

Jag fick ett ryck och köpte Dulcosoft, la linfrön i blöt över natten samt katrinplommonjuice. Nu mår jag prima igen, är supernöjd med Dulcosoft från Apoteket!

• Y o L o

Är i v 20 och tycker tiden går i rasande fart. Kan inte fatta att jag ska ha en bebis om BARA 4,5 månad :)

Miaairam skrev 2016-08-03 22:28:52 följande:

Visst tar tarmarna plats, men bebisen är ju 24 cm i v 20 och 30 cm i v 24 (enligt 1177) så den tar ju en del plats den också. Känns overkligt att den redan är så lång, tycker jag som är i v 23 (22+4). Härligt att ha passerat halvvägs, men december känns dock väääldigt långt bort ännu...

• Mariro
    Miaairam skrev 2016-08-03 22:28:52 följande:

Ja, den gör ju det. Dock har jag lite svårt att fatta hur den ligger i magen. Nån gång har det känts som en buff en bra bit ovanför naveln, kan livmodern ha nått dit? Oooja, december känns väldigt avlägset. Hoppas verkligen på en mild vinter, utan en massa halka.
Svar på tråden BF December 2016