• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990
    Hallondricka skrev 2016-09-19 21:18:50 följande:

Måste bara fråga. Kostar era ultraljud något? Rutinultraljudet var gratis men uppföljande ultraljud som jag måste göra kostar 300:- Det är ej privat utan inom landstinget. Tredje ultraljudet är denna veckan och tack och lov är kommer jag då upp i summan för frikort. Har graviditetsdiabetes så betalar för provtagning och läkarbesök varje månad med. Och mödravården säger dem är gratis...

Men alltså va!?

Jag ska göra ett extra ultraljud om 2 veckor och troligen minst 1 till, alla kommer vara gratis då det är på remiss från mvc

Även provtagningen för femte sjukan och glukosbelastningstestet var gratis då de var på remiss

Verkar ju jättekonstigt att de inte är gratis då de är på remiss/graviditetsrelaterat!?
  • Redoförnytt
    Andan skrev 2016-09-19 20:04:54 följande:

Har din bm "godkännt" omeprezol, köpte de idag med apotekaren sa att jag måste prata med läkare eller bm innan jag tar... Sitter med tabletterna brevid men vågar inte ta, biverkningarna som kan ske låter värre än uppstötningarna... Illamående, ont i magen och kramper....

Japp! Min barnmorska har eekommenderat omeprazol och gett tummen upp på galviscon som kombo vid behov.

Jag skulle inte lita fullt ut på apotekspersonal. Läs bioacksedeln, fass, 1177 eller janusinfo. Helt ofarligt!

Jag rekommenderar att ta på morgonen då det tar en stund att få effekt. Så kan du komplettera med novalucol eller galieve vid "anfall". :)

Andra tips: äta lite å ofta. Inte äta starkt å fett och inte äta sent... tycker även mejeriprodukter kan hjälpa. Så kanske lite yoggi eller mjölk till kvällsmellis? Och skippa kolsyra, surt och kaffe/the.

halsbränna är verkligen ett helvete!

Lycka till!
  • Andan

Tack snälla för att du tog dig tid med fina råd! Ska ta en omeprazol nu ikväll!

Lever för övrigt som om jag har magkatarr i matväg, typ bara kokt och kryddsnål mat! Jäääättegott ;) Fjällfil är ett måste på kvällen!

Redoförnytt skrev 2016-09-20 16:59:58 följande:

Japp! Min barnmorska har eekommenderat omeprazol och gett tummen upp på galviscon som kombo vid behov.

Jag skulle inte lita fullt ut på apotekspersonal. Läs bioacksedeln, fass, 1177 eller janusinfo. Helt ofarligt!

Jag rekommenderar att ta på morgonen då det tar en stund att få effekt. Så kan du komplettera med novalucol eller galieve vid "anfall". :)

Andra tips: äta lite å ofta. Inte äta starkt å fett och inte äta sent... tycker även mejeriprodukter kan hjälpa. Så kanske lite yoggi eller mjölk till kvällsmellis? Och skippa kolsyra, surt och kaffe/the.

halsbränna är verkligen ett helvete!

Lycka till!

• Tess1990
    sillencillasill skrev 2016-09-20 17:15:46 följande:

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

För mig är det för att moderkakan var för långt ner på RUL, finns risk att den inte flyttar upp vilket kan göra de omöjligt för vaginal förlossning eller ge ökad risk för blödningar :/

Och sen vill dom att jag ska göra TUL då jag är överviktig (trots att dom kan mäta livmodern bra och känna allt bra på utsidan)
  • Anonym föräldraledig

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

För mig är det att mitt tidigare barn var på gränsen till tillväxthämmad då hon föddes och den hör bebisen var lite väl liten över låret och magen på RUL. Har gjort två tul och bebisen är fortfarande något liten, men inte så mycket. Kommer troligen att få göra ett till tul runt vecka 32 och ett någon vecka innan bf. Hade dessutom lite liten livmoder vid förra mätningen, så får se hur det ser ut imorgon.
  • Y o L o

Någon som på rak arm minns om det är två månader innan bf försäkringskassan måste ha in nya lönen?

• olw24311
    Y o L o skrev 2016-09-20 21:00:41 följande:

Någon som på rak arm minns om det är två månader innan bf försäkringskassan måste ha in nya lönen?

Det är väl 2 månader innan som arbetsgivaren inte får neka föräldraledig. FK vill väl ha 30dgr på sig att handlägga
  • mocha8676

Jag ska på en extrakontroll hos Bm om en vecka för att mäta måttet på magen. Hade mått 29 och det var högt över kurvan. Är det högt nästa mätning så måste ultraljud göras för att se om det kan bero på mycket fostervatten, stort barn osv.
Svar på tråden BF December 2016