• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tess1990
    mocha8676 skrev 2016-09-21 11:43:59 följande:

Jag ska på en extrakontroll hos Bm om en vecka för att mäta måttet på magen. Hade mått 29 och det var högt över kurvan. Är det högt nästa mätning så måste ultraljud göras för att se om det kan bero på mycket fostervatten, stort barn osv.

Vilken vecka är du i?
  • mocha8676
    Tess1990 skrev 2016-09-21 11:48:34 följande:

Vilken vecka är du i?

När jag var på kontrollen var jag i 25+4. Nu 26+4
  • Ledilnaan
    olw24311 skrev 2016-09-21 08:30:31 följande:
    Det är väl 2 månader innan som arbetsgivaren inte får neka föräldraledig. FK vill väl ha 30dgr på sig att handlägga
    Tänk på att inom vissa yrken så har man förhandlat sig till att det är 3 mån som gäller, istället för 2. Kan vara bra att veta.
    Nu är det väl kanske så att vi som föder barnet, inte kan bli nekade, arbetsgivaren kan ju inte begära att vi ska komma tillbaka till jobbet när bebisen bara är nån dag gammal.

• Tess1990
    mocha8676 skrev 2016-09-21 13:15:38 följande:

När jag var på kontrollen var jag i 25+4. Nu 26+4

Oki! Jag var i v.29 (28+3) när jag hade mått 29, så då är de ju lite skillnad

Hoppas de jämnar ut sig eller bara beror på stor livmoder
  • MP88

Jag börja känna mig lite stressad över vad som man behöver ha hemma innan bebis kommer.. Kan inte någon som har barn sedan tidigare skriva en lista? 

• Anonym föräldraledig
    MP88 skrev 2016-09-21 18:30:59 följande:

Jag börja känna mig lite stressad över vad som man behöver ha hemma innan bebis kommer.. Kan inte någon som har barn sedan tidigare skriva en lista? 

Det är väldigt olika vad man behöver. Jag kommer att se till att jag har rena ombyten till bebis, blöjor, vagn, säng och bärsjal. Använde mig mycket av amningskudde, spadet kommer att finnas hemma. Amningsnappar var jag tvungen att använda förra gången, så det kommer jag att köpa hem. Amningsbh kan vara skönt att ha ett par stycken klara också så du inte behöver ut och leta.
    Resten tar jag nog som det kommer.
    Frysta matlådor kommer jag också att se till att det finns. Även om både jag och sambon var hemma tillsammans i början hade vi väldigt svårt att ta oss för att laga mat i början, så vore skönt att slippa det nu. :)
    Men i övrigt köper jag nog hem allt eftersom saker behövs.
    Jag har också börjat handla julklappar redan och räknar med att vara klar med det innan bebis kommer så att jag slipper ge mig ut med en nyfödd i julhandeln.
  • De5pojkarna

Gör extra UL bara för att jag och äldsta sonen är födda med njurfel.. Han fick operera bort sin vänstra njure när han var 2 år gammal..

• Emmask
    MP88 skrev 2016-09-21 18:30:59 följande:

Inför första barnet hade jag en känsla av att alla butiker skulle stänga i samma stund som barnet kom och att vi därför skulle behöva köpa hem allt för att klara oss i minst en månad. Undrar varför det var så viktigt att ha allt klart? Kanske för att känna att man hade kontroll i en stund av total kontrollförlust. Jag upptäckte ju att butikerna fortfarande hade öppet och att saker jag nojat om fanns 5 minuter bort.

Det som är bra att ha hemma, i min ringa erfarenhet, är
    Barnvagn, åkpåse och/eller overall, babyskydd, tygbitar för kräks (många!), kanske några nappflaskor och ersättning för säkerhets skull, blöjor (många fler än vi trodde), en blöjhink (stor vanlig med lock från Ikea), skötbord (går även byta på golvet ju), amningskudde (men vanliga kuddar funkar också fint), inotyol för röd stjärt var toppen, mjuka fleecefiltar använde vi mycket eftersom vi var så ovana att reglera hennes temperatur.

Till oss var det bra att ha bröstlappar till bhn (läckage), jättestora blöjbindor stulna från BB (avslaget är inte att leka med), öronproppar, matlådor och jourhavande barnvagnspromenerare. Jag tyckte att en amningsponcho var bra i början innan jag fått in vanan och var bekväm med att amma "inför folk". (Men en sån syr man med några sömmar, ångrar att jag önskade mig en för typ 300 kronor.)

Våra inköp denna gång, som vi inte hade sist, är en väckarklocka som lyser tiden i taket och en takvagga. Och en riktig videokamera med mycket utrymme.

Det vi trodde var onödigt men som räddade mig redan när första var rätt liten, var en batteridriven babygunga köpt på loppis.

Generellt önskar jag att jag ägnat mer tid åt att föreställa mig hur det är att ha en nyfödd och att fråga andra om hur de upplevde första tiden, och mindre tid åt att preppa det praktiska. Jag vill VARMT rekommendera boken Nödrop från lyckobubblan för den som i december/januari känner sig som jag kände mig. Där finns någon att hålla oro handen.

Inför förlossningen vill jag rekommendera alla att läsa Helis Föda utan rädsla och Gaskins Guide to childbirth. Skala bort 15 respektive 30 % flum och ni har de perfekta guiderna för att använda smärtan och göra den till en kraft.

Gud så långt detta blev!
  • Y o L o

Instämmer. Köpte hem allt möjligt med första, mycket som inte behövdes. Men babynest kan jag lägga till på din lista.

Anonym föräldraledig skrev 2016-09-21 18:52:50 följande:

Det är väldigt olika vad man behöver. Jag kommer att se till att jag har rena ombyten till bebis, blöjor, vagn, säng och bärsjal. Använde mig mycket av amningskudde, spadet kommer att finnas hemma. Amningsnappar var jag tvungen att använda förra gången, så det kommer jag att köpa hem. Amningsbh kan vara skönt att ha ett par stycken klara också så du inte behöver ut och leta.

Resten tar jag nog som det kommer.

Frysta matlådor kommer jag också att se till att det finns. Även om både jag och sambon var hemma tillsammans i början hade vi väldigt svårt att ta oss för att laga mat i början, så vore skönt att slippa det nu. :)

Men i övrigt köper jag nog hem allt eftersom saker behövs.

Jag har också börjat handla julklappar redan och räknar med att vara klar med det innan bebis kommer så att jag slipper ge mig ut med en nyfödd i julhandeln.

Svar på tråden BF December 2016