• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Miaairam
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

Mår också konstigt. Inte yr hela tiden som du, men det gungar till då och då. Mår konstant illa och känner mig uppblåst. Vaknade illamående inatt, försökte sitta upp och sova för att minska trycket på magsäcken, men tillslut kräkte jag och sen blev det lite bättre. Yrselanfallen kan enligt min BM bero på att bebis trycker på något blodkärl eller nåt. Minns att jag mådde illa och kräkte ibland vid denna tiden även i förra graviditeten. Men är du orolig för yrseln så kontakta BM. Blodtryck etc kan ju förändras!
  • Y o L o

Usch det lät inte kul som du mår. Jag tycker att om bebisen trycker mot nått borde det släppa när jag rör på mig men spelar ingen roll vad jag försökt med, har hållit i sig hela dagen.

Miaairam skrev 2016-09-24 19:05:59 följande:

Mår också konstigt. Inte yr hela tiden som du, men det gungar till då och då. Mår konstant illa och känner mig uppblåst. Vaknade illamående inatt, försökte sitta upp och sova för att minska trycket på magsäcken, men tillslut kräkte jag och sen blev det lite bättre. Yrselanfallen kan enligt min BM bero på att bebis trycker på något blodkärl eller nåt. Minns att jag mådde illa och kräkte ibland vid denna tiden även i förra graviditeten. Men är du orolig för yrseln så kontakta BM. Blodtryck etc kan ju förändras!

• Cossi
    Y o L o skrev 2016-09-24 19:58:15 följande:

Usch det lät inte kul som du mår. Jag tycker att om bebisen trycker mot nått borde det släppa när jag rör på mig men spelar ingen roll vad jag försökt med, har hållit i sig hela dagen.

Hur är det med dig? Jag har också fått tillbaka en del illamående, och yrslen har aldrig riktigt släppt... Men det var som värst 22-28 ungefär, då blev det mycket sittande för att inte ramla.

Imorgon ska jag till bm, så spänd att se om blodvärdet stigit efter jag knaprat 1 Niferex och 4-6 hemofer dagligen. Blir så besviken annars!

Längtar så tills jag får sluta jobba, tröööttt!
  • Y o L o

Det är sådär, yr i morse men blev bättre efter några timmar. Är så ofantligt trött bara.

Åh hoppas ditt blodvärde blivit högre nu. Funkar din mage när du äter så mycket järn? Jag kan bara ta var tredje dag, annars blir hela toan full med blod när jag försöker göra nr 2, så hård i magen alltså :)

Cossi skrev 2016-09-26 16:29:29 följande:

Hur är det med dig? Jag har också fått tillbaka en del illamående, och yrslen har aldrig riktigt släppt... Men det var som värst 22-28 ungefär, då blev det mycket sittande för att inte ramla.

Imorgon ska jag till bm, så spänd att se om blodvärdet stigit efter jag knaprat 1 Niferex och 4-6 hemofer dagligen. Blir så besviken annars!

Längtar så tills jag får sluta jobba, tröööttt!

• Makintoch

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

• Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 13:18:08 följande:

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

Alltså jättedum fråga, men hur upptäckte du dem? Kände med finger eller såg med spegel? Har du även en tyngdkänsla i underlivet?
  • Cossi
    Y o L o skrev 2016-09-26 19:30:52 följande:

Det är sådär, yr i morse men blev bättre efter några timmar. Är så ofantligt trött bara.

Åh hoppas ditt blodvärde blivit högre nu. Funkar din mage när du äter så mycket järn? Jag kan bara ta var tredje dag, annars blir hela toan full med blod när jag försöker göra nr 2, så hård i magen alltså :)

Blodvärdet hade stigit lite, 108, i alla fall åt rätt håll! Jag mår inte så bra av allt järn, mår illa och knas i magen, inte jättehård men hemorrojder har jag inte sluppit....

Åderbråck i underlivet har jag haft sen v 16 typ, tog upp det innan här men då kände jag mig ensam . Gör ont när man står/sitter länge, och de kan bli lite värre med tiden men försvinner efter förlossningen.

Mariro: Hos mig går det inte att missa, känns, syns tydligt, tyngdkänsla mm.
  • Y o L o

Misstänker att jag har det. Känner inget av det, bara sett det. Antar att jag har hemorojder också eftersom jag blöder när jag gör nr2 men känner inget av det annars heller :)

Fantastiska grejer som händer som gravid Hahaha

• Ledilnaan

Jag har lite åderbråck i underlivet, det är vanligt och försvinner efter förlossningen. Mina har inte stört mig efter förlossningen.
  • Makintoch
    Mariro skrev 2016-09-27 13:40:12 följande:

Alltså jättedum fråga, men hur upptäckte du dem? Kände med finger eller såg med spegel? Har du även en tyngdkänsla i underlivet?

Jag tycker inte det var en dum fråga! Jag har en kompis som relativt nyligen fått barn och jag mindes att hon nämnde att hennes underlivet såg annorlunda ut när hon var gravid. Därför har jag kollat med spegel då och då för att "checka läget". Jag har inte känt av någon tyngkänsla eller likande. Hade jag inte kollat med spegel hade jag nog inte upptäckt det alls! Hoppas som sagt att de inte ska börja ge symtom.. Än så länge är de som sagt väldigt små!
Svar på tråden BF December 2016