• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Emmask

Och nattlampor! Vi hade en i barnrummet och en i vårt sovrum. Absolut nödvändigt för oss. Vi hade en sån ljusslinga med bollar.

• ciz
    MP88 skrev 2016-09-21 18:30:59 följande:

Jag börja känna mig lite stressad över vad som man behöver ha hemma innan bebis kommer.. Kan inte någon som har barn sedan tidigare skriva en lista? 

Kände nog också med första barnet att man ville ha allt fixat innan men nu med tredje så känns det inte lika viktigt eller bråttom. Vi har gjort oss av med nästan allt så när jag hittat något jag velat ha har jag köpt, hittills fixat:

-Vagn, köpte tidigt för att jag ville ha denna årsmodell och viss färg.

-Kläder, endast några omgångar i stlk56 har jag köpt tänker ännu köpa ngt, mera när bebin är född då könet får bli en överraskning.

-Spjälsäng har vi kvar o nya sängkläder köpta.

-Babyskydd och babysitter lånar vi av vän.

-Spytrasor

Kvar att fixa:

-bassalva

-"lappar" till bhn o amningstoppar, sparar att köpa bh tills efteråt då de jag förut köpt innan inte sen passat.

-nappar

-tyg till babynest som min vän ska sy.

-blöjor och bindor.

Köper sen mera om vi märker att något behövs och säkert har jag glömt något på listan. Julklapparna däremot har jag mera panik med och har redan fixat många!
  • Hallondricka
    sillencillasill skrev 2016-09-20 17:15:46 följande:

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

Japp, TUL samt flödesultraljud. Precis som mitt förra barn är även detta lite litet, så dem vill hålla koll så att det bara är en liten bebis och att det inte beror på något annat. Nu är det ultraljud var tredje vecka sen om några veckor varannan vecka samt ctg-kurva varje vecka.
  • mocha8676
    Tess1990 skrev 2016-09-21 14:02:33 följande:

Oki! Jag var i v.29 (28+3) när jag hade mått 29, så då är de ju lite skillnad

Hoppas de jämnar ut sig eller bara beror på stor livmoder

Ja, det får vi verkligen hoppas :) kommer ihåg att jag var runt vecka 30 förra gången när jag fick mått 29!
  • mocha8676

Nu är vi alla i tredje delen av graviditeten va? Jag går in i vecka 28 idag och inser att det bara är 90 dagar kvar till beräknat datum :) känns så nära, samtidigt som det känns långt bort.

Någon mer än jag som känner att tröttheten som var dom första månaderna kommit tillbaka? Det är jobbigt att vara så trött. Ligger just nu på soffan i vilorummet på mitt jobb.. Fattar inte hur jag ska orka jobba en timme till efter rasten...

• Cossi
    mocha8676 skrev 2016-09-24 15:07:57 följande:

Nu är vi alla i tredje delen av graviditeten va? Jag går in i vecka 28 idag och inser att det bara är 90 dagar kvar till beräknat datum :) känns så nära, samtidigt som det känns långt bort.

Någon mer än jag som känner att tröttheten som var dom första månaderna kommit tillbaka? Det är jobbigt att vara så trött. Ligger just nu på soffan i vilorummet på mitt jobb.. Fattar inte hur jag ska orka jobba en timme till efter rasten...

Också trött! Precis varit på en kurs en vecka med föreläsningar till fem varje dag, blev så trött och fick ont överallt av att sitta. Jag har klarat 3 graviditeter utan foglossning men har nu fått känningar, vaknar när jag vänder mig i sängen, så någon bra sömn blir det inte... Jag har 4,5 veckor på jobbet och 2 veckokurser kvar, nedräkningen har börjat!
  • Y o L o

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

• Tess1990

Jag gick in i v.31 idag (30+0) har 69 dagar kvar enligt appen ^^

Har också blivit sjukt trött igen :(

Trots att jag knappt gör något egentligen, men de har nog flera orsaker, bråk med närstående, ingen sömn pga. Aktiv bebis och halsbränna hela nätterna, ont i fogarna och magen :/

"Tur i oturen" att jag inte har nåt jobb, skulle aldrig klarat av att jobba som gravid!
  • olw24311

Tyvärr har min aldrig försvunnit utan gått från katastrof till svår tillbaka till katastrof. Är ytterst tacksam över att jag är sjukskriven.
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

Jag brukar få så men jag har lågt blodtryck så det är väl därför jag mår så.
  • Mariro
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Jag känner igen det, dock inte illamåendet, men det dom hjälper mig är att andas lungt och djupt, ta en dextrosol och sitta med huvudet mellan knäna. Och inte få panik, vilket kan vara det svåraste för min del iaf. Värt att tillägga är att jag på BM besöken inte haft konstigt blodtryck, men hon sa att under v.25-30 så kan det ske stora ändringar i blodvolym, så det är inte konstigt att man kan bli yr/få blodtrycksfall.
Svar på tråden BF December 2016