• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79
    Vasilisat skrev 2016-09-29 10:30:03 följande:

OOOOOOO! Gratulerar alla mammor <3 

Jag vill vara med i klubben :) 
    Är i v30 ( 29+3) och beräknad den 11/12 :) 
    Så oerhört glad över min bebis :) 
    Även om livet vände sig så fruktansvärt illa men nu är det bra igen :) 

Måste bara berätta...

Gick isär med barnets far för några månader sedan,han förvandlades till en ´gris´  när jag blev gravid. Först var han glad över graviditeten sedan försökte övertala mig till abort... och jag som kämpade så mycket för att bli gravid .
    Han valde inte komma hem,men stanna med kompisar och dricka gång efter gång,och då ..dök upp att han är gift med två barn och lever dubbel liv .Jag var bara älskarinna som blev på smällen.Allt vi hade var ett lögn ... Sista gången jag träffade honom han var så full och ångerfull att han försökte putta ner mig i trappan...Jag hade tur och både jag och bebis mår bra idag :) 

Blev avstängd från jobbet pga graviditeten ( Kriminalvården) . ...
    Ett rent helvete med Fkassan. ..

Tackar min mamma och syster som gav mig största stödet när det kändes skit ..
    Men idag :) efter långa resan jag kan pusta ut och bara vara höggravid utan att bekymra mig över ekonomi eller brist på stödet :) Snart kommer min älskade och väntade barnet <3 
    Jag vet att jag klarar av att bli en bra mamma,som ensamstående :) 

p.s. innerst inne är jag tacksam till barnets far att han låter mig va ifred och är inte intresserad av oss alls. Tacksam att jag blev gravid efter så många år  <3 

Tråkigt att du fick uppleva så mkt tråkigheter men grattis till graviditeten! Du kommer att klara det med stöd från familjen.
  • Anonym föräldraledig

Är det någon annan som väntar en liten bebis? Fick i veckan besked om att bebisen beräknas vara 24% för liten och alltså tillväxthämmad. Bebisen mår bra i övrigt, bortsett från storleken.

• Miaairam

Vecka 32 idag och magen känns plötsligt mycket mindre. Har dessutom fått kommentarer som "det var ju en söt liten mage för att vara så långt gången" och "du är ju inte större än sist vi sågs" (vilket var den 10 juli!) de senaste dagarna. Jag som bara fått höra hur stoooor jag är sedan vecka 20 typ, och fått många frågor om det är två och om det är dags snart. Har lättare att nöja mig etc också... Orolig eftersom moderkakan slutade fungera dom den ska på slutet med förra. Känner rörelser som vanligt iaf. Någon mer som upplevt att magen plötsligt krympt rejält?

• Y o L o

Nej tvärtom växer magen stadigt, men sjunkit neråt tycker jag. Kan det vara det som är skillnaden, att den sjunkit?

Miaairam skrev 2016-10-01 19:21:13 följande:

Vecka 32 idag och magen känns plötsligt mycket mindre. Har dessutom fått kommentarer som "det var ju en söt liten mage för att vara så långt gången" och "du är ju inte större än sist vi sågs" (vilket var den 10 juli!) de senaste dagarna. Jag som bara fått höra hur stoooor jag är sedan vecka 20 typ, och fått många frågor om det är två och om det är dags snart. Har lättare att nöja mig etc också... Orolig eftersom moderkakan slutade fungera dom den ska på slutet med förra. Känner rörelser som vanligt iaf. Någon mer som upplevt att magen plötsligt krympt rejält?

• Y o L o

Måste bara säga att satan vad trött jag är hela tiden nu. Järnvärdet har gått upp (trots att jag bara tar nefirix var tredje dag) men jag är tröttare än någonsin. Min bm föreslog faktiskt att jag ska bli sjukskriven 25-50%.

Får dra på med foglossningen, sömnsvårigheter eller något sånt så FK godkänner det. Så jäkla skönt med en förstående bm och läkare.

• Miaairam
    Y o L o skrev 2016-10-01 20:40:09 följande:

Nej tvärtom växer magen stadigt, men sjunkit neråt tycker jag. Kan det vara det som är skillnaden, att den sjunkit?

Kanske det, men känner mig mindre...
  • Y o L o

När ska du till bm nästa gång då? Hade jag varit du skulle jag vilja kolla upp det.

Miaairam skrev 2016-10-01 21:11:43 följande:

Kanske det, men känner mig mindre...

• Miaairam
    Y o L o skrev 2016-10-01 21:36:42 följande:

När ska du till bm nästa gång då? Hade jag varit du skulle jag vilja kolla upp det.

Ringde kk och fick komma på kontroll. Gjorde CTG i 45 min som var normalt. Läkaren som skulle göra ul fick rycka in på ett snitt istället, så jag ska tillbaka igen imorgon för mer kontroller. BM mätte sf men rörde till det ordentligt. Först sa hon 38 cm, och att jag borde ligga på 33-38 så det var ju bra. Jag reagerade på att det lät väldigt mycket och att det skulle innebära +10 cm på två veckor. Då mätte hon igen och fick det till 29 cm, och då skulle normala plötsligt vara 29-32. Så den mätningen gav ju ingenting avseende om magen verkligen blivit mindre. Får se vad de säger imorgon...
  • Miaairam
    Miaairam skrev 2016-10-02 01:14:00 följande:
    Ringde kk och fick komma på kontroll. Gjorde CTG i 45 min som var normalt. Läkaren som skulle göra ul fick rycka in på ett snitt istället, så jag ska tillbaka igen imorgon för mer kontroller. BM mätte sf men rörde till det ordentligt. Först sa hon 38 cm, och att jag borde ligga på 33-38 så det var ju bra. Jag reagerade på att det lät väldigt mycket och att det skulle innebära +10 cm på två veckor. Då mätte hon igen och fick det till 29 cm, och då skulle normala plötsligt vara 29-32. Så den mätningen gav ju ingenting avseende om magen verkligen blivit mindre. Får se vad de säger imorgon...
    Nu har jag träffat läkare som gjorde ul och mätte fostervatten, flöde mm. Allt såg bra ut, så troligaste förklaringen till att magen är mindre är att bebis lagt sig med huvudet nedåt och sjunkit ner i bäckenet. Skönt att ha kollat - bättre en gång för mycket!
Svar på tråden BF December 2016