• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 23:54:40 följande:

Jag tycker inte det var en dum fråga! Jag har en kompis som relativt nyligen fått barn och jag mindes att hon nämnde att hennes underlivet såg annorlunda ut när hon var gravid. Därför har jag kollat med spegel då och då för att "checka läget". Jag har inte känt av någon tyngkänsla eller likande. Hade jag inte kollat med spegel hade jag nog inte upptäckt det alls! Hoppas som sagt att de inte ska börja ge symtom.. Än så länge är de som sagt väldigt små!

Skönt att inga frågor verkar vara dumma här :) då förstår jag, och hoppas såklart att du klarar dig utan symtom. Det räcker liksom med allt annat som pågår. Har du tagit upp det med bm, kanske kan hon tipsa om vad man kan göra åt det. Jag känner att jag gärna skulle vilja göra en gynkoll för att checka läget (trodde aldrig man skulle säga det haha).
  • Ledilnaan
    Mariro skrev 2016-09-28 09:01:00 följande:
    Skönt att inga frågor verkar vara dumma här :) då förstår jag, och hoppas såklart att du klarar dig utan symtom. Det räcker liksom med allt annat som pågår. Har du tagit upp det med bm, kanske kan hon tipsa om vad man kan göra åt det. Jag känner att jag gärna skulle vilja göra en gynkoll för att checka läget (trodde aldrig man skulle säga det haha).
    När jag var hos mvcläkaren så rekommenderar hon bara stödstrumpor, då det inte finns nåt att göra åt det när man är gravid.
  • BIX
    Ledilnaan skrev 2016-09-28 10:11:18 följande:
    När jag var hos mvcläkaren så rekommenderar hon bara stödstrumpor, då det inte finns nåt att göra åt det när man är gravid.
    Stödstrumpor? För åderbråck i underlivet? Låter jättekonstigt men trycket i benen kanske påverkar hela kroppen, eller hur funkar det annars?
  • Ledilnaan
    BIX skrev 2016-09-28 14:05:30 följande:
    Stödstrumpor? För åderbråck i underlivet? Låter jättekonstigt men trycket i benen kanske påverkar hela kroppen, eller hur funkar det annars?
    Antar att det funkar så, läkaren sa att det var det enda som man kunde göra.
  • Mariro

Nu behöver jag er hjälp, igen. Känns som att det här forumet är mcket bättre att skriva i än att ringa 1177... men till saken: jag har upptäckt att området över mitt blygdben är svullet, alltså på "venusberget", eller vad man ska kalla det för. Trycker jag mitt på så är det ömt, vilket jag fattar för det sitter en fog där precis. Men längs med båda sidorna på venusbergets "V", precis där vecket till benen finns så har jag som två avlånga svullna områden. Gör inte ont att trycka på, men de bildar liksom en kant. Är det något som känner igen det? Jag har tid hos BM på tisdag, ska jag vänta tills dess eller ringa redan idag? Så himla tacksam för tips och råd. Är så nere också, orkar inte med nått knas...

• Vasilisat

OOOOOOO! Gratulerar alla mammor <3 

Jag vill vara med i klubben :) 
    Är i v30 ( 29+3) och beräknad den 11/12 :) 
    Så oerhört glad över min bebis :) 
    Även om livet vände sig så fruktansvärt illa men nu är det bra igen :) 

Måste bara berätta...

Gick isär med barnets far för några månader sedan,han förvandlades till en ´gris´  när jag blev gravid. Först var han glad över graviditeten sedan försökte övertala mig till abort... och jag som kämpade så mycket för att bli gravid .
    Han valde inte komma hem,men stanna med kompisar och dricka gång efter gång,och då ..dök upp att han är gift med två barn och lever dubbel liv .Jag var bara älskarinna som blev på smällen.Allt vi hade var ett lögn ... Sista gången jag träffade honom han var så full och ångerfull att han försökte putta ner mig i trappan...Jag hade tur och både jag och bebis mår bra idag :) 

Blev avstängd från jobbet pga graviditeten ( Kriminalvården) . ...
    Ett rent helvete med Fkassan. ..

Tackar min mamma och syster som gav mig största stödet när det kändes skit ..
    Men idag :) efter långa resan jag kan pusta ut och bara vara höggravid utan att bekymra mig över ekonomi eller brist på stödet :) Snart kommer min älskade och väntade barnet <3 
    Jag vet att jag klarar av att bli en bra mamma,som ensamstående :) 

p.s. innerst inne är jag tacksam till barnets far att han låter mig va ifred och är inte intresserad av oss alls. Tacksam att jag blev gravid efter så många år  <3 

• Mariro
    Makintoch skrev 2016-09-27 13:18:08 följande:

Hej tjejer! Är det någon mer som har fått åderbråck? Jag upptäckte att jag fått små åderbråck i underlivet.. De gör inte ont eller är till något besvär. Men har läst att de kan göra väldigt ont så är lite smått panikslagen inför tanken att de ska bli större! Är bara i vecka 28 än..

Kan nu bekräfta att jag har fått åderbråck i underlivet. Det ser väldigt konstigt ut och jag bröt nästan ihop när jag såg dem (ja, i plural).
  • Y o L o

Stackare, var det de du skrev om tidigare, svullnaden?

Mariro skrev 2016-09-29 16:18:06 följande:

Kan nu bekräfta att jag har fått åderbråck i underlivet. Det ser väldigt konstigt ut och jag bröt nästan ihop när jag såg dem (ja, i plural).

• Mariro
    Y o L o skrev 2016-09-29 21:12:18 följande:

Stackare, var det de du skrev om tidigare, svullnaden?

Svullnaden är troligtvis ett annat åderbråck - i ljumsken. Tjoho. Ska kolla hos bm imorrn. Skulle nog aldrig ha kollat underlivet med spegel, kände ju inte av något, men lik förbannat så måste man ta sig en titt...
  • Miaairam
    Vasilisat skrev 2016-09-29 10:30:03 följande:

OOOOOOO! Gratulerar alla mammor <3 

Jag vill vara med i klubben :) 
    Är i v30 ( 29+3) och beräknad den 11/12 :) 
    Så oerhört glad över min bebis :) 
    Även om livet vände sig så fruktansvärt illa men nu är det bra igen :) 

Måste bara berätta...

Gick isär med barnets far för några månader sedan,han förvandlades till en ´gris´  när jag blev gravid. Först var han glad över graviditeten sedan försökte övertala mig till abort... och jag som kämpade så mycket för att bli gravid .
    Han valde inte komma hem,men stanna med kompisar och dricka gång efter gång,och då ..dök upp att han är gift med två barn och lever dubbel liv .Jag var bara älskarinna som blev på smällen.Allt vi hade var ett lögn ... Sista gången jag träffade honom han var så full och ångerfull att han försökte putta ner mig i trappan...Jag hade tur och både jag och bebis mår bra idag :) 

Blev avstängd från jobbet pga graviditeten ( Kriminalvården) . ...
    Ett rent helvete med Fkassan. ..

Tackar min mamma och syster som gav mig största stödet när det kändes skit ..
    Men idag :) efter långa resan jag kan pusta ut och bara vara höggravid utan att bekymra mig över ekonomi eller brist på stödet :) Snart kommer min älskade och väntade barnet <3 
    Jag vet att jag klarar av att bli en bra mamma,som ensamstående :) 

p.s. innerst inne är jag tacksam till barnets far att han låter mig va ifred och är inte intresserad av oss alls. Tacksam att jag blev gravid efter så många år  <3 

Oj, vilken tuff resa! Hoppas bekymren håller sig borta nu så du får njuta sv sista tiden som gravid och allt kommande bebismys!
Svar på tråden BF December 2016