• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • mkess
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 10:56:57 följande:
    Tack igen
    Okej, ja då kanske det hade varit något..
    Kommer ihåg att jag var helt slut när hon skulle födas, hade ingen ork kvar alls..
    Blir det lättare att klara av krystvärkarna om man har använt epidural?
    Alltså att man sparar sina krafter?
    Kan ju lägga in mina 5 cent här då jag hade epidural med dottern. Jag kunde vila några timmar, men sedan när jag väl öppnat mig 10cm så kände jag inte av krystvärkarna alls, verkligen nada! De fick säga åt mig när jag skulle krysta men det kändes mest konstigt och feltajmat. Sedan var det dottern som inte orkade mer och de fick ta ut henne med klipp och sugklocka. Tänker ibland att om jag inte tagit eda:n kanske förlossningen gått snabbare då jag förmodligen både vankat runt mer samt känt av krystvärkarna själv och fått kraft från det. Men vem vet. Kommer välja bort epidural denna gång i alla fall (säger jag nu, får väl se vad jag brölar efter när jag väl ligger där och föder igen. ).
  • fernandasmamma
    mkess skrev 2016-10-18 13:50:28 följande:
    Kan ju lägga in mina 5 cent här då jag hade epidural med dottern. Jag kunde vila några timmar, men sedan när jag väl öppnat mig 10cm så kände jag inte av krystvärkarna alls, verkligen nada! De fick säga åt mig när jag skulle krysta men det kändes mest konstigt och feltajmat. Sedan var det dottern som inte orkade mer och de fick ta ut henne med klipp och sugklocka. Tänker ibland att om jag inte tagit eda:n kanske förlossningen gått snabbare då jag förmodligen både vankat runt mer samt känt av krystvärkarna själv och fått kraft från det. Men vem vet. Kommer välja bort epidural denna gång i alla fall (säger jag nu, får väl se vad jag brölar efter när jag väl ligger där och föder igen. ).
    Tack för svaret
    Uppskattar verkligen att alla härinne är så snälla och skriver sina erfarenheter..
    Jag hade enbart lustgas när dottern föddes och jag hade noll krafter kvar och inte dottern heller så blev klipp och sugklocka..
    22 timmar tog det från att jag kände första värkarna tills hon föddes..
    Så det kanske ha de tagit längre tid med epidural?
    Jaja vem vet
  • fernandasmamma
    Emmask skrev 2016-10-18 12:29:47 följande:
    Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.
    Nej det är mitt andra..
    Konstigt nog (!) så är jag så mycket mer orolig nu än vad jag var när jag väntade dottern för 13 år sedan..
    Då hade jag ingen tanke på missfall eller andra saker som kunde gå snett..
    Var nog inte ens orolig för förlossningen då, jag tänkte jag tar det som det kommer liksom.
    Däremot var hon jätteönskad trots att det inte va ren planerad graviditet <3
    Men nu, alltså oroar mig för minsta lilla grej, blir orolig om jag inte känt rörelser på natten eller på några timmar..
    Jag vet inte om det har att göra med att detta är en planerad graviditet och att jag därför oroar mig mer?
    Jag önskar att jag kunde tänka mer som du gör, det hade varit skönt att vara mer lugn och cool liksom..

• fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-18 12:39:11 följande:
    jag sa innan att jag kommer inte vara så där att jag skulle oroa mig för mycket... jaha...det gick bra haha...

men det där med massage horde man ju olika att man kan ta utan problem och samma att man ska undvika ryggmassage.. så man vet inte.. GOOGLE hatar jag på riktigt:) man kan inte läsa eller kola för det finns alltid något som skrämmer en!
    Emmask skrev 2016-10-18 12:29:47 följande:
    Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.
    det blir säkert så som du säger... för mig är allt nytt.. jag har ingen aning hur och när och var och ibland känns det bara Hur f-n är det ens möjligt det där?! Det blir nog att man inte förstår och kan inte påverka något.. man får lita på sin kropp som du sager och njuta! Det är ju ändå den häftigaste känslan, en liten bebis I magen som kissar och sparkar och tränar innan den kommer ut.. helt fantastiskt.

Ja det sämsta man kan göra är ju att googla haha
    Borde ha en spärr på google från mobilen ju
  • tuuli

I dag var jag på tillväxtultralljud! Bebisen var 16 % extra stor jämfört med medelbebis, men ändå inom normalkurvan (tror över 21 % är gränsen för onormalt , respektive mer än -21 %). Jag och min sambo är båda långa så det fanns väl en viss genetisk risk för det s.a.s.. från och med vecka 20 spelar ju genetiken in på hur stort barnet är i magen, också.

Ja, hur som helst så var det inte stor bebis de oroade sig för i mitt fall utan liten. Dels har jag haft lite högt blodtryck vid ett par tillfällen och blodflödet från mig till moderkakan är liiite nedsatt på ena sidan, dels har jag inte gått upp nånting alls utan bara gått ner hela tiden, till och med nu i tredje trimestern går jag ner. Men min SF-kurva är ändå hög och då ville de väl kolla det (t.ex så inte hela livmodern är proppfull med fostervatten, för det är inte så bra heller). Men allt var normalt.  

Känns som om man går på olika bebistentor hela tiden. Tenta blodtrycket, tenta tillväxten, tenta glukos.. Glukosen känns som en stor tenta, men samtidigt kan man ju inte riktigt plugga inför den. :P 

• fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-10-19 14:38:59 följande:

I dag var jag på tillväxtultralljud! Bebisen var 16 % extra stor jämfört med medelbebis, men ändå inom normalkurvan (tror över 21 % är gränsen för onormalt , respektive mer än -21 %). Jag och min sambo är båda långa så det fanns väl en viss genetisk risk för det s.a.s.. från och med vecka 20 spelar ju genetiken in på hur stort barnet är i magen, också.

Ja, hur som helst så var det inte stor bebis de oroade sig för i mitt fall utan liten. Dels har jag haft lite högt blodtryck vid ett par tillfällen och blodflödet från mig till moderkakan är liiite nedsatt på ena sidan, dels har jag inte gått upp nånting alls utan bara gått ner hela tiden, till och med nu i tredje trimestern går jag ner. Men min SF-kurva är ändå hög och då ville de väl kolla det (t.ex så inte hela livmodern är proppfull med fostervatten, för det är inte så bra heller). Men allt var normalt.  

Känns som om man går på olika bebistentor hela tiden. Tenta blodtrycket, tenta tillväxten, tenta glukos.. Glukosen känns som en stor tenta, men samtidigt kan man ju inte riktigt plugga inför den. :P 

Skönt att allt var bra
    Hur märker barnmorskan att man behöver göra ett tul??
    Och hur märker man att blodflödet från moderkakan är nedsatt?
  • TyckOmMig

Uppdatering från mig-varit på SPEC MVC för koll av fostervatten som var mkt sist för drygt en månad sen och bebis var då 3 v större-nu idag normalt med fostervatten bebis ligger på 40% större men annars allt ok.
    Nytt TUL om 3 v den 9/11!
    Är tyvärr jätteförkyld men kämpar på två hundkurser i veckan och mina barn håller en igång!!!!

• fernandasmamma
    TyckOmMig skrev 2016-10-19 16:22:46 följande:

Uppdatering från mig-varit på SPEC MVC för koll av fostervatten som var mkt sist för drygt en månad sen och bebis var då 3 v större-nu idag normalt med fostervatten bebis ligger på 40% större men annars allt ok.
    Är tyvärr jätteförkyld men kämpar på två hundkurser i veckan och mina barn håller en igång!!!!

Bra att allt var okej med bebisen
    Men usch för att vara förkyld, speciellt när man är gravid
    Krya på dig..
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 10:56:57 följande:

Tack igen

Okej, ja då kanske det hade varit något..

Kommer ihåg att jag var helt slut när hon skulle födas, hade ingen ork kvar alls..

Blir det lättare att klara av krystvärkarna om man har använt epidural?

Alltså att man sparar sina krafter?

Jo du har mer krafter då du får vila mer emellan med epidural
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj
    TyckOmMig skrev 2016-10-19 16:22:46 följande:

Skönt att det såg bättre ut ändå.

Å när man är gravid vill man ju verkligen inte vara sjuk. Isåfall vill man ju kunna ligga å vara sjuk å tycka synd om en

Krya på dig. Å lycka till med hundkurs
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
Svar på tråden BF Januari 2017