• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 14:29:23 följande:
    jo jag kände några men inte lika mycket som det brukar vara.. men man får hoppas att han ligger så konstigt där inne att jag får vända på honom hemma så att det är obekväma sparkar igen haha heller det än inget! Men skulle det fortsätta imorgon att det knappt känns något så ringer jag BM säkert... heller fråga en gång för mycket,,

nej det har jag inte så därför blev jag lite orolig.. men fick honom att sparka lite men armbåge skulle jag tro... gud vad nojig man är .. man är orolig I 40 veckor och sedan minst 18 år:):)
    Ja bättre att fråga en gång för mycket det håller jag med dig om..
    Ja man nojjar under graviditeten och sen nojjar man även när barnet är fött
    Livet som förälder, många sömnlösa nätter..
  • angelikkaj
    fernandasmamma skrev 2016-10-17 11:02:04 följande:

Okej, tack för svaret

Var det inte obehagligt med sprutan i ryggen då?

Det är nog det jag är mest orolig för

Nej du känner ingenting av den. Det är nog mest obehagligt bara om vetskapen att de ska in i ryggen då man läst å hört mycket att råkar du röra dig blir du förlamad,men så är inte riktigt fallet. Å det går fort också! Å är du redan i värkarbete å kanske har lustgas så tänker du inte alls på det.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • angelikkaj
    Ivana1988 skrev 2016-10-17 07:52:56 följande:

idag är det 99 dagar kvar till BF!! eller ja, enligt appen, fast jag tror att det blir senare men ändå man blir lite gladare att 1XX finns inte längre där:):)

Hur aktiva är era bebisar i magen? Hur ofta känner ni sparkar? Är det nu i v26+ man borde känna minns varje halv timme? Alla sager så olika ...

Ja idag var det riktigt kul att se att man inte ligger på 3-siffrigt längre. Utan nu är det 2-siffrigt

Inte hört att man skall känna varje halvtimme. Det är nog att noja sig ordentligt å bli orolig i onödan. Det är ju inte alltid man känner av heller när den rör på sig för att man gör andra saker utan att tänka på att rörelserna är där. Men du skall iaf ha känt av den dagligen.

Testa med ett glas isvatten eller buffa på magen. Men är du allt för orolig så självklart skall du ringa å kolla upp.
  • angelikkaj
    frusvensson skrev 2016-10-17 07:58:13 följande:

Hej!

Hoppar in här då vi är beräknade 9 jan :) men jag vet redan nu att jag kommer att göra ett planerat snitt upp till 2 veckor innan så får se om det blir december eller januaribebis. Helst önskar jag ett januaribarn, men framtiden får utvisa.

Detta är vår tredje graviditet och båda de två tidigare barnen är födda med akut kejsarsnitt (vaken med bedövning) resp katastrofsnitt (sövd) så jag får inte föda vaginalt vilket för mig har varit ganska jobbigt att veta. Jag har alltid sett den bilden, när man får upp barnet på bröstet direkt efter allt kämpande, framför mig och att veta att det inte kommer att bli så har tagit emot.

Med första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och förlöstes akut i vecka 34+3. Med andra barnet gick jag över tiden med 6 dagar innan jag blev igångsatt för vaginal förlossning. Efter ca 16 timmars värkarbete orkade inte kroppen mer och det tidigare snittet på livmodern brast och det blev ett sk katastrofsnitt (14 min från beslut tills att han var ute)

Av denna andledning är jag tvungen att göra ett planerat snitt för riskerna att det skulle spricka igen är för stora vid ett normalt värkarbete.

Välkommen hit!

Beklagar ändå för din känsla att inte få kunna föda vaginalt.

Har du pratat med någon om dina känslor? Kan ju vara bra att göra då det kan leda till depression sen vid förlossningen.
  • Ivana1988
    angelikkaj skrev 2016-10-17 16:41:21 följande:
    Ja idag var det riktigt kul att se att man inte ligger på 3-siffrigt längre. Utan nu är det 2-siffrigt

Inte hört att man skall känna varje halvtimme. Det är nog att noja sig ordentligt å bli orolig i onödan. Det är ju inte alltid man känner av heller när den rör på sig för att man gör andra saker utan att tänka på att rörelserna är där. Men du skall iaf ha känt av den dagligen.

Testa med ett glas isvatten eller buffa på magen. Men är du allt för orolig så självklart skall du ringa å kolla upp.
    han måste ha varit riktigt trött igår men på kvällen och natten var det armbogar överallt :):) neb det var skönt, heller det!

jag tror att bebisen inte kommer innan 24:e utan kanske slutet eller t.o.m. februari så vi får se! ska bli spännande efter jul känner jag då är det bara vänta:))
  • Thessen

Hej!! Nyfiken på om det finns fler i Umeå som

får sin bebis i januari/februari? ????

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-10-17 16:35:15 följande:
    Nej du känner ingenting av den. Det är nog mest obehagligt bara om vetskapen att de ska in i ryggen då man läst å hört mycket att råkar du röra dig blir du förlamad,men så är inte riktigt fallet. Å det går fort också! Å är du redan i värkarbete å kanske har lustgas så tänker du inte alls på det.
    Tack igen
    Okej, ja då kanske det hade varit något..
    Kommer ihåg att jag var helt slut när hon skulle födas, hade ingen ork kvar alls..
    Blir det lättare att klara av krystvärkarna om man har använt epidural?
    Alltså att man sparar sina krafter?
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-18 08:07:16 följande:
    han måste ha varit riktigt trött igår men på kvällen och natten var det armbogar överallt :):) neb det var skönt, heller det!

jag tror att bebisen inte kommer innan 24:e utan kanske slutet eller t.o.m. februari så vi får se! ska bli spännande efter jul känner jag då är det bara vänta:))
    Åh skönt att du kände rörelser igen på kvällen
    Dom är väl som oss, tröttare ibland och piggare ibland

Det är sjukt vad man oroar sig alltså..
    Igår var jag och killen på gymmet och vi satt i massagestol..
    Efteråt tänkte jag shit kanske det är dåligt att använda massagestol och gjorde misstaget att googla..
    Då blev jag ju inte mindre orolig direkt..
    Men jag får nog bara försöka släppa det, gjort är gjort och det var bara massage på axlarna och rumpan, knappt någon hård massage..
    Ibland önskar jag att man kunde vara sådär supercool och inte oroa sig alls men sån är inte jag haha

• Emmask
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 11:02:42 följande:

Efteråt tänkte jag shit kanske det är dåligt att använda massagestol och gjorde misstaget att googla..
    Men jag får nog bara försöka släppa det, gjort är gjort och det var bara massage på axlarna och rumpan, knappt någon hård massage..
    Ibland önskar jag att man kunde vara sådär supercool och inte oroa sig alls men sån är inte jag haha
    Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 11:02:42 följande:

jag sa innan att jag kommer inte vara så där att jag skulle oroa mig för mycket... jaha...det gick bra haha...

men det där med massage horde man ju olika att man kan ta utan problem och samma att man ska undvika ryggmassage.. så man vet inte.. GOOGLE hatar jag på riktigt:) man kan inte läsa eller kola för det finns alltid något som skrämmer en!
    Emmask skrev 2016-10-18 12:29:47 följande:
    Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.
    det blir säkert så som du säger... för mig är allt nytt.. jag har ingen aning hur och när och var och ibland känns det bara Hur f-n är det ens möjligt det där?! Det blir nog att man inte förstår och kan inte påverka något.. man får lita på sin kropp som du sager och njuta! Det är ju ändå den häftigaste känslan, en liten bebis I magen som kissar och sparkar och tränar innan den kommer ut.. helt fantastiskt.

Svar på tråden BF Januari 2017