• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • angelikkaj
    Emmask skrev 2016-10-18 12:29:47 följande:

Är det ditt första barn? I min begränsade erfarenhet är jag mycket lugnare med andra än första. Med första oroade jag mig för att, för det kändes så orimligt att det ens kunde komma ett levande frisk barn ur mig. Nu tummar jag på det mesta (men inte allt så klart). Det är SÅ mycket lättare rent mentalt. Litar på min kropp. Den vet hur man bygger och föder barn. Yttre faktorer som man själv kan påverka är försvinnande få i relation till skit som sker i kroppen och som man inte har en chans att förhindra. Det handlar om att acceptera att man sitter i en båt i en fors utan åror och att det är ok.

Jag tror det beror på hur nära inpå man fått barn. Min yngsta är 6.5år å jag känner mig mer nojig nu än med henne.

Å min äldsta blir 11 vid årsskiftet, å där hade ja ingen vetskap om mf mm. Där tyckte jag det flöt på bara.

Men nu med denna så är jag riktigt nojig. Fick mitt första mf i april å efter jag plussat med denna så är jag hyper nojig å läser å googlar om saker å ting.
    *2006,2010*MF v7 9april*+16Maj med BF 24jan-17*
  • mkess
    fernandasmamma skrev 2016-10-18 15:52:33 följande:
    Tack för svaret
    Uppskattar verkligen att alla härinne är så snälla och skriver sina erfarenheter..
    Jag hade enbart lustgas när dottern föddes och jag hade noll krafter kvar och inte dottern heller så blev klipp och sugklocka..
    22 timmar tog det från att jag kände första värkarna tills hon föddes..
    Så det kanske ha de tagit längre tid med epidural?
    Jaja vem vet
    Haha, ja, vem vet! Däri ligger det jobbiga. Men samtidigt hade du ju en riktigt jobbig förlossning utan epiduralen, så det lär ju inte bli värre än förra gången eftersom du i alla fall kommer vara mer utvilad! Sen visst var det lite obehagligt när slangjäveln ska in i ryggen, men det är mest det psykiska tror jag, det känns ju knappt egentligen.
  • fernandasmamma
    mkess skrev 2016-10-20 09:04:20 följande:
    Haha, ja, vem vet! Däri ligger det jobbiga. Men samtidigt hade du ju en riktigt jobbig förlossning utan epiduralen, så det lär ju inte bli värre än förra gången eftersom du i alla fall kommer vara mer utvilad! Sen visst var det lite obehagligt när slangjäveln ska in i ryggen, men det är mest det psykiska tror jag, det känns ju knappt egentligen.
    Haha nä värre hoppas jag att den inte blir..
    Var snart 14 år sedan dottern föddes och jag kan nästan komma ihåg hur jävligt det var!
    Jag ska iallafall överväga epidural..

• fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2016-10-20 07:16:14 följande:
    Jo du har mer krafter då du får vila mer emellan med epidural
    Okej det låter bra
  • Ivana1988
    mkess skrev 2016-10-20 09:04:20 följande:
    skönt att läsa! är lite rädd just för den där slangjäveln haha känns so obehagligt ...

Någon mer som lyssnar på Vattnet går? Tycker det är fantastiskt att höra olika historier, är iaf inte lika rädd!
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-20 11:39:34 följande:
    skönt att läsa! är lite rädd just för den där slangjäveln haha känns so obehagligt ...

Någon mer som lyssnar på Vattnet går? Tycker det är fantastiskt att höra olika historier, är iaf inte lika rädd!
    Är det en podd?
    Jag läser lite om andras förlossningsupplevelser här på Familjeliv..
    Tycker det är intressant att läsa om hur andra haft det och så..
  • Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-10-20 12:20:52 följande:
    Är det en podd?
    Jag läser lite om andras förlossningsupplevelser här på Familjeliv..
    Tycker det är intressant att läsa om hur andra haft det och så..
    exakt! lyssnar I podcast appen, så är det olika gäster och en barnmorska som pratar.. och de säger allt  som det var så det är ganska intressant men roligt också.

...rekommenderar verkligen!
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-10-20 12:29:23 följande:
    exakt! lyssnar I podcast appen, så är det olika gäster och en barnmorska som pratar.. och de säger allt  som det var så det är ganska intressant men roligt också.

...rekommenderar verkligen!
    Det lät ju intressant faktiskt..
    Jag har aldrig lyssnat på en podd,men ska nog testa denna....
  • tuuli
    fernandasmamma skrev 2016-10-19 14:48:03 följande:
    Skönt att allt var bra
    Hur märker barnmorskan att man behöver göra ett tul??
    Och hur märker man att blodflödet från moderkakan är nedsatt?
    Antingen om SF-kurvan är för hög/låg eller växer för dåligt över tid, eller om man har högt blodtryck (för då kan fostret bli tillväxthämmat). det är då man gör TUL och flödeskontroller. Man mäter blodflödet i navelsträngen med ultraljud på magen och blodet till moderkakan mäter man i ljumskarna. Tyvärr ser man inte fostret som på ett vanligt ultraljud, det är bara kurvor. De visar inte ens skärmen faktiskt. 

Jag har egentligen bara haft högt blodtryck vid ett tillfälle, i vecka 12, resten av mvc-besöken har mitt blodtryck varit normalt så det var väl inte som att jag direkt oroade mig så mycket för just det, men det är klart att man vill veta så att barnet växer normalt ändå. Så det var skönt att ha det bekräftat. :)
  • fernandasmamma
    tuuli skrev 2016-10-21 01:26:39 följande:
    Antingen om SF-kurvan är för hög/låg eller växer för dåligt över tid, eller om man har högt blodtryck (för då kan fostret bli tillväxthämmat). det är då man gör TUL och flödeskontroller. Man mäter blodflödet i navelsträngen med ultraljud på magen och blodet till moderkakan mäter man i ljumskarna. Tyvärr ser man inte fostret som på ett vanligt ultraljud, det är bara kurvor. De visar inte ens skärmen faktiskt. 

Jag har egentligen bara haft högt blodtryck vid ett tillfälle, i vecka 12, resten av mvc-besöken har mitt blodtryck varit normalt så det var väl inte som att jag direkt oroade mig så mycket för just det, men det är klart att man vill veta så att barnet växer normalt ändå. Så det var skönt att ha det bekräftat. :)

Okej

Tack för dina svar..

Ja det klart att det är skönt att få det bekräftat att allt såg bra ut

Svar på tråden BF Januari 2017