• Kmora

BF Januari 2017

För alla oss som har BF i januari 2017!

• Svar på tråden BF Januari 2017
  • angelikkaj
    Kmora skrev 2016-08-17 09:58:14 följande:

Jag känner knappt min bebis och då är jag i v21 (v20+0) idag. Du kanske också har moderkakan i framkant :)

Det där med att få veta kön tror jag är sjukt beroende av län samt vilken barnmorska man har. Jag vet inte var du bor med i Stockholm är de väldigt frikostiga med att berätta kön, åtminstone där jag har gått båda gångerna. Däremot så har man inte rätt att veta kön och de kommer (oftast) inte att lägga någon tid på att ta reda på könet. Så det är något de bara berättar om de ser. Jag brukar säga till dem: "Jag vill jättegärna veta kön om du kan se det", och då har jag fått veta båda gångerna (-13 och -16) :)

Ok då ska jag vara snabb med att säga det att de gärna får berätta om de ser något. RUL blir i Borås.

Har funderat på det också med moderkakan. Men att jag känt för några veckor sedan hur det riktigt rörde sig där inne men nu bara någon enstaka buff. Men kan det ändra sig så då med moderkakan. Mitt 3e barn så aldrig riktigt vart med om det så men samtidigt tror ja inte jag gick så mycket inför det med att vara gravid utan tog dagarna som vanligt utan att tänka så. Men nu känns det som man är äldre å klokare å mer oroligare med saker å ting
  • angelikkaj
    Emmask skrev 2016-08-17 10:15:05 följande:

Kan du inte snälla lägga upp en bild på en sån människa (anonymiserad) i höggravid-tillstånd? Jag har aldrig mött nån och kan i min fantasi inte föreställa mig hur de ser ut som höggravida. En kompis kompis, som jag aldrig träffat, hade så hårda magmuskler att magen knappt blev någon mage, och barnets huvud var så ihoptryckt att det tog länge utanför magen innan det antog "normal" form. Fascinerande!

Haft flera i min omgivning som kunnat ha deras vanliga kläder när de är hög gravida.

Det är dom där ja kallar mer snygg- gravida

En annan blir mer som en elefant. Klumpig å känner sig bara fet. Har själv en tendens att få stoooor mage vid mina graviditeter. Detta är 3e å de 2 första var jag väldigt stor.

Men folk chockas hela tiden när ja säger att ja ska inte ha förrens i januari.
  • Enlängtan

Haha jag väntar andra barnet nu och är faktiskt mindre än förra gången (vägde drygt 7 kg mindre vid starten denna gång iofs) :)

Förra gången var jag tvungen att börja använda gravidbyxor vecka 15 men nu är jag i vecka 17 och kommer än in i mina egna byxor (dock är många av mina jeans stretchiga men ändå) :D

Har gått upp drygt 5-6 kg än så länge och hoppas att viktuppgången inte blir alltför kraftig.

Har rul 13/9, så har drygt 4 veckor kvar :O åker utomlands i vecka 18+2 och den veckan vi kommer hem så skulle hon som gör ultraljuden på någon utbildning så fick först veckan efter i 20+1.

Tror jag har börjat känna fladder men är samtidigt osäker om det är tarmrörelse (man vill som inte riktigt ta ut nått i förskott). Längtar efter RULet nu så man får se den lill*.

• Ivana1988

Jag såg att många med BF efter mig har börjat med att köpa grejer - vagnar, babyskydd osv... när planerar ni skaffa sådana grejer? :)

• Sagan12345
    Enlängtan skrev 2016-08-17 14:00:24 följande:

Haha jag väntar andra barnet nu och är faktiskt mindre än förra gången (vägde drygt 7 kg mindre vid starten denna gång iofs) :)

Förra gången var jag tvungen att börja använda gravidbyxor vecka 15 men nu är jag i vecka 17 och kommer än in i mina egna byxor (dock är många av mina jeans stretchiga men ändå) :D

Har gått upp drygt 5-6 kg än så länge och hoppas att viktuppgången inte blir alltför kraftig.

Har rul 13/9, så har drygt 4 veckor kvar :O åker utomlands i vecka 18+2 och den veckan vi kommer hem så skulle hon som gör ultraljuden på någon utbildning så fick först veckan efter i 20+1.

Tror jag har börjat känna fladder men är samtidigt osäker om det är tarmrörelse (man vill som inte riktigt ta ut nått i förskott). Längtar efter RULet nu så man får se den lill*.

Jag går in i v 17 i morgon och har nu börjat med gravidbyxor.. Kommer fortfarande i mina låga jeans men tycker de ser konstigt ut när kulan kommer ovanför byxorna med en riktig kant :) tycker min mage är jättestor redan. Så vi får väl se vart detta slutar. +1,2 kg på vågen. På kub sa bm att runt v17 kan man börja känna lite fladder långt ner och då ligger inte tarmarna där nere längre så det är säker bebisen :)

Jag har rul 1/9
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2016-08-17 14:26:08 följande:

Jag såg att många med BF efter mig har börjat med att köpa grejer - vagnar, babyskydd osv... när planerar ni skaffa sådana grejer? :)

Jag har börjat kolla lite på Blocket & så på vagn, men tänker inte köpa sådant förrän kanske en månad innan..
    Jag är väl lite sådan att jag vill inte köpa saker för tidigt.. :-P
    När är du beräknad??
  • Kmora

Jag har ingen aning om hur mycket jag har gått upp hittills, har ingen våg hemma pga tidigare ätstörningar. Men vid inskrivningen vägde jag 2kg mindre än första graviditeten och då gick jag upp 7kg totalt... Jag tror och räknar med att jag går upp mer denna graviditet, men man vet ju aldrig när man behöver springa efter en 2.5åring hela tiden ;) jag tänker att vikten under graviditeten är väldigt individuell och har man inga viktproblem sen tidigare så brukar det reglera sig själv :)

Angående vagn och allt sånt så har vi sparat allt från första omgången. Då började vi köpa saker efter RUL. Vagnen köpte vi på en säsongsrea kort efter RUL och sen hängde vi mycket på loppisar och sånt för att köpa bebis-sakerna som man endast använder under kort tid.

När man går in i månad 8 är det skönt att ha det mesta gjort och fixat för man blir lätt trött i slutet av graviditeten. Men det är såklart också väldigt individuellt.

• mkess

Vi har rul imorgon, ångesten är total inför det efter tre missfall förra året. :S

Har redan gjort fyra stycken ultraljud denna graviditet, men är så van vid dåliga besked från missfallen att det känns osannolikt att även detta ul kommer se bra ut. Är i v20+3 redan och känner i alla fall bebisen en massa så lever gör den, men då funderar man ju istället på vad annars som är fel...

• Ivana1988
    fernandasmamma skrev 2016-08-17 16:50:28 följande:
    Jag har börjat kolla lite på Blocket & så på vagn, men tänker inte köpa sådant förrän kanske en månad innan..
    Jag är väl lite sådan att jag vill inte köpa saker för tidigt.. :-P
    När är du beräknad??
    Vad bra haha jag har bara några kläder spec.mjuka overaller för dom brukar säljas innan vintern kommer och sen är det slut... men annars har vi nada:))

det blir runt 24/1 :) vi flyttar i November så vi tänkte inte börja innan det då har jag 9 veckor kvar men som du säger jag tittar också på blocket efter babyskydd så den tar jg när någon säjer..
  • Sagan12345
    mkess skrev 2016-08-17 20:09:15 följande:

Vi har rul imorgon, ångesten är total inför det efter tre missfall förra året. :S

Har redan gjort fyra stycken ultraljud denna graviditet, men är så van vid dåliga besked från missfallen att det känns osannolikt att även detta ul kommer se bra ut. Är i v20+3 redan och känner i alla fall bebisen en massa så lever gör den, men då funderar man ju istället på vad annars som är fel...

De kommer gå kanon ska du se.

Lycka till idag!
Svar på tråden BF Januari 2017