• Ice Age

Bim aug 2016

Någon som är i planeringsstadiet? Vi har två flickor födda 12 och 15 och nu hoppas vi på en bebis senvår/början av sommaren 2017

Med första var tanken att börja försöka efter att jag kommit igång att jobba efter studier, men första veckan på jobbet så plussade jag, det blev bra ändå. Med tvåan så hade vi tänkt köra igång på sommaren men blev nojiga av att flera i vår omgivning hade svårt att bli gravida så vi börja tidigare och plussade i slutet av maj istället. Nu väntar vi på nästa mens sen kör vi igång(för en till vinterbebis skippar vi gärna ????).

Det var lite om mig, något mer i samma tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 07:51
    Bimlista: www.familjeliv.se/forum/thread/76791085-bimlista-aug-2016

• Svar på tråden Bim aug 2016
  • stellanocte
    FyrAAAA skrev 2016-07-23 23:00:23 följande:
    Kul att vi är flera med äl runt samma dag!
    Ja, roligt att kunna följas åt lite. När har du BIM?
    prinsessan15 skrev 2016-07-23 21:33:17 följande:
    Jag har exakt likadant och min äl ska vara 25/7, kör du med ältester?
    Nej, vi har sagt att vi ska avvakta med ÄL-tester och köra på som vanligt i åtminstone 5-6 månader. Jag känner mig dock väldigt sugen på att prova, ska erkännas
  • Tiiffany
    Rosenblad skrev 2016-07-25 08:51:16 följande:
    Jobbigt att behöva vänta så länge, vi är påförande nr 10 och det börjar kännas som att det inte kommer ske naturlig väg. Men vi kommer försöka ca 3 mån till sen söker vi hjälp. Funderat på de?

Hej!

Vi har gjort 2st insemineringar sin inte funkat på oss. Remiss skickades i maj för IVF. Hoppas på tid snart. Något måste hänt i samband med mitt missfall. Vi fick till det på 3e försöket och nu tar det inte sig :( 

• stellanocte

I dag känner jag mig lite ledsen och nere. Ni som också försöker bli gravida, ni måste ju ha hört det här mantrat man konstant får höra: "Det är helt normalt att det tar upp till ett år för ett fullt friskt par att bli gravida" och "Det tar i genomsnitt 6-7 månader för ett en kvinna att bli gravid". 

Detta har jag trott blint på och därför känt mig ganska lugn nu när vi är inne på vårt tredje försök. Här om dagen började jag dock läsa på lite mer ingående kring fertilitet och även på sidor utanför Sverige. Där skrivs det på flera sidor att om både parter är fullt friska, har regelbundet sex och vet på ett ungefär när ägglossning sker bör man kunna förvänta sig en graviditet inom fyra månader. Har det gått över sex månader och ovan nämnda kriterier är uppfyllda bör man söka hjälp.

Detta har jag, lite smådeppigt, suttit och tänkt på i dag. Vi är ju snart där, på fyramånadersförsöket. 

• YaYa

Stellanocte, jag förstår precis hur du känner, jag kan också känna mig uppgiven ibland när man ser vänner och bekanta som blir gravida till höger och vänster och man undrar vad det är för fel på en. 

Men tre månader är verkligen ingenting. Kanske har ni inte tajmat perfekt, kanske var just det ägget inte bra, kanske strulade något i just den celldelningen - Det kan finnas tusen orsaker till att det inte tar sig, och det behöver inte betyda att det är något fel på någon av er. 

Jag har läst att även om oddsen är perfekta och båda parter är fullt friska har man en chans på mellan 20-30 % att bli gravida om man träffar ägglossningen. Lite som att spela på triss ungefär. Visst kan man förvänta sig vinst inom fjärde försöket, men det kan också ta fem eller sex eller sju försök.

Jag håller verkligen tummarna för dig vet att det är svårt att hålla humöret uppe när man är inne i detta barnbakande och det inte funkar. Kämpa på, snart kommer ditt efterlängtade plus :)

• Julm

Jag tycker ett år är alldeles för lång tid (såvida man inte är kanske 30+ då fertiliteten faktiskt sjunkit) och känner man sig orolig efter låt säga 6 månader så tycker jag absolut man ska söka hjälp, jag tror inte jag hade haft några problem med att dra en vit lögn och säga att vi försökt ett år. Jag betalar massa skatt som går till bra saker, men jag själv måste också kunna få nyttja skattepengarna. Är fullt frisk i övrigt och "belastar" inte samhället.

stellanocte skrev 2016-07-25 09:07:33 följande:

I dag känner jag mig lite ledsen och nere. Ni som också försöker bli gravida, ni måste ju ha hört det här mantrat man konstant får höra: "Det är helt normalt att det tar upp till ett år för ett fullt friskt par att bli gravida" och "Det tar i genomsnitt 6-7 månader för ett en kvinna att bli gravid". 

Detta har jag trott blint på och därför känt mig ganska lugn nu när vi är inne på vårt tredje försök. Här om dagen började jag dock läsa på lite mer ingående kring fertilitet och även på sidor utanför Sverige. Där skrivs det på flera sidor att om både parter är fullt friska, har regelbundet sex och vet på ett ungefär när ägglossning sker bör man kunna förvänta sig en graviditet inom fyra månader. Har det gått över sex månader och ovan nämnda kriterier är uppfyllda bör man söka hjälp.

Detta har jag, lite smådeppigt, suttit och tänkt på i dag. Vi är ju snart där, på fyramånadersförsöket. 

• Anonym (Hoppas på en nummer trea.)

Stor kram till dig vännen ????????????

stellanocte skrev 2016-07-25 09:07:33 följande:

• Loncelot

Nytt bim 20juli...försök nr 8, 4:e barnet pffffff aja nya tag... Kram på er alla

• Deni81

Jag har hållit på i 16 försök och det tar sig inte. Det finns inga fel på oss, förutom att jag är gammal (35). Annars ser allt bra ut. Så visst kan det ta tid ändå! Men jag ger inte upp, inte riktigt än. Även om besvikelsen alltid kommer varje mens så fortsätter man av någon konstig anledning

Håller tummarna för alla!! Jag är runt ÄL nu, vet inte om den varit ens... Kanske, kanske inte. Tror att det blir enklare desto mindre man tänker på det, haha! Och att man har ett ungefärligt hum om när ÄL är.

• Ememem
    FyrAAAA skrev 2016-07-25 08:01:38 följande:

Helt blankt äl-test imorse, vilket innebär att jag måste börjat testa för sent och missat äl den här månaden... När strecket var ganska starkt i fredags trodde jag äl var på gång men den måste då precis ha varit! Fortsätter följa er andra iaf. Förmodligen har min cykel ändrat sig lite efter senaste graviditeten. Nya tag nästa månad men släpper det här för den här månaden nu! Lycka till alla! <3

Vilken cykeldag är du på? Jag får ofta en stegring kring dag 13-15 för att sen få nästan blankt några dagar innan fullt utslag vid dag 18-19.
Svar på tråden Bim aug 2016