• Ice Age

Bim aug 2016

Någon som är i planeringsstadiet? Vi har två flickor födda 12 och 15 och nu hoppas vi på en bebis senvår/början av sommaren 2017

Med första var tanken att börja försöka efter att jag kommit igång att jobba efter studier, men första veckan på jobbet så plussade jag, det blev bra ändå. Med tvåan så hade vi tänkt köra igång på sommaren men blev nojiga av att flera i vår omgivning hade svårt att bli gravida så vi börja tidigare och plussade i slutet av maj istället. Nu väntar vi på nästa mens sen kör vi igång(för en till vinterbebis skippar vi gärna ????).

Det var lite om mig, något mer i samma tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 07:51
    Bimlista: www.familjeliv.se/forum/thread/76791085-bimlista-aug-2016

• Svar på tråden Bim aug 2016
  • Anonym (Lexi)
    10oktober skrev 2016-08-03 07:25:25 följande:

Okej tjejer, nu behöver jag hjälp! Tog mitt första CB äl-test med dubbel hormonindikator imorse, som visade på maximal fertilitet! Det ska väl inte gå eller? Min cykel är på ca 29-30 dagar, jag är på dag 9 (enligt förpackningen ska jag börja testa då) och mensen slutade för en vecka sedan.

Dessutom, om jag har förstått det rätt, fungerar testet så att den hittar en referensnivå först (därför börhar man tidigt i cykeln) och när LH och östrogen ökar så visar den hög resp. maximal fertilitet. Så den borde inte ens kunna visa max fertilitet nu på första dagen?

Vi hade sex igår kväll, kan det påverka?

Efter maximal fertilitet kan man ju inte testa mer förrän nästa menscykel så känner mig lite besviken faktiskt...

Vad tror ni, bara att slänga testet eller har jag sjukt tidig äl? :S

Jo, den kan visa maximal fertilitet redan första testdagen. Däremot kan det inte visa hög fertilitet första dagen.
  • Bettieboop

Bim idag eller imorgon... Testade mig på bim -3 negativt. Idag känner jag mig väldigt svullen mellan benen så mensen är troligen på ingång tyvärr... Men man slutar ju inte hoppas!

• SamsonS

Är det någon som för skoj skull fortsatt testa med äl test efter äl?

Jag känner mig jätteförvirrad på min kropp just nu. Skrev ju förra veckan och la upp en bild om att mina äl test inte blev starkare trots symtom, flytningar och värk. Har såklart sexat på och fortsatt testa.

Jag började testa på cd 10, fick svaga stegringar på cd 15,16 och 17, sen svagare test igen. Har som sagt fortsatt testa och igår fick jag stegring igen på cd 21, men inte positivt. Har dock inte de vanliga symtomen på äl, brukar ha flytningar,ömma bröstvårtor och ganska rejält ont i ländryggen. Nu har jag dock ilande och molvärk i magen, främst på vänster sida. Igår på morgonen kände jag mig yr,illamående och hade en allmänt olustig känsla i kroppen.

Så mina funderingar går ju till om jag verkligen hade äl förra veckan, eller om det är på gång nu. Brukar vanligtvis ha en cykel på ca 31-34 dagar, så det är ju väldigt sent om jag ska ha äl. Eller om jag lyckats bli gravid denna gången och det är det som känns av i magen, samtidigt så är jag ju bara på äl +4 idag så inget som skulle hunnit fästa än, OM jag nu hade äl.... Känner mig jätteförvirrad.

Ska ringa gyn imorgon och se vad de säger, är ju ändå på försök 13 nu.

• 10oktober
    Anonym (Lexi) skrev 2016-08-03 12:12:33 följande:

Jo, den kan visa maximal fertilitet redan första testdagen. Däremot kan det inte visa hög fertilitet första dagen.

Tack för svar! :)

Okej, men hade du tolkat det som att jag har väldigt tidig äl denna månad då? Hade ju inte räknat med att ha max förrän nästa vecka...
  • Tiiffany

Jag började med äl test (monitor) cykeldag 8 och idag är jag på dag 12 och monitor visar fortfarande låg, inte ens mellan... Börjar bli orolig. Jag har mens exakt var 28e dag så den är aldrig sen. Däremot förra månaden så åt jag letrozol själv i 5 dagar för att stimulera äggblåsorna. Däremot så tog jag aldrig sprutan Ovitrelle för att framkalla själva ägglossningen. Undra om jag sabbat något? Fick ändå mensen på cykeldag 28 förra månaden. 

Bör jag oroa mig? 

• L 91

Nu behöver jag er hjälpt. Min kropp har krånglat sen jag slutade med preventivmedel i december förra året. I januari hade jag mens och sen inget på 5 månader förrän den kom igen den 16 juni. Efter det har det inte varit någon mens.. i måndags fm fick jag bruna flytningar men de slutade samma dag. Igår kväll kom det igen och någon liten strimma blod i.. det är borta nu igen! Min mens brukar alltid börja med massa blod..inget klet. Testat med äl-test sen den 28.e. idag tycker jag det är starkt! Första bilden från igår, andra från den 30.e och den sista från nyss. Vad tror ni? Hade det reagerat på mens så hade väl gårdagens varit starkare?

• nilan
    Anonym (Hatar ovissheten) skrev 2016-08-03 09:52:07 följande:

Hej! Vet inte om detta är rätt ställe att vända sig till men iaf. Min spiral åkte ut för en månad sedan typ. Har inte haft mens sedan jag satte in den i juni. Nu några veckor efter spiralen åkte ut känner jag mig helgravid. Vet att hormonerna kan spöka efter spiral men det borde väl bli bättre, inte värre?? Tog ett test igår, negativt. Är ju omöjligt att veta när jag har bim då jag inte haft mens på ett tag. Nu sitter jag här, supertrött och magen håller på att vända sig i mig. Ugh. Vill bara ha mens eller ett plus nu, vad som helst bara slippa ovissheten... 

Någon som vet hur länge det kan ta innan mensen kommer? Eller hur länge det tar innan hcg är tillräckligt högt?

Jag har precis varit i samma situation. Min spiral (hormon) åkte ut vid midsommar och jag fick min mens nu i måndags. Det tog alltså ungefär 1,5 månad. Tror att jag hade ägglossning någon gång mellan 17-20 juli ungefär och sedan mens ca 2 veckor därefter. Läkaren som tog ut spiralen sa att ägglossning kommer igång direkt, men det gjorde den inte för mig, tog ca 1 månad. Det kan vara olika. Har läst att det tar 2-3 månader för en del. Hoppas på plus eller mens snart. Jag tyckte det var skönt att få mensen så att man har något att utgå ifrån sedan. Fast det är ju piss skit att ha mens!
  • peterssonfanny
    nilan skrev 2016-08-03 15:43:03 följande:

Jag har precis varit i samma situation. Min spiral (hormon) åkte ut vid midsommar och jag fick min mens nu i måndags. Det tog alltså ungefär 1,5 månad. Tror att jag hade ägglossning någon gång mellan 17-20 juli ungefär och sedan mens ca 2 veckor därefter. Läkaren som tog ut spiralen sa att ägglossning kommer igång direkt, men det gjorde den inte för mig, tog ca 1 månad. Det kan vara olika. Har läst att det tar 2-3 månader för en del. Hoppas på plus eller mens snart. Jag tyckte det var skönt att få mensen så att man har något att utgå ifrån sedan. Fast det är ju piss skit att ha mens!

Skönt att höra! Förstår att det kan ta tid. Bara det att när jag var hos bm en vecka efter den åkte ut så sa hon att mensen borde komma inom 1-2 v. Har gått mycket mer än två veckor nu
  • 10oktober
    Syllin skrev 2016-08-03 10:59:12 följande:

Ägglossningstest kan ge positivt utslag om man är gravid, eftersom de ÄL-testerna inte kan skilja på ägglossningshormon och gravidhormon... Så spring och köp ett gravtest

Helt otroligt, tog ett test så fort jag kom hem. Jag är gravid!!! Strecket dök upp med en gång och då har jag dessutom inte väntat fyra timmar från förra mensen. Kan inte fatta det! Mannen kommer hem om typ en timme, vill berätta med en gång! :D
  • 10oktober
    10oktober skrev 2016-08-03 16:15:40 följande:

Helt otroligt, tog ett test så fort jag kom hem. Jag är gravid!!! Strecket dök upp med en gång och då har jag dessutom inte väntat fyra timmar från förra mensen. Kan inte fatta det! Mannen kommer hem om typ en timme, vill berätta med en gång! :D

Oj, "förra toalettbesöket" menar jag ju såklart xD
Svar på tråden Bim aug 2016