• Ice Age

Bim aug 2016

Någon som är i planeringsstadiet? Vi har två flickor födda 12 och 15 och nu hoppas vi på en bebis senvår/början av sommaren 2017

Med första var tanken att börja försöka efter att jag kommit igång att jobba efter studier, men första veckan på jobbet så plussade jag, det blev bra ändå. Med tvåan så hade vi tänkt köra igång på sommaren men blev nojiga av att flera i vår omgivning hade svårt att bli gravida så vi börja tidigare och plussade i slutet av maj istället. Nu väntar vi på nästa mens sen kör vi igång(för en till vinterbebis skippar vi gärna ????).

Det var lite om mig, något mer i samma tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 07:51
    Bimlista: www.familjeliv.se/forum/thread/76791085-bimlista-aug-2016

• Svar på tråden Bim aug 2016
  • L 91

Asch, dåliga bilder när man laddar upp här. Oskärpa och åt fel håll..

• Sobika

Kom att tänka på nu att jag fick ju några bruna droppar på pappret på äl+8 och idag på äl+9. På äl+7 hade jag stickningar där nere, nästan som små ilningar. Men hade inte de i magen utan längre ner typ livmoderhalsen eller där kring, hur ska man veta vart det är? Aldrig haft så tidigare som jag noterat iaf.

• mysius
    Mix of mine skrev 2016-08-08 21:37:07 följande:

kan inte citera i mobilen

@mysius - när ska du testa?

Du klickar på lilla runda knappen till höger i inlägget som du vill citera :)

Jag jobbar kväll imorgon och har inget test hemma så om mensen inte har dykt upp på onsdag så tänkte jag köpa ett då och testa på fredag (jobbar 07-19 på onsdag så jag vill inte testa på torsdag morgon och sedan behöva vänta med att berätta för sambon tills kvällen om det är positivt) så på fredag morgon ska jag testa tänkte jag för då är jag ändå på bim +4. Om jag kan hålla mig tills dess... :p
  • Mix of mine
    mysius skrev 2016-08-08 21:50:06 följande:

Du klickar på lilla runda knappen till höger i inlägget som du vill citera :)

Jag jobbar kväll imorgon och har inget test hemma så om mensen inte har dykt upp på onsdag så tänkte jag köpa ett då och testa på fredag (jobbar 07-19 på onsdag så jag vill inte testa på torsdag morgon och sedan behöva vänta med att berätta för sambon tills kvällen om det är positivt) så på fredag morgon ska jag testa tänkte jag för då är jag ändå på bim +4. Om jag kan hålla mig tills dess... :p

det går att citera i mobilen från websida men jag hittar inget i FL -appen ( som jag brukar använda... ) det kanske inte går i appen på Iphone?

Spännande, jag hade inte kunnat hålla mig..
  • mysius
    Mix of mine skrev 2016-08-08 21:56:50 följande:

det går att citera i mobilen från websida men jag hittar inget i FL -appen ( som jag brukar använda... ) det kanske inte går i appen på Iphone?

Spännande, jag hade inte kunnat hålla mig..

Jag vet, det är svårt att inte testa. För min del kan jag inte testa tidigare då jag inte har möjlighet att köpa ett test, och då tänker jag att jag lika gärna kan ge det några dagar för det skulle vara jobbigt att testa och så kommer mensen dagen efter..

Däremot känner jag en känsla som att det gör pytte ont precis vid livmodern, ingen mensvärk, men inte heller som vanligt. Jag har använt en "period-tracker" där jag varje gång jag upptäckt något avvikande, har skrivit upp det. Väldigt bra tips, för då kan man gå tillbaka och se hur det varit tidigare månader och läsa minnesanteckningar om humör, symptom, sex, mens, ÄL osv. För det är lätt att glömma och man minns ju det man vill minnas ;) men att jag har ömma bröst skulle lika gärna kunna vara pms, men det som gjort mig misstänksam är yrseln, det vaga illamåendet (trots att jag bäljat i mig både resorb och vatten i värmen) samt tröttheten. Men sen har jag varit lite stressad senaste veckorna så jag vet inte om det kan vara det, anledningen till att mensen är sen?
  • Julm
    Dina1 skrev 2016-08-08 19:54:12 följande:

Tack:) har haft helt galet mycket symtom (är inte den som känner efter och aldrig inbillat mig innan, så har "vetat" ett tag). Jag skrev även i denna tråden om mina symtom för 1,5 vecka sedan och att jag tänkte boka gyntid om jag ej var gravid då NÅGOT hände! Jag radar upp dem så ni kan se om ni känner igen er. PS har endometrios och känner därmed saker de flesta ej känner. Exempelvis är det ingen tvekan när jag har ÄL så använder inga test. Vissa av nedanstående symtom kom och gick, andra höll i sig hela tiden och vissa kändes bara en dag.

ÄL+5 konstiga drömmar.

ÄL+6 halsbränna

ÄL+7 smärta några cm nedanför naveln. Höll i sig ca 5 min.

ÄL+8 vit tjock flytning (inte haft en enda flytning sedan tonåren så vid denna tidpunkt visste jag). Fick sedan enorm träningsvärk från nedre magen upp till brösten och ut i ryggen (höll i sig konstant).

ÄL+9 fortfarande träningsvärk. Den sökte mig verkligen.

ÄL+10 värken borta. suuper ömma bröst. Sjukdomskänsla. Dessa fortsatte sedan.

ÄL+11 huvudvärk i 10 timmar.

ÄL+13 mensvärk PRECIS som när den nyss kommit. Gick och tittade hela tiden. PMS till max också. Sugen på saltgurka. Började för första gången tro att jag inte var gravid då jag hade så starka menskänningar.

ÄL+14 lite morgonillamående. Plussade med CB digital (bim 0-4).

Vet ju inte om de psykiska symtomen verkligen var gravsymtom trots att det verkligen var ovanligt för mig. Men jag kan inte nog påpeka hur STARKA de fysiska symtomen var. Så ja, vissa känner befruktningen. Och för mig har det hittills varit det tydligaste. Vill även varna er för "rfsu testa tidigt" ni har en äkta testoman här och rfsu fungerar inte!! Nedan schema över mina tester.

För 3 dagar sen: apotekets egna gav svagt positivt efter 30-60 min.

2 dagar sen: samma med apotekets men starkare streck (INTE inom testtiden). RFSU testa tidigt som har en känslighet på hälften av apotekets var sten negativt! Hur man än vinklade. Börjar därmed tro att apotekets var något fel på.

1 dag sen: samma med apotekets men liiiite starkare. Kom efter ca 30 min. Rfsu testa tidigt sten negativt!

Idag: rfsu testa tidigt negativt, predator early svagt positivt. CB digitalt positivt. Aldrig mer rfsu testa tidigt!!! (Har inte med urinen att göra då jag testade i samma urin). Vill varna er så ni inte blir besvikna i onödan!

Så intressant att du antecknat allt! Kul!

Jag misstänker att jag också har endometrios, dock ej konstaterad av läkare. Kan du inte berätta lite kring mens och ägglossning i kombination med endo? Har du haft några svårigheter att bli gravid? Svåra menssmärtor? Skulle vara intressant att höra då vi är lite i samma sits
  • Mix of mine
    mysius skrev 2016-08-08 22:08:36 följande:

Jag vet, det är svårt att inte testa. För min del kan jag inte testa tidigare då jag inte har möjlighet att köpa ett test, och då tänker jag att jag lika gärna kan ge det några dagar för det skulle vara jobbigt att testa och så kommer mensen dagen efter..

Däremot känner jag en känsla som att det gör pytte ont precis vid livmodern, ingen mensvärk, men inte heller som vanligt. Jag har använt en "period-tracker" där jag varje gång jag upptäckt något avvikande, har skrivit upp det. Väldigt bra tips, för då kan man gå tillbaka och se hur det varit tidigare månader och läsa minnesanteckningar om humör, symptom, sex, mens, ÄL osv. För det är lätt att glömma och man minns ju det man vill minnas ;) men att jag har ömma bröst skulle lika gärna kunna vara pms, men det som gjort mig misstänksam är yrseln, det vaga illamåendet (trots att jag bäljat i mig både resorb och vatten i värmen) samt tröttheten. Men sen har jag varit lite stressad senaste veckorna så jag vet inte om det kan vara det, anledningen till att mensen är sen?

yrsel har jag också haft, inte så mkt idag på BIM men BIM -4 och fram till nu har det kommit över mig då och då, har även varit extremt trött i varannan dags perioder (idag är en icke-trött dag )

jag kommer nog att testa imorgon efter att Posten kommit, jag vill veta om jag misstänker rätt,

dock blev jag lite nojjig idag när det stack till rätt rejält i 10-15 sekunder typ vid vänster äggstock, började genast tänka utomkvedshavandeskap, antagligen lite för tidigt för det...

men först test imorgon så får vi se!
  • Dina1
    L 91 skrev 2016-08-08 20:53:43 följande:

Har oxå hört massa dåligt om de testen -efter att jag köpt ett. Såhär såg det testet ut för mej efter typ halva testtiden men bara i 30 sekunder för sen var det borta. Kom upp igen efter testtiden och starkare när jag kollade några timmar senare. Första bilden inom tiden

De här är tagen efter tiden

Sista är redigerad (den inom tiden)

Om de nu hamnar i rätt ordning.

Dagen efter var CB blankt. Så detta var väl spök.

Jag ser på bilderna vad du menar, och jag tror det finns hopp för sådär såg mina inte ut hur länge de än legat (sparade alla i flera dagar). Och sedan verkar det ju faktiskt vara så att de som får ett svagt plus efter testtiden faktiskt är gravida, men för tidigt att komma inom tiden. Jag kan iallafall rekommendera apotekets egna, det visade allra först på mig. En annan sak med rfsu är att det strecket i mitten som skiljer test och kontrollrutorna från varann skapar ju en skugga som hamnar precis där strecket ska vara! Så jäkla idiotiskt. Bryter du upp testet och strecket är kvar tror jag det finns en stor chans :)
  • Dina1
    Julm skrev 2016-08-08 23:12:20 följande:

Så intressant att du antecknat allt! Kul!

Jag misstänker att jag också har endometrios, dock ej konstaterad av läkare. Kan du inte berätta lite kring mens och ägglossning i kombination med endo? Har du haft några svårigheter att bli gravid? Svåra menssmärtor? Skulle vara intressant att höra då vi är lite i samma sits

Usch jag hoppas att du inte har denna jävla sjukdomen! Absolut kan jag berätta och det är bara att fråga om det är något du undrar över. Finns olika grader av endometrios. Vissa har ont varje dag, andra har inte ont alls. vissa har mycket cystor och sammanväxtningar medan andra inte har. Den gemensamma nämnaren är att vi har livnoderslemhinna utanför livmodern (exempelvis utanpå livmodern, äggstock). Jag har den svåra sorten. Jag har som tur är inte ont varje dag. Jag har väldigt ont under mens de första 4-5 dagarna, kan svimma och kräkas för det gör så ont. Ligger i fosterställning med värmedyna och andas så som kvinnor gör under förlossning, tills värktabletterna börjat värka. Jag har också riklig mens (typiskt endo).

Sedan kommer ägglossningen. Denna smärta är hanterbar men det gör jävligt ont. Över hela höften och för mig alltid bara höger. Det SISTA jag vill är att ha sex under ÄL. Det gör t.om ont att kissa (inte där nere utan ont i äggstocken när jag kissar). Däremellan är jag smärtfri förutom kolik då och då (magen svullnar och gör ont). Jag opererade mig för 2 år sedan och har sedan dess gått på p piller som i princip tagit bort all smärta. Vid OP hade jag sammanväxtningar mellan tarmar,livmoder,äggstock,urinblåsa och en cysta på 10cm diameter inuti äggstocken. Innan OP hade jag ett helvete. Bl.a så förutom ovanstående hade jag smärta ut i höger ben då cysta klämde nerver, ont vid sex och ofta ont i äggstock när jag kissade. Jag hade ont varje dag. Jag fick typ ett nytt liv efter OP, så att bli diagnostiserad är bland det bästa som hänt mig.

Jag försökte bli gravid för 2 år sedan. Vi hade sex EN gång under ÄL och jag blev gravid. Slutade med tidigt MF. Denna gången hade vi sex en gång före och en efter ÄL och jag blev gravid. Så nej, bara för du har endometrios betyder det INTE att du har svårt för att bli gravid (även om de säger att det är 50% risk att inte kunna). Gener är extremt starka och i min familj är kvinnorna väldigt fertila. Däremot var det nära på att min äggstock inte gick att rädda under operationen. Hade så varit fallet finns det ju en risk att jag hade haft svårare att bli gravid.

Du får gärna berätta varför du misstänker endo, här eller i meddelande. Jag hjälper mer än gärna.
Svar på tråden Bim aug 2016