• Ice Age

Bim aug 2016

Någon som är i planeringsstadiet? Vi har två flickor födda 12 och 15 och nu hoppas vi på en bebis senvår/början av sommaren 2017

Med första var tanken att börja försöka efter att jag kommit igång att jobba efter studier, men första veckan på jobbet så plussade jag, det blev bra ändå. Med tvåan så hade vi tänkt köra igång på sommaren men blev nojiga av att flera i vår omgivning hade svårt att bli gravida så vi börja tidigare och plussade i slutet av maj istället. Nu väntar vi på nästa mens sen kör vi igång(för en till vinterbebis skippar vi gärna ????).

Det var lite om mig, något mer i samma tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-12 07:51
    Bimlista: www.familjeliv.se/forum/thread/76791085-bimlista-aug-2016

• Svar på tråden Bim aug 2016
  • Bäbiiiis

Oj vad många som plussat! Stort grattis till er alla :)

Själv är jag på äl+8 och fick neg test imorse men ska testa imorgon igen. Känner mig gravid så nu har jag byggt upp förväntningarna.

• Teresiat

Wow vilken plusattack! Grattis alla! Är är det ÄL på typ fredag så nu är det dags att mysa till det

• Ememem

Stort grattis till alla plus! Vilken bra tisdagsmorgon! Själv fick jag äntligen plus på äl-test. Hade gett upp hoppet om äl denna månad då den är en vecka sen men testade bara för att eftersom jag ändå hade de hemma!

Nytt BIM blir 25/8 så ska uppdatera listan lite senare.

• Ememem
    prinsessan15 skrev 2016-08-09 07:14:28 följande:

Tog detta imorse :) men kan ni hjälpa mig lite? På CB menar dem att jag är i vecka 3-4 men på en app stod det vecka 5 alltså idag 4+1 stämmer det? Eller är den före testet?

Tog detta imorse :) men kan ni hjälpa mig lite? På CB menar dem att jag är i vecka 3-4 men på en app stod det vecka 5 alltså idag 4+1 stämmer det? Eller är den före testet?

När hade du äl eller mens senast? Jag tyckte det stämde bäst att ange äl i uträknaren på familjeliv. Det skiljde en dag mot vad läkaren sen sa vid vul i v 9 med sonen.
  • prinsessan15
    Ememem skrev 2016-08-09 09:38:04 följande:

När hade du äl eller mens senast? Jag tyckte det stämde bäst att ange äl i uträknaren på familjeliv. Det skiljde en dag mot vad läkaren sen sa vid vul i v 9 med sonen.
    Jag hade äl den 28/7 och senaste mensens första dag var 11/7.
    Kollade dem nu och när man räknade med lutealfas så ska jag vara i vecka 4 (3+5) vilket känns mer logiskt. Så det är väääldigt tidigt!
  • Madde87

Grattis till alla som plussat! Hade äl i lördags (fick glad gubbe på äl-test iaf) så nu inväntas BIM den 22 känns som en evighet! Men det är ju så spännande :)

• Julm
    Dina1 skrev 2016-08-09 00:05:11 följande:

Usch jag hoppas att du inte har denna jävla sjukdomen! Absolut kan jag berätta och det är bara att fråga om det är något du undrar över. Finns olika grader av endometrios. Vissa har ont varje dag, andra har inte ont alls. vissa har mycket cystor och sammanväxtningar medan andra inte har. Den gemensamma nämnaren är att vi har livnoderslemhinna utanför livmodern (exempelvis utanpå livmodern, äggstock). Jag har den svåra sorten. Jag har som tur är inte ont varje dag. Jag har väldigt ont under mens de första 4-5 dagarna, kan svimma och kräkas för det gör så ont. Ligger i fosterställning med värmedyna och andas så som kvinnor gör under förlossning, tills värktabletterna börjat värka. Jag har också riklig mens (typiskt endo).

Sedan kommer ägglossningen. Denna smärta är hanterbar men det gör jävligt ont. Över hela höften och för mig alltid bara höger. Det SISTA jag vill är att ha sex under ÄL. Det gör t.om ont att kissa (inte där nere utan ont i äggstocken när jag kissar). Däremellan är jag smärtfri förutom kolik då och då (magen svullnar och gör ont). Jag opererade mig för 2 år sedan och har sedan dess gått på p piller som i princip tagit bort all smärta. Vid OP hade jag sammanväxtningar mellan tarmar,livmoder,äggstock,urinblåsa och en cysta på 10cm diameter inuti äggstocken. Innan OP hade jag ett helvete. Bl.a så förutom ovanstående hade jag smärta ut i höger ben då cysta klämde nerver, ont vid sex och ofta ont i äggstock när jag kissade. Jag hade ont varje dag. Jag fick typ ett nytt liv efter OP, så att bli diagnostiserad är bland det bästa som hänt mig.

Jag försökte bli gravid för 2 år sedan. Vi hade sex EN gång under ÄL och jag blev gravid. Slutade med tidigt MF. Denna gången hade vi sex en gång före och en efter ÄL och jag blev gravid. Så nej, bara för du har endometrios betyder det INTE att du har svårt för att bli gravid (även om de säger att det är 50% risk att inte kunna). Gener är extremt starka och i min familj är kvinnorna väldigt fertila. Däremot var det nära på att min äggstock inte gick att rädda under operationen. Hade så varit fallet finns det ju en risk att jag hade haft svårare att bli gravid.

Du får gärna berätta varför du misstänker endo, här eller i meddelande. Jag hjälper mer än gärna.

Tack för din berättelse! Så hemskt det måste ha varit med alla de smärtorna, kan inte ens föreställa mig det.

Jag misstänker det då jag opererade bort en 12 cm (diameter) stor cysta som satt på äggstocken och ströp blodflödet. Därefter har jag kunnat känna när jag har cystor och kring vilken äggstock de sitter. Känner ägglossning väldigt väl och andra symptom, pms etc, kan ha extrem diarre så att jag inte kan gå till jobbet och misstänker att det har o göra med att cystor trycker på tarmar etc. Ont vid sex ibland, om det är att jag är öm i livmodern eller att cystorna slår emot äggstockarna. Men kan inte känna igen mig i extrem mensvärk, utan har "normal".

Vad skönt att höra att du inte haft svårigheter att bli gravid. Vi är på fjärde försöket nu och hoppas såklart att det är vår tur nu...
  • Teresiat

Fråga till er ang ÄL, när har ni de klassiska "äggviteflyningarna" på cykeln? Ett par dagar innan ÄL? Dagen innan ÄL? På ÄL?

Svar på tråden Bim aug 2016