• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • modsey
    Anonym (problem!) skrev 2016-09-19 09:56:52 följande:

Detta är faktiskt ett stort problem som föräldrar till flickor inte verkar fatta. 

Miljön inne på damernas och herrarnas skiljer sig oftast väldigt mycket åt, fråga ett barn som varit inne på båda med olika föräldrar. Gubbar verkar inte bry sig om ifall det händer något med andras ungar.

Min son har blivit kontaktad av onyktra män inne på herrarnas flera gånger när han varit där med sin pappa. Då var han ca 8 år.

För vår del är valet enkelt - om inte pappa eller kompis kan följa med så blir det inget bad för sonen helt enkelt. Eftersom pappan är så lat och ofta kommer på att annat behöver göras när badhuset kommer på tal, betyder det att sonen knappt varit i badhuset på fritiden sedan han inte längre kunde följa med mig på damernas.

Jag tycker att det här är ett stort problem. En ganska stor grupp barn (pojkar ca 8-14 år) begränsas på badhusen bara för att äldre killar och vuxna män beter sig vidrigt. 

Mitt förslag är vakter inne på herrarnas som kan "garantera" pojkars säkerhet och tydligare regler på badhusen, möjlighet att porta de som inte beter sig schysst mot andra i omklädningsrum eller i bassänger, eller i övrigt inte följer reglerna. Så som samhället ser ut antar jag att man måste trycka reglerna på 25 olika språk, men så får det väl vara då. Ingen ska kunna hävda att de inte fått information om hur man beter sig på badhus.

Det vore också bra på familjeomklädningsrum, men åtminstone på vårt badhus kan jag inte se hur man skulle kunna få till det utan en ombyggnad.

Jag förstår inte heller varför vakterna på badhusen är så flata. hur ser deras uppdrag ut, är det enbart att förhindra olyckor kanske? Kanske behöver det jobbet förändras också till att även upprätthålla ordning och trivsel?

Du har helt rätt och det verkar många flickmammor ha väldigt svårt att ta till sig.
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 10:18:57 följande:

Självklart är det inget problem för er, det är ju era pojkar som är potentiella problem för jämnåriga flickor! Klart ni kan välja att bara se till er själva och strunta i andras behov och känslor, det gör er dock inte mindre egoistiska i mina ögon.

Vet du OM vi bröt mot någon regel skulle jag till viss del köpa din irritation. Nu gör vi inte det utan följer de regler som finns här. Både vi med pojkar som är på damernas och de med flickor som är på herrarnas. Och vet du då går inte jag i taket över att en 8 årig tjej kränker mina killar genom att hon är där inne i fel omklädningsrum.
  • Anonym (Hmm)

Min 7-åriga dotter är i en väldigt känslig ålder och för henne är det inte ok att ha jämnåriga pojkar i samma omklädningsrum. I våras när pappa skulle gå på simskola med henne fick hon byta om själv inne på tjejernas tillslut då hon blev jätteledsen över att behöva gå in till herrarnas. Jag har inte uppfostrat henne så men det är klart att det smittar av sig från skolans idrott där de är uppdelade och absolut inte får se varandra utan kläder. Småpojkar som inte är medvetna om könet är en sak men jag håller med ovanstående, låt barnen få ha sin egna integritet. Det bästa vore såklart om badhus hade familjeomklädningsrum men nu finns inte det och då får man anpassa sig efter damernas och herrarnas....

• Anonym (Hmm)

Kan tillägga att jag även har en äldre pojke som slutade följa med in på damernas efter 6år och då gjorde vi upp en plan tillsammans för hur han skulle göra inne på herrarnas.

• Anonym (Pojkmamma)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 09:41:32 följande:
    Antar att han inte jobbar varje helg så ni skulle, om ni ville, kunna åka till stora badet när han kunde vara med. Eller så kunde ju han ta med barnen dit efter skolan en ledig vardag (Rätt självklara lösningar för den som vill tänka utanför sin egen Box).

Återigen, du och barnens pappa väljer att förlägga äventyrsbadsaktiviteten när han har viktigare saker för sig och ni tycker att småtjejerna får ta det bara för att ingen utskriven regel säger annat. Det är ert val, jag tycker ändå att ni offrar småtjejernas rätt att vara privata för er bekvämlighet.
    Moa: Har flera frågor till dig:
    1. Det är supersvårt att få plats på simskolan på helgen. Ska inte pojkar få lära sig simma då om man inte lyckas få en plats en helg och pappan kan följa med?
    2. Där min pojke gick på simskola (barnen var upp till 8 år) stod det på omklädningsrumnmen: "Mammor med barn" resp. "Pappor med barn", alltså bytte min pojke liksom flera andra pojkar om på "Mammor med barn". Dessutom skulle barn lämnas över från medföjlnade vuxen till simlärare. Är det fel menar du?
    3. På stora badhuset närmast oss är det tydligen väldigt stökigt på herrarnas/pojkarnas och dessutom är utgången vid den allra djupaste delen av poolen. Hur övervakar man sitt barn? Är det ok att mamman struntar I att duscha?
    4. Min man vägrar besöka badhuset pga sin tinnitus. Hur löser man badhusbesök när man inte har någon lämplig kompis/släkting som kan följa med in på herrarnas?

• fjanten
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2016-09-19 10:40:11 följande:

Moa: Har flera frågor till dig:

1. Det är supersvårt att få plats på simskolan på helgen. Ska inte pojkar få lära sig simma då om man inte lyckas få en plats en helg och pappan kan följa med?

2. Där min pojke gick på simskola (barnen var upp till 8 år) stod det på omklädningsrumnmen: "Mammor med barn" resp. "Pappor med barn", alltså bytte min pojke liksom flera andra pojkar om på "Mammor med barn". Dessutom skulle barn lämnas över från medföjlnade vuxen till simlärare. Är det fel menar du?

3. På stora badhuset närmast oss är det tydligen väldigt stökigt på herrarnas/pojkarnas och dessutom är utgången vid den allra djupaste delen av poolen. Hur övervakar man sitt barn? Är det ok att mamman struntar I att duscha?

4. Min man vägrar besöka badhuset pga sin tinnitus. Hur löser man badhusbesök när man inte har någon lämplig kompis/släkting som kan följa med in på herrarnas?

Fast på många ställen (de flesta tror jag t.o.m.) går barnen simskola i ca 5-6 års ålder, inte 8 och uppåt.
  • Anonym (Bedömning)

Just simskola är ju en sådan sak där det borde vara ett ickeproblem? Detr ju bara att vid första tillfället prata ihop sig med andra pojkföräldrar att mötas utanför att de kan gå in tillsammans på herrarnas själva eller med de pappor som finns tillgängliga till respektive tillfälle.

• MiasMamma
    Anonym (Nojjig mamma) skrev 2016-09-17 22:27:06 följande:

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

Hur menar du nu? Att alla utländska män som har våldtagit tjejer i Tyskland väntar nu på kommunens badhus i Sverige på just din son? 
  • Anonym (bra försök)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 10:18:57 följande:
    Självklart är det inget problem för er, det är ju era pojkar som är potentiella problem för jämnåriga flickor! Klart ni kan välja att bara se till er själva och strunta i andras behov och känslor, det gör er dock inte mindre egoistiska i mina ögon.
    Jag tycker att det är bra att du tar diskussionen, men ett vänligt tips efter att ha sett den du pratar med i sådana här diskussioner förr: vänta dig inte förändring. För henne finns det inget som är viktigare än att flickor lär sig i tidig ålder att deras kroppar inte tillhör dem.
  • Anonym (bra försök)
    Anonym (Bedömning) skrev 2016-09-19 11:47:26 följande:

Just simskola är ju en sådan sak där det borde vara ett ickeproblem? Detr ju bara att vid första tillfället prata ihop sig med andra pojkföräldrar att mötas utanför att de kan gå in tillsammans på herrarnas själva eller med de pappor som finns tillgängliga till respektive tillfälle.

Kom inte här med logiska och hänsynsfulla lösningar; det handlar inte om att lösa problem, utan om att tvåla till flickor som inte vill visa sig nakna för (och bli högljutt recenserade av) jämnåriga pojkar i tidig slyngelålder. 
  • molly50
    Anonym (bra försök) skrev 2016-09-19 13:10:20 följande:
    Kom inte här med logiska och hänsynsfulla lösningar; det handlar inte om att lösa problem, utan om att tvåla till flickor som inte vill visa sig nakna för (och bli högljutt recenserade av) jämnåriga pojkar i tidig slyngelålder. 
    Nu vet jag inte om du försökte vara ironisk.
    Men jag kan då inte se några problem med den lösningen som Anonym (Bedömning) kom med.

För övrigt så har då jag aldrig upplevt att pojkar högljutt recenserar flickors kroppar.
    Det är i så fall snarare flickorna som kan stå och tissla och tassla och peka.
    Och då är jag mamma till både en pojke och en flicka och har erfarenhet av båda.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?