Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 20:22:25 följande:
Vilka män umgås du med egentligen om du tror att varje vuxen man skulle "köra upp sin hand" under en liten pojkes badbyxor? Du tror alltså att ingen man i omklädningsrummet skulle sätta stopp för övergreppen?
Nej, umgås du i sådana kretsar eller går till simhallar där sådant händer utan att någon annan sätter stopp så är det nog du som förälder som brister. Då får väl du och den/de som är upphov till de fem barnen se till att barnen inte behöver gå själva till omklädningsrummet, vare sig på damernas eller herrarnas. Varför skall andra (småtjejer) ta ansvar för att ni är för slappa för att gå med era barn till simhallen båda mamma och pappa/pappor?
Två fel gör liksom inte ett rätt och det du och många andra gör är att värdera pojkars rätt att freda sina kroppar högre än flickors.
Nej, barn är individer och både pojkar och flickor kan av olika anledningar känna blygsel inför att visa sig nakna för andra helt utan att föräldrarna påverkat dem. Mina föräldrar uppfostrade tre barn och två av dem (jag och min ena bror) brydde oss inte om ifall andra såg oss nakna, men den tredje började redan som femåring att byta om under handduk osv, han hade helt enkelt en annan nivå av integritet än vi andra två.
Men enligt ditt resonemang ska alltså flickorna bara ta det om de känner obehag inför att byta om i det omklädningsrum de är anvisade till, för att andra barns föräldrar inte kan engagera sig tillräckligt för att se till att de följer sina barn till de omklädningsrum de borde använda.
Tycker du verkligen att dina pojkars och deras vänners behov av trygghet övertrumfar dina flickors och deras kompisars? Sorgligt i så fall!
Det här var riktigt ruttet. Så jäkla högtravande och pinsamt. Du skriver en roman om något jag aldrig vare sig skrivit eller menat. Det brukar bli så när argumenten tar slut.
Men det är ju typiskt att det ska dras upp argumentet "inte alla män". Nej det är väl helt jävla SJÄVKLART att alla män inte är våldtäktsmän och pedofiler. Visa gärna var i min text jag påstod att ALLA män förgriper sig på barn i omklädningsrum.
Och så det där otroligt tarvliga "ja men om du rör dig i sådana kretsar...". Du tänker att jag bara har våldtäktsmän och pedofiler kring mig? Alla män jag känner är antingen pedofil eller våldtäktsman? Och det läser du ut av att jag tycker det är olämpligt att en pojke i 8-årsåldern byter om ensam på herrarnas på ett badhus
som på sin egen hemsida varnar för sexuella ofredanden. Ok. Då kontrar jag med att du är fruktansvärt naiv. Det är på riktigt. Riktiga barn, både flickor och pojkar, drabbas. Deras föräldrar trodde nog inte heller att det var någon fara. Innan deras eget barn råkade illa ut (och nej, det är verkligen inte föräldrarnas fel måste jag väl förtydliga, annars skriver du väl en roman om det också).
Det finns flera lösningar på det här problemet. Vissa av dom går ut på att bygga om badhusen eller anställa fler vakter. Lite mer akuta lösningar är att barnen inte får gå in och byta om ensamma utan bara tillsammans med ett syskon eller en kompis av samma kön. Eller gå via andra omklädningsrummet. Eller inte bada alls under en period. Har man ett barn som exempelvis har simträning måste ju ungen dit 1-flera ggr/v. Annars blir det inte mycket till träning. Numer har E-dalsbadet speciella omklädningsrum för föreningar (bra lösning, tack för den) men det fanns inte förut. Hur gör man då? Tar med en kompis varje träning? Där tycker jag det är befogat att smyga genom andra omklä.rummet
Och observera att jag skriver
barn. Som det ser ut på exempelvis Eriksdalsbadet skulle jag inte tillåta en påhittad 12-13-årig dotter att gå och bada ensam. För hennes egen säkerhet. Risken att hon skulle råka ut för något är kanske liten men den finns. I samma grad som den gör för hennes påhittade 8-åriga lillebror som måste gå ensam på herrarnas.
Jag är rätt soft och okomplicerad men som förälder får man ändå göra riskbedömningar gällande vissa saker. Annars är man en usel förälder.
Slutligen är det här egentligen ett ickeproblem för mig som har äldre pojkar som byter om inne i simhallen innan/efter träning (jajamensan, det är fullt tillåtet) och flickor som antingen är stora nog att verkligen klara sig själva eller som är så små att de går med mig. Det är alltså inget jag ligger och funderar på om nätterna eller letar lösningar på utan det är enbart här på FL i trådar som jag ens funderar och diskuterar detta. Så slipper du skriva en roman om hur jobbigt det här problemet verkar vara för mig