• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • modsey
    Philanthropy skrev 2016-09-18 19:39:15 följande:

Oj, vilka hinder. Fullkomligt oöverkomliga. Kliv utanför din comfort zone, please. Om inte för din egen skull så för dina söners. De kommer klara det galant på det här badhuset också, tro mig. Du behöver bara visa dem hur de ska göra! 

My god. Jag är utanför min comfort zon dagligen. Jag är nog dem minst hönsiga mamma du kan möta. De byter om själv på det lilla men inte på det stora äventysbadet helt enkelt då deras trygghet och säkerhet helt enkelt är viktig för mig.
  • Aileen Allannah

Men är det inte alldeles självklart att INGEN ska utsättas för sexuella närmanden? Självklart inte! På vårt badhus finns det badvakter som följer med "ensamma" barn till rätt omklädningsrum och sen möter upp den andra föräldern utanför omklädningsrummen. Så borde alla ha.

Och jag har hört hur åttaåringar pratar och beter sig där jag bor, inte alla, men många, och jag skulle inte vara ett dugg bekväm med att ha dem i "mitt" omklädningsrum.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 19:23:04 följande:
    [/Så när inte vuxenvärlden fixar att ta hand om "grundproblemet" så ska vi tycka att småflickor ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon "big deal" att de känner sig obekväma i det omklädningsrum dit de anvisas, utan att de borde acceptera detta eftersom deras mor-farföräldragenerationer badade nakna både pojkar och flickor när de var små? Ledsen, men jag anser fortfarande att ansvaret ligger på dig och mig och alla andra pojkmammor att antingen se till att våra söner klarar av att byta om på herrarnas eller se till att de får sällskap av en man som kan följa dem till omklädningsrummet.

Så när vuxenvärlden inte tar hand om grundproblemet så ska vi tycka att småpojkar ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon big deal. Att eftersom en 10-årig flicka med skev självbild inte klarar av att en pojke som inte ens sneglar åt hennes håll är det bättre att pojken A) slutar gå på badhus B) går ensam och riskerar att bli antastad Såklart. De små flickebarnen och deras lättkränkthet (som lilla mamma tvingat på dom) går ju såklart före allt. Jag har 3 flickor och 2 pojkar och när det kommer till den här typen av säkerhet för pojkarnas skull är det ALLTID synd om flickorna. Även när det är en liten pojke som får en vuxen mans hand uppkörd under badbyxorna.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (P) skrev 2016-09-18 19:44:08 följande:
    Det kanske borde finnas familjeomklädningsrum där föräldrar som vill ha uppsikt över sina barn kan duscha och byta om.

Självklart borde det finnas. Det är så jäkla dumt med det system som finns nu att man nästan skäms.
  • Anonym (Suck)
    hammarhajen skrev 2016-09-18 19:44:08 följande:
    Intressant tråd. Jag arbetar med 8-åringar. De flesta av dem vill absolut INTE att killarna ska se in till tjejerna eller omvänt när de byter om i samband med idrott. De skriker åt mig att stänga dörren om jag öppnar den för att kolla läget i hallen utanför och behöver någon typ byta byxor under skoldagen (spillt mjölk eller något) så låser de allra flesta in sig på toaletten. På förskolan i grannflygeln byter barnen glatt om i hallen. Jag personligen tycker att en flickas rätt att byta om utan pojkar är större än pojkens rätt att vara i "fel" omklädningsrum när de är så stora som 8 år. De flesta 8-åringar vill nog inte att klasskompisar av annat kön ska dyka upp i omklädningsrummet..

Tänk. Jag jobbar med pojkar i 10-12 årsåldern och ingen av dom skriker när jag annonserar min entré. Ett par av dom äldre har börjat skyla sig men de flesta fortsätter lugnt med vad de nu gjorde.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-18 19:47:41 följande:

Så när vuxenvärlden inte tar hand om grundproblemet så ska vi tycka att småpojkar ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon big deal. Att eftersom en 10-årig flicka med skev självbild inte klarar av att en pojke som inte ens sneglar åt hennes håll är det bättre att pojken A) slutar gå på badhus B) går ensam och riskerar att bli antastad Såklart. De små flickebarnen och deras lättkränkthet (som lilla mamma tvingat på dom) går ju såklart före allt. Jag har 3 flickor och 2 pojkar och när det kommer till den här typen av säkerhet för pojkarnas skull är det ALLTID synd om flickorna. Även när det är en liten pojke som får en vuxen mans hand uppkörd under badbyxorna.

Vilka män umgås du med egentligen om du tror att varje vuxen man skulle "köra upp sin hand" under en liten pojkes badbyxor? Du tror alltså att ingen man i omklädningsrummet skulle sätta stopp för övergreppen?

Nej, umgås du i sådana kretsar eller går till simhallar där sådant händer utan att någon annan sätter stopp så är det nog du som förälder som brister. Då får väl du och den/de som är upphov till de fem barnen se till att barnen inte behöver gå själva till omklädningsrummet, vare sig på damernas eller herrarnas. Varför skall andra (småtjejer) ta ansvar för att ni är för slappa för att gå med era barn till simhallen båda mamma och pappa/pappor?

Två fel gör liksom inte ett rätt och det du och många andra gör är att värdera pojkars rätt att freda sina kroppar högre än flickors.

Nej, barn är individer och både pojkar och flickor kan av olika anledningar känna blygsel inför att visa sig nakna för andra helt utan att föräldrarna påverkat dem. Mina föräldrar uppfostrade tre barn och två av dem (jag och min ena bror) brydde oss inte om ifall andra såg oss nakna, men den tredje började redan som femåring att byta om under handduk osv, han hade helt enkelt en annan nivå av integritet än vi andra två.

Men enligt ditt resonemang ska alltså flickorna bara ta det om de känner obehag inför att byta om i det omklädningsrum de är anvisade till, för att andra barns föräldrar inte kan engagera sig tillräckligt för att se till att de följer sina barn till de omklädningsrum de borde använda.

Tycker du verkligen att dina pojkars och deras vänners behov av trygghet övertrumfar dina flickors och deras kompisars? Sorgligt i så fall!
  • Johannaärjag

Detta visar bara på det stora behovet av mixade och familjeomklädningsrum. Dessa måste bli vanligare. De finns lite här och där men de behöver finnas på alla badhus.

Sen tycker jag det är sjukt att folk bryr sig om en åttaåring... han borde lugnt kunna följa med dig in på damernas ett bra tag till om det känns otryggt för honom på herrarnas.

Hela attityden till barn och nakenhet idag håller på att bli helt skruvad.

• Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-18 19:30:13 följande:

Det är helt enkelt så stort. Många rum o bara skåpen som man låser är svåra. När man kommer ut ör det inte helt självklart var man ska gå o jag vet inte riktigt vart de kommer ut.När gär den magiska gränsen för dig ? . 5 år ? 6 år ? Vid vilken ålder på småbarn kan vi veta att inte en enda flicka eller för all del dam tycker det är opassande?

Sorry men jag kommer fortsätta ta med mina pojkar in på damernas ett tag till. Och vet du, jag bryter inga regler alls

Den "magiska gränsen" går väl när barnen faktiskt kan förväntas kunna klä på/av och duscha sig själv. På sexårs tränas barnen i detta för att som sjuåringar kunna fixa omklädningsproceduren på idrottslektionerna själva, så förstaklassare klarar ju uppenbarligen detta när de är i skolan -varför skulle de inte kunna göra det på fritiden?

Nej, jag har redan fattat att du sätter dina söners brist på att kunna ta ansvar för sig själva framför andra barns känsla av bekvämlighet och att du inte "bryter några regler" när du gör det. Att tänka sig att barnens pappa skulle kunna ta pojkarna till simhallen och träna dem att klara sig i omklädningsrummet och visa hur de skall gå för att hitta till bassängerna är såklart inte att tänka på...
  • Philanthropy
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-18 19:40:53 följande:

Åh där kom det sunkigaste och mest könsdiskriminerande av alla argument. 50-talet ringde och ville ha tillbaka sina inskränkta idéer. Nummer ett. Det handlar inte om att pojkarna inte KAN byta om själva, det handlar om att det kan vara riskabelt eller till och med farligt för dom. Om du tror att alla män är så himla mysiga kan du väl skicka in din 8-åriga flicka ensam där? Det vill du inte? Nähä, varför inte då? Nummer 2. Av alla år jag tillbringat på badhus har jag aldrig sett en liten pojke häva ur sig elakheter eller synpunkter på en ung flickas kropp. Aldrig. Vet du vilka det är som pekar och glor? Som fnittrar och beter sig? Det är tjejerna. Alltid tjejerna. De stackars pojkar som av nöd tvunget byter om på damernas på Eriksdalsbadet får göra detta medan tjejerna helt oblygt står och glor. Inte står dom och skyler sig eller är kränkta, dom beter sig som de flesta andra av kvinnligt kön när de ser något som sticker ut från mängden. De skvallrar, pekar och fnittrar. Precis som deras inskränkta mammor. Nu är det tyvärr ett faktum att unga pojkar också råkar ut för sexuella närmanden i omklädningsrummet. Det är precis lika vidrigt som om en flicka skulle bli antastad. Det verkar folk glömma.
    Det finns en risk att råka ut för sexuella närmanden, ja. Men den är väldigt väldigt liten. För att måla upp det så enkelt som möjligt; Tänk dig att du sitter och bokför exakt alla barn som kommer in i och sedan helskinnat lämnar ett specifikt omklädningsrum på ett specifikt badhus under ett år. Ställ sedan alla dessa mot de gånger någon kommer in i omklädningsrummet och det sker någonting. Du kommer oundvikligen komma fram till att i en extrem minoritet av gångerna sker det någonting mot någon. Risken är så liten så det blir liksom inte giltigt att använda den som argument för att pojkar som utmärkt klara av att byta om själv trots det ska befinna sig i fel omklädningsrum och göra så att vissa flickor och kvinnor blir obekväma.
    modsey skrev 2016-09-18 19:46:26 följande:
    My god. Jag är utanför min comfort zon dagligen. Jag är nog dem minst hönsiga mamma du kan möta. De byter om själv på det lilla men inte på det stora äventysbadet helt enkelt då deras trygghet och säkerhet helt enkelt är viktig för mig.
    Förlåt, man har väldigt svårt att tro att du är den minst hönsiga mamma jag kan möta mtp din inställning till det här. :) Men om du säger att du är utanför din comfort zone dagligen så finns det garanterat saker du dina söner gör som innebär ett större hot mot deras trygghet och säkerhet.
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 20:34:46 följande:

Den "magiska gränsen" går väl när barnen faktiskt kan förväntas kunna klä på/av och duscha sig själv. På sexårs tränas barnen i detta för att som sjuåringar kunna fixa omklädningsproceduren på idrottslektionerna själva, så förstaklassare klarar ju uppenbarligen detta när de är i skolan -varför skulle de inte kunna göra det på fritiden?

Nej, jag har redan fattat att du sätter dina söners brist på att kunna ta ansvar för sig själva framför andra barns känsla av bekvämlighet och att du inte "bryter några regler" när du gör det. Att tänka sig att barnens pappa skulle kunna ta pojkarna till simhallen och träna dem att klara sig i omklädningsrummet och visa hur de skall gå för att hitta till bassängerna är såklart inte att tänka på...

Vet du med stora sonen så var jag själv. Så om han skulle få gå på simskola och sen om vi skulle kunna gå och bada så var det liksom bara vi.

Med mina killar nu vill vi kunna gå till badhuset i bland även utan pappan. När han är med så tränar han självklart dem.
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?