• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • Author7

Är det inte bättre om barnen får byta om själva när de har nått en viss ålder? Alltså att man har  speciella barnomklädningsrum och duschar  för barn från 8- ca tonåren. sen från tonåren och uppåt kan de byta om med vuxna. 
    Jag menar då skulle nog barnen känna sig säkrare om de fick byta om tillsammans med andra barn. 

• Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 20:05:15 följande:

Nej jag går inte runt och frågar. Vilket inte heller flickors pappor gör när de är inne på killarnas o mina söner är där nakna.

Jag håller absolut med om att familjeomklädningsrum är ser bästa för alla. Nu har inte det stora badhuset det tyvärr och jag gör det bästa av situationen. Det som fick är bra därinne är att det finns många duschrum och stora möjligheter att gå undan om man vill. Tänker att om jag hade en skör flickviol så gick jag dit i stället för det stora och böt om o duscha. Är det ledigt när jag kommit ned sönerna tar vi också gärna denna typ av duschutrymme. Det är så gigantiskt stort att det är ett icke problem faktiskt om man inte vill visa sig naken.

För att vara någon som reagerade hårt när jag ansåg att du behandlade dina söner som "sköra" är det intressant att DU väljer att kalla flickor med högt behov av kroppslig integritet för "sköra flickvioler". Vad uttrycker inte det av förakt för dem!

Anser du fortfarande att du står för att pojkar och flickor har samma värde och att deras känslor är lika värda att ta på allvar?

...och för att förtydliga för dig och andra så anser jag inte att låg-mellanstadiepojkar skall behöva möta jämnåriga flickor i sitt omklädningsrum heller.
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 20:29:48 följande:

För att vara någon som reagerade hårt när jag ansåg att du behandlade dina söner som "sköra" är det intressant att DU väljer att kalla flickor med högt behov av kroppslig integritet för "sköra flickvioler". Vad uttrycker inte det av förakt för dem!

Anser du fortfarande att du står för att pojkar och flickor har samma värde och att deras känslor är lika värda att ta på allvar?

...och för att förtydliga för dig och andra så anser jag inte att låg-mellanstadiepojkar skall behöva möta jämnåriga flickor i sitt omklädningsrum heller.

Nä jag reagerade inte hårt utan det är din tolkning. De är däremot inte särskilt sköra.

Blyga violer lägger du också in en egen negativ tolkning jag själv inte har i det namnet. Finns verkligen inget förakt i min mening. Förstår att du lätt misstolkas då du verkar ha för vana att förespråka vad andra menar....
  • Anonym (problem!)

Jag tycker att de flesta som vanligt glömmer bort pojkarna. De vill inte heller vara bland en massa nakna tjejer och tanter, det är precis lika jobbigt för dem att gå in i fel omklädningsrum som för flickorna som är där. En sak som vi gjorde på slutet med min pojke var att han fick gå in på toaletten och byta till badbyxor. Och i duschen så valde jag en i ett hörn där han inte behövde exponeras för stirrande tjejer i så hög utsträckning.

Även pojkar behöver få lära sig att deras kropp är deras egen osv, precis som flickor.

• Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 21:05:03 följande:

Nä jag reagerade inte hårt utan det är din tolkning. De är däremot inte särskilt sköra.

Blyga violer lägger du också in en egen negativ tolkning jag själv inte har i det namnet. Finns verkligen inget förakt i min mening. Förstår att du lätt misstolkas då du verkar ha för vana att förespråka vad andra menar....

Nämen, självklart! "Blyg viol" är ju ett uttryck HELT utan laddning och handlar inte alls om att skuldbelägga flickor som vill bestämma själva om sina kroppar. De har inte integritet, de är "blyga violer". Snyggt!

Så i stället för att skriva "de flickor som känner obehag av att mina 8-åriga pojkar vistas i deras omklädningsrum", eller "de flickor som inte vill visa sig nakna för jämnåriga pojkar" så valde du det helt värdeneutrala uttrycket "blyga flickvioler"!

Shit, jag hoppas att din dotter hade några andra vuxna förebilder under sin uppväxt som berättade för henne att hennes åsikter och känslor är lika viktiga som pojkars och att hon faktiskt har rätt att freda sin egen kropp! Att det varit OK om hon inte hade velat att jämnåriga pojkar såg henne naken och att det inte gör en konstig eller dålig för att en har den integriteten/ det behovet av att få vara privat.

...fast kanske var det så att flickors känslor och rättigheter var viktigare i din värld när du bara var flickmamma?
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 22:18:21 följande:

Nämen, självklart! "Blyg viol" är ju ett uttryck HELT utan laddning och handlar inte alls om att skuldbelägga flickor som vill bestämma själva om sina kroppar. De har inte integritet, de är "blyga violer". Snyggt!

Så i stället för att skriva "de flickor som känner obehag av att mina 8-åriga pojkar vistas i deras omklädningsrum", eller "de flickor som inte vill visa sig nakna för jämnåriga pojkar" så valde du det helt värdeneutrala uttrycket "blyga flickvioler"!

Shit, jag hoppas att din dotter hade några andra vuxna förebilder under sin uppväxt som berättade för henne att hennes åsikter och känslor är lika viktiga som pojkars och att hon faktiskt har rätt att freda sin egen kropp! Att det varit OK om hon inte hade velat att jämnåriga pojkar såg henne naken och att det inte gör en konstig eller dålig för att en har den integriteten/ det behovet av att få vara privat.

...fast kanske var det så att flickors känslor och rättigheter var viktigare i din värld när du bara var flickmamma?

Har stött på många sorters blommor här på FL men du tar nog priset. Du får nog läsa lite text i hur man använder just blyg viol. Det är INTE negativ eller kränkande!

Min dotter har en utmärkt självbild Tack.
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-20 06:49:41 följande:

Har stött på många sorters blommor här på FL men du tar nog priset. Du får nog läsa lite text i hur man använder just blyg viol. Det är INTE negativ eller kränkande!

Min dotter har en utmärkt självbild Tack.

Från någon som tycker att de som "är pryda" ska duscha med baddräkt på sig för att åtta-tioåriga (kanske t.o.m 12-åriga -de får ju inte heller besöka simhallen ensamma) pojkar självklart ska byta om och duscha på damernas, och som anser att flickor skall välja att smyga in på "dolda" delar av det stora omklädningsrummet för att hennes åttaåringar har större rätt att känna sig bekväma på damernas än de som omklädningsrummet *host* borde vara avsett för är det nog inte ett positivt genmäle att kalla någon en "blyg flickviol".

Allt du skriver i dina inlägg går ju bara ut på en enda sak; flickor/kvinnor uttrycker att de känner/känt obehag av att stora pojkar vistas i omklädningsrummet och du och din man skulle kunna välja att ge era söner möjligheten att besöka det omklädningsrum som är avsett för dem, men eftersom inga "regler" finns som hindrar så väljer ni att låta andra betala priset för er bekvämlighet.

Hur svårt skulle det (om ni hade velat) vara för er att låta pojkarnas pappa ta ansvar för deras besök på "stora badhuset" egentligen? Nej, antingen har du väl skaffat barn med ett sådant där måndagsexemplar som inte kan ta föräldraansvar eller så är du/ni helt enkelt bara egoister. Vet inte vilket som är mest tragiskt...

Och vad bra att din dotter har en utmärkt självbild, det tyder ju på att det fanns andra vuxna omkring henne som faktiskt kunde supporta att även flickor har rätt till integritet.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 07:33:16 följande:
    Från någon som tycker att de som "är pryda" ska duscha med baddräkt på sig för att åtta-tioåriga (kanske t.o.m 12-åriga -de får ju inte heller besöka simhallen ensamma) pojkar självklart ska byta om och duscha på damernas, och som anser att flickor skall välja att smyga in på "dolda" delar av det stora omklädningsrummet för att hennes åttaåringar har större rätt att känna sig bekväma på damernas än de som omklädningsrummet *host* borde vara avsett för är det nog inte ett positivt genmäle att kalla någon en "blyg flickviol".
    Allt du skriver i dina inlägg går ju bara ut på en enda sak; flickor/kvinnor uttrycker att de känner/känt obehag av att stora pojkar vistas i omklädningsrummet och du och din man skulle kunna välja att ge era söner möjligheten att besöka det omklädningsrum som är avsett för dem, men eftersom inga "regler" finns som hindrar så väljer ni att låta andra betala priset för er bekvämlighet.
    Hur svårt skulle det (om ni hade velat) vara för er att låta pojkarnas pappa ta ansvar för deras besök på "stora badhuset" egentligen? Nej, antingen har du väl skaffat barn med ett sådant där måndagsexemplar som inte kan ta föräldraansvar eller så är du/ni helt enkelt bara egoister. Vet inte vilket som är mest tragiskt...

Och vad bra att din dotter har en utmärkt självbild, det tyder ju på att det fanns andra vuxna omkring henne som faktiskt kunde supporta att även flickor har rätt till integritet.
    Snälla "Moa", lägg din energi på att bli minister eller något. Eftersom det är tillåtet att ta med barn in i "fel" omklädningsrum upp till en viss ålder resonerar väl badhusen så att det inte är någon fara. Om du nu tycker det här är så fruktansvärt får du försöka göra något åt det, det bryts som sagt inte mot några regler.

Jag undrar om du i huvud taget varit i ett badhus de senaste 20 åren? Jag är nämligen där 3 dagar i veckan så jag ser med egna ögon hur det ser ut och fungerar i damernas omklädningsrum. Det här som du försöker göra till någon slags kvinnokamp faller platt när ingen i verkliga livet verkar bry sig nämnvärt.
  • Anonym (A)

Vet inte hur andra 8-åriga pojkar är, men min bryr sig verkligen inte om hur andra barn ser ut.

Sedan vore det toppen om fler badhus erbjöd alternativ till den klassiska herr- och damavdelningen, speciellt större badhus.

• Anonym (. .)

Jag tycker att han ska gå in i herrarnas med en personal. Han är stor nog för att klara det. Jag uppskattar inte när pojkar i skolåldern rör sig i tjejernas omklädningsrum. I skolan har de separata och då kan han byta om i herrarnas i badhuset också.

Min dotter ska kunna känna sig bekväm i omklädningsrum. Även om din son inte bryr sig så är min dotter före i mognaden och gör det.

Svar på tråden 8 åring byta om ensam?