• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • modsey
    Anonym (bra försök) skrev 2016-09-19 14:51:20 följande:

Du envisas alltid med att det inte är ditt problem att unga tjejer far illa av att för gamla killar är i omklädningsrummet, och menar att de bara ska skärpa till sig. Hur ska jag tolka det?

Eller, förresten, svara inte. Jag var inte ute efter att övertyga dig, utan efter att påpeka för andra att det är lönlöst att försöka få dig att visa hänsyn i sådana här frågor.

Att tycka olika är en sak och det köper jag. Men inte att du anklagar mig för att vara ute efter att kränka flickor när jag har med mig mina söner på det stora badhuset där det dessutom är inom ramen för badhusets egna regler !

Säger heller inget när mina söner är på herrarnas med sin pappa o flickor kommet in. Inte det minsta kränkt....och åter, jag har en dotter. När hon var o badade med mig kom det in pojkar i 7-9 års åldern. Inte heller då var det något problem.
  • Vinterankan
    modsey skrev 2016-09-19 15:03:10 följande:

Att tycka olika är en sak och det köper jag. Men inte att du anklagar mig för att vara ute efter att kränka flickor när jag har med mig mina söner på det stora badhuset där det dessutom är inom ramen för badhusets egna regler !

Säger heller inget när mina söner är på herrarnas med sin pappa o flickor kommet in. Inte det minsta kränkt....och åter, jag har en dotter. När hon var o badade med mig kom det in pojkar i 7-9 års åldern. Inte heller då var det något problem.

Inga problem för din dotter men du kan inte använda henne som måttstock för resten av världen. Min dotter har kompisar som skulle tveka att komma tillbaka om de mötte dina söner i omklädningsrummet och hon själv bryr sig inte i duschen men vill inte sköta själva ombytet framför killar i ungefär samma ålder. Det blir extrajobbigt när hon går med pappan och är ensam på damernas utan mig och det är en massa pojkar där, om jag är med så kan jag hjälpa henne genom att ställa mig emellan.

Nu vet jag inte hur reglerna är på ert badhus eller om det alls finns några och man är hänvisad till sunt förnuft. Men ärligt talat så visar de inlägg som du skriver här att du struntar fullständigt i andra barns känslor och bara dina barn har någon betydelse.
  • modsey
    Vinterankan skrev 2016-09-19 15:28:12 följande:

Inga problem för din dotter men du kan inte använda henne som måttstock för resten av världen. Min dotter har kompisar som skulle tveka att komma tillbaka om de mötte dina söner i omklädningsrummet och hon själv bryr sig inte i duschen men vill inte sköta själva ombytet framför killar i ungefär samma ålder. Det blir extrajobbigt när hon går med pappan och är ensam på damernas utan mig och det är en massa pojkar där, om jag är med så kan jag hjälpa henne genom att ställa mig emellan.

Nu vet jag inte hur reglerna är på ert badhus eller om det alls finns några och man är hänvisad till sunt förnuft. Men ärligt talat så visar de inlägg som du skriver här att du struntar fullständigt i andra barns känslor och bara dina barn har någon betydelse.

OK. Ja jag fortsätter köpa de regler de har.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nojjig mamma) skrev 2016-09-17 23:49:45 följande:

Letade på vårt badhus hemsida om åldersgräns men hittar ingen sådan. Har hört åldern 6-7 år men det är ett tag sedan.

Tar hellre det säkra före det osäkra.

Ring och fråga. Ofta säger de att de är upp till föräldern/vuxna personen som följer med.

Alla badhus har inte en särskilt åldersgräns.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2016-09-19 10:40:11 följande:

Moa: Har flera frågor till dig:

1. Det är supersvårt att få plats på simskolan på helgen. Ska inte pojkar få lära sig simma då om man inte lyckas få en plats en helg och pappan kan följa med?

2. Där min pojke gick på simskola (barnen var upp till 8 år) stod det på omklädningsrumnmen: "Mammor med barn" resp. "Pappor med barn", alltså bytte min pojke liksom flera andra pojkar om på "Mammor med barn". Dessutom skulle barn lämnas över från medföjlnade vuxen till simlärare. Är det fel menar du?

3. På stora badhuset närmast oss är det tydligen väldigt stökigt på herrarnas/pojkarnas och dessutom är utgången vid den allra djupaste delen av poolen. Hur övervakar man sitt barn? Är det ok att mamman struntar I att duscha?

4. Min man vägrar besöka badhuset pga sin tinnitus. Hur löser man badhusbesök när man inte har någon lämplig kompis/släkting som kan följa med in på herrarnas?

1. Gör som de som får plats, se till att ha koll på när platserna släpps och boka -platserna tar ju sällan slut på tio minuter. Har en behov av plats en viss dag får en ju också se till att vara med när bokningen öppnar.

2. Det är ju fullt möjligt att som pappa till sin åttaårige pojke/ mamma till sin åttaåriga flicka följa sitt barn då, ser inte problemet?

3. Anser en inte att ett sammanhang är säkert ser en till att barnet har sällskap i omklädningsrummet. Att en normal åttaåring skall kunna följa direktivet "vänta med att gå i bassängen tills jag kommer" förutsätter jag, och då kan en se till att barnet går ner i vattnet på den grunda delen.

4. Ok, såhär på rak arm skulle jag föreslå:

a)Ta ett snack med barnets kompisars föräldrar om sonen kan få hänga med dem/ni kan åka till badhuset tillsammans.

b) betala en bekants tonårsson för att vara "barnvakt" i omklädningsrummet

c) undersök om det är möjligt för pappan att vara i omklädningsrummet (kanske med kåpor som stänger ute omgivande ljud) och ledsaga pojken ut till simhallen där du väntar och sedan bestämma en tid då han kommer in och hämtar pojken när ni badat färdigt.

Allvarligt, är den ENDA lösningen du kan komma på för er situation att utsätta småtjejer för obehaget av att träffa på jämnåriga pojkar i sitt omklädningsrum?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 15:03:10 följande:

...och din dotter var naturligtvis tidigt utvecklad med knoppbröst och begynnande behåring som nioåring?

Dessutom, med en mamma som bara tycker att de som känner obehag inför att vara nakna inför jämnåriga av motsatt kön är sjåpiga och ska skärpa sig så är det väl klart att hon aldrig skulle ha vågat yppa något sådant även om hon hade upplevt det som jobbigt.

Kräver du f.ö. alltid din rätt bara för att inte "reglerna" säger emot? Beställer in vin som du dricker bredvid den nyktra alkoholisten i kompisgänget, även om hen sagt till er gemensamma bekant (som berättat för dig) att hen tycker att det känns jobbigt.

Berättar förlossningshistorier och visar en miljon bebisbilder för hon i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös. Vaddå, det finns ju ingen REGEL som säger att du borde låta bli utan det handlar bara (precis som med barnen i omklädningsrummet) om att vara tillräckligt empatisk för att visa andra hänsyn.
  • Ann-Louise

Min stora oro är inte att min son ska bli antastad utan jag är mer rädd att han inte ska lyda mina instruktioner och vänta vid bassängkanten tills jag kommer. Då han ännu inte kan simnma ser jag det som en stor drunkningsrisk om jag skulle släppa in honom själv för att byta om, och sedan gå in till bassängerna utan min uppsikt. Den dagen han kan simma kommer han att få byta om själv på herrarnas. Idag är han sju år.

• modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 18:29:02 följande:

...och din dotter var naturligtvis tidigt utvecklad med knoppbröst och begynnande behåring som nioåring?

Dessutom, med en mamma som bara tycker att de som känner obehag inför att vara nakna inför jämnåriga av motsatt kön är sjåpiga och ska skärpa sig så är det väl klart att hon aldrig skulle ha vågat yppa något sådant även om hon hade upplevt det som jobbigt.

Kräver du f.ö. alltid din rätt bara för att inte "reglerna" säger emot? Beställer in vin som du dricker bredvid den nyktra alkoholisten i kompisgänget, även om hen sagt till er gemensamma bekant (som berättat för dig) att hen tycker att det känns jobbigt.

Berättar förlossningshistorier och visar en miljon bebisbilder för hon i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös. Vaddå, det finns ju ingen REGEL som säger att du borde låta bli utan det handlar bara (precis som med barnen i omklädningsrummet) om att vara tillräckligt empatisk för att visa andra hänsyn.

Du är kul som kan bedöma min empati utifrån en aktivitet som du inte delar åsikt i. Då är jag en viss typ av person för dig.

Dömer du alla du träffar så hårt om de inte delar din åsikt exakt? Oscharmigt i så fall.

Det som är ett problem för dig är det inte här.

På det aktuella badhuset har de rekommenderad åldersgräns på 10 år med omklädningsrummen. I helgen när en bekant var där i kill omklädningsrummet befann sig 4-5 flickor med sina pappor. De var runt 7-8 år. Kanske är vi lite mer laid back här om nakenhet. Vad vet jag
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 19:06:24 följande:

Du är kul som kan bedöma min empati utifrån en aktivitet som du inte delar åsikt i. Då är jag en viss typ av person för dig.

Dömer du alla du träffar så hårt om de inte delar din åsikt exakt? Oscharmigt i så fall.

Det som är ett problem för dig är det inte här.

På det aktuella badhuset har de rekommenderad åldersgräns på 10 år med omklädningsrummen. I helgen när en bekant var där i kill omklädningsrummet befann sig 4-5 flickor med sina pappor. De var runt 7-8 år. Kanske är vi lite mer laid back här om nakenhet. Vad vet jag

Hur vet du att det inte är ett problem för de unga flickor som är i omklädningsrummet när du kommer in med dina åttaåriga pojkar? Har du gått fram till dem och frågat dem? Har du ställt frågan till deras föräldrar?

Tror du verkligen att alla på badhusen ni besöker har samma nivå för vad som känns ok vad gäller nakenhet inför det motsatta könet som du har?

Så du såg inte att det var en fråga jag ställde, om du beter dig på samma sätt i alla sammanhang där du inte hindras av uttalade regler?

Jag har ingen aning om hur du reagerar i de sammanhang jag gav exempel på, det är bara du som vet om du behöver känna dig träffad. Men om du skulle säga att du hade tagit hänsyn till den nyktre alkoholistens respektive den ofrivilligt barnlösa i de föreslagna situationerna (vilket jag skulle gissa att du hade gjort) blir ju frågan varför det i så fall är mindre viktigt för dig att ta hänsyn till flickorna i damomklädningsrummet i simhallen -är det för att de är barn?

Jag är för övrigt inte ute efter att vara charmig och kunde inte bry mig mindre om mina frågor gör att du känner dig obekväm. Nej, jag är gärna "ocharmig" när det gäller att stå upp för flickors rättigheter till sina egna kroppar och småtjejernas önskan om att kunna vara nakna i sitt omklädningsrum utan att behöva möta jämnåriga pojkar där som kanske sedan kastar kommentarer efter dem i skolan.

Kan för övrigt föreslå en genomläsning av Katarina Wennstams senaste bok "Flickan och skammen" om du tror att flickor och pojkar döms med samma måttstock, och varför det därför kan vara relevant att ta flickors önskan om att få vara ifred från pojkars blickar i alla fall i sitt eget omklädningsrum!
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-19 19:55:53 följande:

Hur vet du att det inte är ett problem för de unga flickor som är i omklädningsrummet när du kommer in med dina åttaåriga pojkar? Har du gått fram till dem och frågat dem? Har du ställt frågan till deras föräldrar?

Tror du verkligen att alla på badhusen ni besöker har samma nivå för vad som känns ok vad gäller nakenhet inför det motsatta könet som du har?

Så du såg inte att det var en fråga jag ställde, om du beter dig på samma sätt i alla sammanhang där du inte hindras av uttalade regler?

Jag har ingen aning om hur du reagerar i de sammanhang jag gav exempel på, det är bara du som vet om du behöver känna dig träffad. Men om du skulle säga att du hade tagit hänsyn till den nyktre alkoholistens respektive den ofrivilligt barnlösa i de föreslagna situationerna (vilket jag skulle gissa att du hade gjort) blir ju frågan varför det i så fall är mindre viktigt för dig att ta hänsyn till flickorna i damomklädningsrummet i simhallen -är det för att de är barn?

Jag är för övrigt inte ute efter att vara charmig och kunde inte bry mig mindre om mina frågor gör att du känner dig obekväm. Nej, jag är gärna "ocharmig" när det gäller att stå upp för flickors rättigheter till sina egna kroppar och småtjejernas önskan om att kunna vara nakna i sitt omklädningsrum utan att behöva möta jämnåriga pojkar där som kanske sedan kastar kommentarer efter dem i skolan.

Kan för övrigt föreslå en genomläsning av Katarina Wennstams senaste bok "Flickan och skammen" om du tror att flickor och pojkar döms med samma måttstock, och varför det därför kan vara relevant att ta flickors önskan om att få vara ifred från pojkars blickar i alla fall i sitt eget omklädningsrum!

Nej jag går inte runt och frågar. Vilket inte heller flickors pappor gör när de är inne på killarnas o mina söner är där nakna.

Jag håller absolut med om att familjeomklädningsrum är ser bästa för alla. Nu har inte det stora badhuset det tyvärr och jag gör det bästa av situationen. Det som fick är bra därinne är att det finns många duschrum och stora möjligheter att gå undan om man vill. Tänker att om jag hade en skör flickviol så gick jag dit i stället för det stora och böt om o duscha. Är det ledigt när jag kommit ned sönerna tar vi också gärna denna typ av duschutrymme. Det är så gigantiskt stort att det är ett icke problem faktiskt om man inte vill visa sig naken.
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?