Anonym (Pojkmamma) skrev 2016-09-19 10:40:11 följande:
Moa: Har flera frågor till dig:
1. Det är supersvårt att få plats på simskolan på helgen. Ska inte pojkar få lära sig simma då om man inte lyckas få en plats en helg och pappan kan följa med?
2. Där min pojke gick på simskola (barnen var upp till 8 år) stod det på omklädningsrumnmen: "Mammor med barn" resp. "Pappor med barn", alltså bytte min pojke liksom flera andra pojkar om på "Mammor med barn". Dessutom skulle barn lämnas över från medföjlnade vuxen till simlärare. Är det fel menar du?
3. På stora badhuset närmast oss är det tydligen väldigt stökigt på herrarnas/pojkarnas och dessutom är utgången vid den allra djupaste delen av poolen. Hur övervakar man sitt barn? Är det ok att mamman struntar I att duscha?
4. Min man vägrar besöka badhuset pga sin tinnitus. Hur löser man badhusbesök när man inte har någon lämplig kompis/släkting som kan följa med in på herrarnas?
1. Gör som de som får plats, se till att ha koll på när platserna släpps och boka -platserna tar ju sällan slut på tio minuter. Har en behov av plats en viss dag får en ju också se till att vara med när bokningen öppnar.
2. Det är ju fullt möjligt att som pappa till sin åttaårige pojke/ mamma till sin åttaåriga flicka följa sitt barn då, ser inte problemet?
3. Anser en inte att ett sammanhang är säkert ser en till att barnet har sällskap i omklädningsrummet. Att en normal åttaåring skall kunna följa direktivet "vänta med att gå i bassängen tills jag kommer" förutsätter jag, och då kan en se till att barnet går ner i vattnet på den grunda delen.
4. Ok, såhär på rak arm skulle jag föreslå:
a)Ta ett snack med barnets kompisars föräldrar om sonen kan få hänga med dem/ni kan åka till badhuset tillsammans.
b) betala en bekants tonårsson för att vara "barnvakt" i omklädningsrummet
c) undersök om det är möjligt för pappan att vara i omklädningsrummet (kanske med kåpor som stänger ute omgivande ljud) och ledsaga pojken ut till simhallen där du väntar och sedan bestämma en tid då han kommer in och hämtar pojken när ni badat färdigt.
Allvarligt, är den ENDA lösningen du kan komma på för er situation att utsätta småtjejer för obehaget av att träffa på jämnåriga pojkar i sitt omklädningsrum?