• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • modsey
    Connie07 skrev 2016-09-18 18:42:15 följande:

Och varför ska en pojke se mig naken om jag vill inte det?Är det inte min kropp det handlar om?Eller tar du stolt dina söner närmare 10 år till duschen med massa nakna damer ?

Jisses. De är 8 år. De är små pojkar som skiter fullständigt i din eller andra mammors rumpor o snippor. var går gränsen för dig ? 5 år ? 7 år ?

Duscha med badräkten om du är så j-kla pryd !

Det finns ingen värdering som stolthet när jag byter om med dem. Vi byter om bara. Rätt naturligt och definitivt okonstlad
  • Connie07
    modsey skrev 2016-09-18 18:49:02 följande:

Jisses. De är 8 år. De är små pojkar som skiter fullständigt i din eller andra mammors rumpor o snippor. var går gränsen för dig ? 5 år ? 7 år ?

Duscha med badräkten om du är så j-kla pryd !

Det finns ingen värdering som stolthet när jag byter om med dem. Vi byter om bara. Rätt naturligt och definitivt okonstlad

Din åsikt.Var på ett badhus i somras och det fanns inga pojkar i omklädningsrummet rummet och i duschen.Inte min son såklart heller.Så rätt och bra.Känns att det där stället hade ordning och reda,känns bra.
  • Aileen Allannah

Jag tycker definitivt att en åttaåring ska klara av att byta om själv, då är man för gammal för att hänga mamma i kjolarna på damernas omklädningsrum.

• Philanthropy
    modsey skrev 2016-09-18 17:38:28 följande:
    Det är ett gytter av omklädningsrum helt enkelt.

Jag tror absolut att de kommer klara att gå själva innan de fyller 12 år. Men nu är de 8 år och går med mig om inte pappa är med. Helt ok och det är flera pojkar i den åldern där inne. På herrarnas finns det förövrigt flickor som är där med sina pappor också
    Du verkar undvika att gå in på vad svårigheten är med omklädningsrummen. Vari ligger problemet att det är gyttrigt? Förklara gärna lite mer ingående vad skillnaden är som gör att dina söner klarar det galant på det mindre badhuset, men inte på det här!
  • Anonym (Moa)

[/

modsey skrev 2016-09-18 18:21:00 följande:

Bekvämlighet?

Vet du det står att föräldrar ansvarar för sina barn när de är där. Och det är det jag gör då det inte fungerar säkert om de är själva i killarnas. Självklart tränar vi dem att göra det. På det lilla badhuset där vi bor fixar det de själva galant sen drygt ett år tillbaka.

Det du tar upp om att säga saker som skedde med din kompis är såklart aldrig ok. Men grundprolemet är ju liksom inte omklädningsrum där.

Så när inte vuxenvärlden fixar att ta hand om "grundproblemet" så ska vi tycka att småflickor ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon "big deal" att de känner sig obekväma i det omklädningsrum dit de anvisas, utan att de borde acceptera detta eftersom deras mor-farföräldragenerationer badade nakna både pojkar och flickor när de var små?

Ledsen, men jag anser fortfarande att ansvaret ligger på dig och mig och alla andra pojkmammor att antingen se till att våra söner klarar av att byta om på herrarnas eller se till att de får sällskap av en man som kan följa dem till omklädningsrummet.
  • modsey
    Philanthropy skrev 2016-09-18 19:13:24 följande:

Du verkar undvika att gå in på vad svårigheten är med omklädningsrummen. Vari ligger problemet att det är gyttrigt? Förklara gärna lite mer ingående vad skillnaden är som gör att dina söner klarar det galant på det mindre badhuset, men inte på det här!

Det är helt enkelt så stort. Många rum o bara skåpen som man låser är svåra. När man kommer ut ör det inte helt självklart var man ska gå o jag vet inte riktigt vart de kommer ut.
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-18 19:23:04 följande:

[/

Så när inte vuxenvärlden fixar att ta hand om "grundproblemet" så ska vi tycka att småflickor ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon "big deal" att de känner sig obekväma i det omklädningsrum dit de anvisas, utan att de borde acceptera detta eftersom deras mor-farföräldragenerationer badade nakna både pojkar och flickor när de var små?

Ledsen, men jag anser fortfarande att ansvaret ligger på dig och mig och alla andra pojkmammor att antingen se till att våra söner klarar av att byta om på herrarnas eller se till att de får sällskap av en man som kan följa dem till omklädningsrummet.

När gär den magiska gränsen för dig ? . 5 år ? 6 år ? Vid vilken ålder på småbarn kan vi veta att inte en enda flicka eller för all del dam tycker det är opassande?

Sorry men jag kommer fortsätta ta med mina pojkar in på damernas ett tag till. Och vet du, jag bryter inga regler alls
  • Philanthropy
    modsey skrev 2016-09-18 19:30:13 följande:
    Det är helt enkelt så stort. Många rum o bara skåpen som man låser är svåra. När man kommer ut ör det inte helt självklart var man ska gå o jag vet inte riktigt vart de kommer ut.
    Oj, vilka hinder. Fullkomligt oöverkomliga. Kliv utanför din comfort zone, please. Om inte för din egen skull så för dina söners. De kommer klara det galant på det här badhuset också, tro mig. Du behöver bara visa dem hur de ska göra! 
  • Anonym (Suck)
    Aileen Allannah skrev 2016-09-18 18:57:03 följande:
    Jag tycker definitivt att en åttaåring ska klara av att byta om själv, då är man för gammal för att hänga mamma i kjolarna på damernas omklädningsrum.

Åh där kom det sunkigaste och mest könsdiskriminerande av alla argument. 50-talet ringde och ville ha tillbaka sina inskränkta idéer. Nummer ett. Det handlar inte om att pojkarna inte KAN byta om själva, det handlar om att det kan vara riskabelt eller till och med farligt för dom. Om du tror att alla män är så himla mysiga kan du väl skicka in din 8-åriga flicka ensam där? Det vill du inte? Nähä, varför inte då? Nummer 2. Av alla år jag tillbringat på badhus har jag aldrig sett en liten pojke häva ur sig elakheter eller synpunkter på en ung flickas kropp. Aldrig. Vet du vilka det är som pekar och glor? Som fnittrar och beter sig? Det är tjejerna. Alltid tjejerna. De stackars pojkar som av nöd tvunget byter om på damernas på Eriksdalsbadet får göra detta medan tjejerna helt oblygt står och glor. Inte står dom och skyler sig eller är kränkta, dom beter sig som de flesta andra av kvinnligt kön när de ser något som sticker ut från mängden. De skvallrar, pekar och fnittrar. Precis som deras inskränkta mammor. Nu är det tyvärr ett faktum att unga pojkar också råkar ut för sexuella närmanden i omklädningsrummet. Det är precis lika vidrigt som om en flicka skulle bli antastad. Det verkar folk glömma.
  • hammarhajen

Intressant tråd.

Jag arbetar med 8-åringar. De flesta av dem vill absolut INTE att killarna ska se in till tjejerna eller omvänt när de byter om i samband med idrott. De skriker åt mig att stänga dörren om jag öppnar den för att kolla läget i hallen utanför och behöver någon typ byta byxor under skoldagen (spillt mjölk eller något) så låser de allra flesta in sig på toaletten. På förskolan i grannflygeln byter barnen glatt om i hallen.

Jag personligen tycker att en flickas rätt att byta om utan pojkar är större än pojkens rätt att vara i "fel" omklädningsrum när de är så stora som 8 år. De flesta 8-åringar vill nog inte att klasskompisar av annat kön ska dyka upp i omklädningsrummet..

• Anonym (P)

Det kanske borde finnas familjeomklädningsrum där föräldrar som vill ha uppsikt över sina barn kan duscha och byta om.

Svar på tråden 8 åring byta om ensam?