Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 19:50:21 följande:
Min lösning är att alla som tycker att det här är ett problem ser till att göra sina röster hörda (på ett ställe som räknas. Att hoppa på och pådyvla folk åsikter de inte har på ett forum är inte riktigt ett ställe som räknas).
Att barn inte ska få sin simundervisning eller simträning för att de inte råkar ha en anhörig av rätt kön med sig ser jag inte som en lösning (och för att förtydliga gäller alltså detta de barn som är under den gräns som badhuset har satt).
Jag undrar vad du gör åt detta problem? Själv brukar jag prata med personalen och höra hur det ser ut med vakter i omklädningsrummet (herrarnas, jag har hittills aldrig hört om övergrepp på damernas) och hur de arbetar för att det ska bli säkrare i alla utrymmen, inte bara omklädningsrummen. Jag tror att det är det enda som kommer göra skillnad.
Och varför ska barnen alltid betala priset för att vuxna snålar in på pengar? Kom gärna på en lösning på den frågan, jag tror många är intresserade av svaret. Tänk förskola, skola, fritidsgårdar, gratisaktiviteter för barn osv.
Jag tror att få som skriver på FL tror att de förändrar världen i stort, däremot är det ett diskussionsforum där du inte alltid blir klappad medhårs. Fixar du inte det kanske det är bättre att du inte deltar.
Så du har alltså INGA lösningar som inbegriper ditt EGET ansvar som förälder, mer än att ifrågasätta vad ANDRA gör för att motverka övergrepp (simhallen som ska anställa vakter)?
Varför skulle ett barn som inte har en närvarande förälder av samma kön kunna få lära sig simma? Varför anser du att det skulle vara så omöjligt för en förälder att be andra i sin omgivning om hjälp? Att som förälder själv ansvara för att finna en lösning som gör att ens barn kan byta om i trygghet i det omklädningsrum som hens kön hänvisas till?
Och så måste jag fråga: tycker du att det är OK att småflickor (eller pojkar i motsvarande situation) får höra kommentarer om sina kön och bröst av pojkar (i pojkarnas fall flickor) som sett dem nakna i omklädningsrummet på badhuset dit deras mammor (pappor) tagit med dem? Du väljer ju att besvara min fråga med att "alla som tycker att det är ett problem" skall höja sin röst, men tycks i det fallet inte inkludera dig själv eftersom ditt fokus bara är på att efterfråga vakter till herrarnas omklädningsrum.
Vad jag gör då...
Först och främst gör jag handling av mina åsikter.
Jag och min man ser till att följa våra barn till respektive omklädningsrum så att de i alla fall inte skall orsaka obehag för de barn som tycker att det är jobbigt att möta jämnåriga av motsatt kön i omklädningsrummet. Sonens kompis vars mamma är ensamstående brukar också följa med min man och son när pojkarna gått i simskola eller bara varit och nöjesbadat.
Jag pratade med och stöttade dotterns kompis och hennes familj när min dotter berättade vad hennes vän var utsatt för (som kompisen skämdes för att berätta för sina föräldrar). När föräldrarna fått veta informerade vi fritids som genast tog tag i problemet med de pojkar som betedde sig illa mot flickan.
Det jag INTE gör är att gömma mig bakom några "regler" som ursäkt för att utsätta andras barn för obehag istället för att själv vara den vuxna som löser situationen.
Vill du att mer resurser skall ges till vakter i omklädningsrummen istället för att barnens föräldrar skall ta ansvar för att ordna så att barnen går trygga genom omklädningsrummet så är väl lösningen att höja kommunalskatten. Själv tycker jag inte att det alltid är andra som skall ordna saker, utan jag är beredd att ta ansvar själv.
Omsorg, skola osv är väl en annan diskussion, men där arbetar de ju tydligt med likabehandlingsplaner och för att motverka kränkningar av flickor och pojkar, så där finns säkert mycket kunskap att hämta som kunde hjälpa till i diskussionen om hur alla barn skall få känna sig trygga och respekterade även i simhallen. Hur många skolor skulle tex skicka in åttaåriga pojkar och flickor i samma omklädningsrum?