• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • modsey
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 07:33:16 följande:

Från någon som tycker att de som "är pryda" ska duscha med baddräkt på sig för att åtta-tioåriga (kanske t.o.m 12-åriga -de får ju inte heller besöka simhallen ensamma) pojkar självklart ska byta om och duscha på damernas, och som anser att flickor skall välja att smyga in på "dolda" delar av det stora omklädningsrummet för att hennes åttaåringar har större rätt att känna sig bekväma på damernas än de som omklädningsrummet *host* borde vara avsett för är det nog inte ett positivt genmäle att kalla någon en "blyg flickviol".

Allt du skriver i dina inlägg går ju bara ut på en enda sak; flickor/kvinnor uttrycker att de känner/känt obehag av att stora pojkar vistas i omklädningsrummet och du och din man skulle kunna välja att ge era söner möjligheten att besöka det omklädningsrum som är avsett för dem, men eftersom inga "regler" finns som hindrar så väljer ni att låta andra betala priset för er bekvämlighet.

Hur svårt skulle det (om ni hade velat) vara för er att låta pojkarnas pappa ta ansvar för deras besök på "stora badhuset" egentligen? Nej, antingen har du väl skaffat barn med ett sådant där måndagsexemplar som inte kan ta föräldraansvar eller så är du/ni helt enkelt bara egoister. Vet inte vilket som är mest tragiskt...

Och vad bra att din dotter har en utmärkt självbild, det tyder ju på att det fanns andra vuxna omkring henne som faktiskt kunde supporta att även flickor har rätt till integritet.

Avslutar med att hålla med suck. Du driver något som inte är ett problem och har en debatt teknik som jag finner både trist med påhopp om måndagsexemplar om min man o diverse annat. ( för övrigt har vi delat fp, han tar sitt ansvar som jag med hem och barn . Men han jobbar helt enkelt rätt mycket helg när barnen o jag är lediga och i bland går vi då på äventyrsbad. För att lugna dig om hans engagemang så tar han med sig barnen på sånt också mitt i veckan i bland när jag jobbar. Att reglera hur ofta vi väljer såna aktiviteter blir bara fånigt hos dig).

Finns det lediga bås modell mindre väljer vi dem och det är ett icke problem då det är ett jävligt stort utrymme vid omklädningsrummet som räcker till alla.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 07:42:04 följande:

Snälla "Moa", lägg din energi på att bli minister eller något. Eftersom det är tillåtet att ta med barn in i "fel" omklädningsrum upp till en viss ålder resonerar väl badhusen så att det inte är någon fara. Om du nu tycker det här är så fruktansvärt får du försöka göra något åt det, det bryts som sagt inte mot några regler.

Jag undrar om du i huvud taget varit i ett badhus de senaste 20 åren? Jag är nämligen där 3 dagar i veckan så jag ser med egna ögon hur det ser ut och fungerar i damernas omklädningsrum. Det här som du försöker göra till någon slags kvinnokamp faller platt när ingen i verkliga livet verkar bry sig nämnvärt.

Då kanske du kan svara mig på det som "Modsey" inte gjorde: måste något vara reglerat med en "regel" för att du skall kunna tänka dig att offra din bekvämlighet för andras skull? Skulle du (som jag exemplifierade förut) beställa in vin fast du hört att din kompis, den nyktra alkoholisten bredvid dig tycker att det är jobbigt? Eller skulle du ingående berätta förlossningshistorier och visa babybilder för den i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös eftersom det inte finns några regler som säger att du inte får?

Om du svarar nej på de påståendena, varför anser du då att unga flickor (och pojkar) har mindre rätt till respekt för sin kroppsliga integritet bara för att inte simhallens åldersgräns säger att stora barn inte hör hemma i motsatt köns omklädningsrum?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-20 08:24:56 följande:

Avslutar med att hålla med suck. Du driver något som inte är ett problem och har en debatt teknik som jag finner både trist med påhopp om måndagsexemplar om min man o diverse annat. ( för övrigt har vi delat fp, han tar sitt ansvar som jag med hem och barn . Men han jobbar helt enkelt rätt mycket helg när barnen o jag är lediga och i bland går vi då på äventyrsbad. För att lugna dig om hans engagemang så tar han med sig barnen på sånt också mitt i veckan i bland när jag jobbar. Att reglera hur ofta vi väljer såna aktiviteter blir bara fånigt hos dig).

Finns det lediga bås modell mindre väljer vi dem och det är ett icke problem då det är ett jävligt stort utrymme vid omklädningsrummet som räcker till alla.

Rättelse: Jag driver något "som inte är något problem" för dig och dina åttaåringar som går på damernas.

Som jag och flera andra i tråden berättat är det många flickor som tycker att det är obehagligt att behöva möta jämnåriga pojkar i omklädningsrummet. Kanske speciellt de tidigt utvecklade tjejerna (som min dotters kompis) eftersom de kan få kommentarer slängda efter sig i skolan av killarna som sett deras nakna kroppar. Men istället för att respektera deras behov av privatliv skall de skuldbeläggas och få höra att det "inte är något problem".

Så, om dina söner skulle börja känna obehag inför att behöva följa dig in i damomklädningsrummet, skulle du då tvinga dem att gå med dig dit ändå? Eller skulle det, när de kom till deras känslor gå att lösa så att ni skulle besöka stora simhallen när deras pappa är med?

Fundera i så fall på varför dina söners känsla av obehag är viktigare och mer värda att ta på allvar än deras flick-klasskompisars, eller andra flickor som vistas i damernas omklädningsrum?

...eller vad sjutton, detta är väl som någon annan i tråden "varnade" mig om -bara att tala för döva öron.
  • molly50
    Anonym (bra försök) skrev 2016-09-19 13:38:54 följande:
    Vilket är ganska skrämmande. Självklart tycker jag att hens lösning är vettig!

För övrigt så har då jag aldrig upplevt att pojkar högljutt recenserar flickors kroppar.
    Det är i så fall snarare flickorna som kan stå och tissla och tassla och peka.
    Och då är jag mamma till både en pojke och en flicka och har erfarenhet av båda.

Flera i tråden har vittnat om hur pojkar i orimligt hög ålder som varit inne på damernas senare har kommenterat tjejernas kroppar i skolan.
    Ja,jag skrev att jag aldrig har upplevt det. Därmed inte sagt att det aldrig har hänt.
    Men det förekommer också att flickor pekar och fnittrar och påpekar hur pojkarna ser ut.

Men det är ju skrämmande om så pass unga pojkar får en sådan kvinnosyn.
    Man kan inte låta bli att undra varifrån de har fått det.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 08:53:32 följande:
    Då kanske du kan svara mig på det som "Modsey" inte gjorde: måste något vara reglerat med en "regel" för att du skall kunna tänka dig att offra din bekvämlighet för andras skull? Skulle du (som jag exemplifierade förut) beställa in vin fast du hört att din kompis, den nyktra alkoholisten bredvid dig tycker att det är jobbigt? Eller skulle du ingående berätta förlossningshistorier och visa babybilder för den i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös eftersom det inte finns några regler som säger att du inte får?
    Om du svarar nej på de påståendena, varför anser du då att unga flickor (och pojkar) har mindre rätt till respekt för sin kroppsliga integritet bara för att inte simhallens åldersgräns säger att stora barn inte hör hemma i motsatt köns omklädningsrum?
    Alltså. Tills du förstått anledningen har vi inget att diskutera. Du drar upp "bekvämlighet" om och om igen. Det har NOLL med "bekvämlighet" att göra.
  • Anonym (problem!)
    molly50 skrev 2016-09-20 09:38:21 följande:
    Ja,jag skrev att jag aldrig har upplevt det. Därmed inte sagt att det aldrig har hänt.
    Men det förekommer också att flickor pekar och fnittrar och påpekar hur pojkarna ser ut.

Men det är ju skrämmande om så pass unga pojkar får en sådan kvinnosyn.
    Man kan inte låta bli att undra varifrån de har fått det.
    Och lika skrämmande om flickorna har fått en sån syn på pojkar att det är ok att fnittra och peka...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 15:06:13 följande:
    Ja, det var ju ett enkelt sätt att fega ur och slippa stå för vad du tycker!
    Hade i och för sig inte räknat med annat, det kan ju inte vara kul att faktiskt behöva stå för att en värderar pojkar och deras behov högre än flickors.
    Nej det är verkligen inte ett sätt att fega ur men vi diskuterar olika saker du och jag och vi kommer därmed aldrig kunna lösa något. Du pratar om bekvämlighet, jag pratar om säkerhet. Förstår du problemet? När du känner för att diskutera samma sak som jag gör är du välkommen att tjoa till.

Jag håller för övrigt med Modsey om att du kör med härskarteknik och fula utspel och det om något visar brist på argument och att fega ur.
  • Anonym (M)

Hoppas jag har fel. Men varför får jag en känsla när jag läser tråden att många här inne med några undantag ser det som allvarligare att en 8-årig pojke är i tjejernas än om en 8-årig tjej är inne hos killarnas?

Är själv man och var inne på ett badhus och skulle byta om. I duschen när jag kommer från poolen står en tjej. Frågade inte hennes ålder, det gör man ju liksom inte man bara står och gör sitt. Men till längd, storlek och vad jag kunde bedöma så var hon rätt så "gammal", bra mycket äldre än de småtjejer man brukar se. Hon var alltså så pass gammal så att man la märke till att wow, var det här rätt. 

Jag för första gången kunde då känna mig blyg att byta om framför henne. Familjen hade skåp bara metrar ifrån mig. Men jag ville knappt men gjorde det ändå. Hade inte känt så tidigare då man vet att småflickor inte bryr sig men man kunde se att hon visste mer än en småflicka. 

Som snäll svensk så frågar man inte utan man sköter sitt o går vidare. Men detta minns jag och jag kände mig lite obekväm. 

På vilket sätt är min situation lindrigare från en kvinna som blir sneglad på av en pojke inne på damernas? 

Hursom, är huvudfrågan en svår nöt att knäcka för att göra det bra för alla. Jag tror inte det finns en lösning som gör alla nöjda i alla situationer. Barn måste ju kunna få hjälp om behovet finns. Tänk om man har ett väldigt nervöst barn som trots större ålder inte vågar lika tidigt som andra att vara själv. 

Familjeomklädningsrum är en bra uppfinning. Men alla har inte det. 

Jaja, får klura på detta. 

• Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 15:21:40 följande:

Nej det är verkligen inte ett sätt att fega ur men vi diskuterar olika saker du och jag och vi kommer därmed aldrig kunna lösa något. Du pratar om bekvämlighet, jag pratar om säkerhet. Förstår du problemet? När du känner för att diskutera samma sak som jag gör är du välkommen att tjoa till.

Jag håller för övrigt med Modsey om att du kör med härskarteknik och fula utspel och det om något visar brist på argument och att fega ur.

Ok, så hur tycker du att det här "säkerhetsproblemet" skall lösas utan att flickornas (respektive pojkarnas på herrarnas) rättighet att slippa dela omklädningsrum med jämnåriga av motsatt kön kränks? (Och nej, familjeomklädningsrum är inte ett alternativ du kan välja eftersom det inte ligger inom föräldrars beslutsområde att se till att det inrättas och det bevisligen inte finns på de flesta badhus).

OM det nu handlar om säkerhet; varför är det flickorna (/pojkarna) som skall betala priset för att andra barn skall vara säkra och inte de vuxna föräldrarna som tar ansvaret för att se till att deras stora barn kan gå på de omklädningsrum som dem av deras kön är hänvisade till?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 15:58:16 följande:
    Ok, så hur tycker du att det här "säkerhetsproblemet" skall lösas utan att flickornas (respektive pojkarnas på herrarnas) rättighet att slippa dela omklädningsrum med jämnåriga av motsatt kön kränks? (Och nej, familjeomklädningsrum är inte ett alternativ du kan välja eftersom det inte ligger inom föräldrars beslutsområde att se till att det inrättas och det bevisligen inte finns på de flesta badhus).

OM det nu handlar om säkerhet; varför är det flickorna (/pojkarna) som skall betala priset för att andra barn skall vara säkra och inte de vuxna föräldrarna som tar ansvaret för att se till att deras stora barn kan gå på de omklädningsrum som dem av deras kön är hänvisade till?
    Min lösning är att alla som tycker att det här är ett problem ser till att göra sina röster hörda (på ett ställe som räknas. Att hoppa på och pådyvla folk åsikter de inte har på ett forum är inte riktigt ett ställe som räknas).
    Att barn inte ska få sin simundervisning eller simträning för att de inte råkar ha en anhörig av rätt kön med sig ser jag inte som en lösning (och för att förtydliga gäller alltså detta de barn som är under den gräns som badhuset har satt).

Jag undrar vad du gör åt detta problem? Själv brukar jag prata med personalen och höra hur det ser ut med vakter i omklädningsrummet (herrarnas, jag har hittills aldrig hört om övergrepp på damernas) och hur de arbetar för att det ska bli säkrare i alla utrymmen, inte bara omklädningsrummen. Jag tror att det är det enda som kommer göra skillnad.

Och varför ska barnen alltid betala priset för att vuxna snålar in på pengar? Kom gärna på en lösning på den frågan, jag tror många är intresserade av svaret. Tänk förskola, skola, fritidsgårdar, gratisaktiviteter för barn osv. 
  • molly50
    Anonym (problem!) skrev 2016-09-20 14:28:50 följande:
    Och lika skrämmande om flickorna har fått en sån syn på pojkar att det är ok att fnittra och peka...
    Ja,absolut! Det håller jag med om.
    Mattias och Hannah.
  • Vinterankan
    Anonym (M) skrev 2016-09-20 15:45:08 följande:

Hoppas jag har fel. Men varför får jag en känsla när jag läser tråden att många här inne med några undantag ser det som allvarligare att en 8-årig pojke är i tjejernas än om en 8-årig tjej är inne hos killarnas?

Är själv man och var inne på ett badhus och skulle byta om. I duschen när jag kommer från poolen står en tjej. Frågade inte hennes ålder, det gör man ju liksom inte man bara står och gör sitt. Men till längd, storlek och vad jag kunde bedöma så var hon rätt så "gammal", bra mycket äldre än de småtjejer man brukar se. Hon var alltså så pass gammal så att man la märke till att wow, var det här rätt. 

Jag för första gången kunde då känna mig blyg att byta om framför henne. Familjen hade skåp bara metrar ifrån mig. Men jag ville knappt men gjorde det ändå. Hade inte känt så tidigare då man vet att småflickor inte bryr sig men man kunde se att hon visste mer än en småflicka. 

Som snäll svensk så frågar man inte utan man sköter sitt o går vidare. Men detta minns jag och jag kände mig lite obekväm. 

På vilket sätt är min situation lindrigare från en kvinna som blir sneglad på av en pojke inne på damernas? 

Hursom, är huvudfrågan en svår nöt att knäcka för att göra det bra för alla. Jag tror inte det finns en lösning som gör alla nöjda i alla situationer. Barn måste ju kunna få hjälp om behovet finns. Tänk om man har ett väldigt nervöst barn som trots större ålder inte vågar lika tidigt som andra att vara själv. 

Familjeomklädningsrum är en bra uppfinning. Men alla har inte det. 

Jaja, får klura på detta. 

Det är precis lika allvarligt och det tror jag att de flesta är överens om. 

Däremot är det nog vanligare att pojkar är med på flickornas än tvärtom dels på grund av att det generellt verkar vara fler mammor som går och badar med barnen utan pappan och dels på grund av att det verkar finnas en större rädsla för att killarna ska råka illa ut om de är själva än tjejerna och därför får de följa med till fel omklädningsrum i högre ålder. 

Sedan är det ju också fler mammor än pappor här vilket gör att vi kan vittna om hur flickor reagerar på pojkar i damernas men inte tvärtom. 
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 19:50:21 följande:

Min lösning är att alla som tycker att det här är ett problem ser till att göra sina röster hörda (på ett ställe som räknas. Att hoppa på och pådyvla folk åsikter de inte har på ett forum är inte riktigt ett ställe som räknas).

Att barn inte ska få sin simundervisning eller simträning för att de inte råkar ha en anhörig av rätt kön med sig ser jag inte som en lösning (och för att förtydliga gäller alltså detta de barn som är under den gräns som badhuset har satt).

Jag undrar vad du gör åt detta problem? Själv brukar jag prata med personalen och höra hur det ser ut med vakter i omklädningsrummet (herrarnas, jag har hittills aldrig hört om övergrepp på damernas) och hur de arbetar för att det ska bli säkrare i alla utrymmen, inte bara omklädningsrummen. Jag tror att det är det enda som kommer göra skillnad.

Och varför ska barnen alltid betala priset för att vuxna snålar in på pengar? Kom gärna på en lösning på den frågan, jag tror många är intresserade av svaret. Tänk förskola, skola, fritidsgårdar, gratisaktiviteter för barn osv. 

Jag tror att få som skriver på FL tror att de förändrar världen i stort, däremot är det ett diskussionsforum där du inte alltid blir klappad medhårs. Fixar du inte det kanske det är bättre att du inte deltar.

Så du har alltså INGA lösningar som inbegriper ditt EGET ansvar som förälder, mer än att ifrågasätta vad ANDRA gör för att motverka övergrepp (simhallen som ska anställa vakter)?

Varför skulle ett barn som inte har en närvarande förälder av samma kön kunna få lära sig simma? Varför anser du att det skulle vara så omöjligt för en förälder att be andra i sin omgivning om hjälp? Att som förälder själv ansvara för att finna en lösning som gör att ens barn kan byta om i trygghet i det omklädningsrum som hens kön hänvisas till?

Och så måste jag fråga: tycker du att det är OK att småflickor (eller pojkar i motsvarande situation) får höra kommentarer om sina kön och bröst av pojkar (i pojkarnas fall flickor) som sett dem nakna i omklädningsrummet på badhuset dit deras mammor (pappor) tagit med dem? Du väljer ju att besvara min fråga med att "alla som tycker att det är ett problem" skall höja sin röst, men tycks i det fallet inte inkludera dig själv eftersom ditt fokus bara är på att efterfråga vakter till herrarnas omklädningsrum.

Vad jag gör då...

Först och främst gör jag handling av mina åsikter.

Jag och min man ser till att följa våra barn till respektive omklädningsrum så att de i alla fall inte skall orsaka obehag för de barn som tycker att det är jobbigt att möta jämnåriga av motsatt kön i omklädningsrummet. Sonens kompis vars mamma är ensamstående brukar också följa med min man och son när pojkarna gått i simskola eller bara varit och nöjesbadat.

Jag pratade med och stöttade dotterns kompis och hennes familj när min dotter berättade vad hennes vän var utsatt för (som kompisen skämdes för att berätta för sina föräldrar). När föräldrarna fått veta informerade vi fritids som genast tog tag i problemet med de pojkar som betedde sig illa mot flickan.

Det jag INTE gör är att gömma mig bakom några "regler" som ursäkt för att utsätta andras barn för obehag istället för att själv vara den vuxna som löser situationen.

Vill du att mer resurser skall ges till vakter i omklädningsrummen istället för att barnens föräldrar skall ta ansvar för att ordna så att barnen går trygga genom omklädningsrummet så är väl lösningen att höja kommunalskatten. Själv tycker jag inte att det alltid är andra som skall ordna saker, utan jag är beredd att ta ansvar själv.

Omsorg, skola osv är väl en annan diskussion, men där arbetar de ju tydligt med likabehandlingsplaner och för att motverka kränkningar av flickor och pojkar, så där finns säkert mycket kunskap att hämta som kunde hjälpa till i diskussionen om hur alla barn skall få känna sig trygga och respekterade även i simhallen. Hur många skolor skulle tex skicka in åttaåriga pojkar och flickor i samma omklädningsrum?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-20 21:09:04 följande:
    Jag tror att få som skriver på FL tror att de förändrar världen i stort, däremot är det ett diskussionsforum där du inte alltid blir klappad medhårs. Fixar du inte det kanske det är bättre att du inte deltar. Så du har alltså INGA lösningar som inbegriper ditt EGET ansvar som förälder, mer än att ifrågasätta vad ANDRA gör för att motverka övergrepp (simhallen som ska anställa vakter)? Varför skulle ett barn som inte har en närvarande förälder av samma kön kunna få lära sig simma? Varför anser du att det skulle vara så omöjligt för en förälder att be andra i sin omgivning om hjälp? Att som förälder själv ansvara för att finna en lösning som gör att ens barn kan byta om i trygghet i det omklädningsrum som hens kön hänvisas till? Och så måste jag fråga: tycker du att det är OK att småflickor (eller pojkar i motsvarande situation) får höra kommentarer om sina kön och bröst av pojkar (i pojkarnas fall flickor) som sett dem nakna i omklädningsrummet på badhuset dit deras mammor (pappor) tagit med dem? Du väljer ju att besvara min fråga med att "alla som tycker att det är ett problem" skall höja sin röst, men tycks i det fallet inte inkludera dig själv eftersom ditt fokus bara är på att efterfråga vakter till herrarnas omklädningsrum. Vad jag gör då... Först och främst gör jag handling av mina åsikter. Jag och min man ser till att följa våra barn till respektive omklädningsrum så att de i alla fall inte skall orsaka obehag för de barn som tycker att det är jobbigt att möta jämnåriga av motsatt kön i omklädningsrummet. Sonens kompis vars mamma är ensamstående brukar också följa med min man och son när pojkarna gått i simskola eller bara varit och nöjesbadat. Jag pratade med och stöttade dotterns kompis och hennes familj när min dotter berättade vad hennes vän var utsatt för (som kompisen skämdes för att berätta för sina föräldrar). När föräldrarna fått veta informerade vi fritids som genast tog tag i problemet med de pojkar som betedde sig illa mot flickan. Det jag INTE gör är att gömma mig bakom några "regler" som ursäkt för att utsätta andras barn för obehag istället för att själv vara den vuxna som löser situationen. Vill du att mer resurser skall ges till vakter i omklädningsrummen istället för att barnens föräldrar skall ta ansvar för att ordna så att barnen går trygga genom omklädningsrummet så är väl lösningen att höja kommunalskatten. Själv tycker jag inte att det alltid är andra som skall ordna saker, utan jag är beredd att ta ansvar själv. Omsorg, skola osv är väl en annan diskussion, men där arbetar de ju tydligt med likabehandlingsplaner och för att motverka kränkningar av flickor och pojkar, så där finns säkert mycket kunskap att hämta som kunde hjälpa till i diskussionen om hur alla barn skall få känna sig trygga och respekterade även i simhallen. Hur många skolor skulle tex skicka in åttaåriga pojkar och flickor i samma omklädningsrum?

Du går igång något otroligt. Tror du att du kan skriva ett svar utan spydigheter? Det blir lättare att diskutera om man slipper ducka för pajer hela tiden. Hinner inte svara mer i dag, måste läsa läxor med ungarna. Jag skriver det så jag slipper läsa att jag är feg eller smiter.
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?