• Anonym (Nojjig mamma)

8 åring byta om ensam?

Undrar om en sak. Var på badhuset idag med mina barn en tjej på 13 och en kille på 8 år. Blev först stoppade i entrén då sonen skulle följa in mig på tjejernas sida. Efter lite fjäskande fick sonen byta om med mig i källar omklädningsrummet istället för det allmänna på ovan plan.

Väl i badhuset insåg jag snabbt att majoriteten badgäster var utländska män, både med och utan barn. För en nojjig mamma som tyvärr (genom media och egna erfarenheter) har lite förut fattade meningar känns det inte säkert att låta sonen byta om ensam på herrarnas omklädningsrum. Och nästa gång tror jag inte att han får följa med mig längre in på tjejernas. Hur hade ni gjort för framtida besök om man inte får med sig sonens pappa som sällskap?

• Svar på tråden 8 åring byta om ensam?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nojjig mamma) skrev 2016-09-17 23:49:45 följande:
    Letade på vårt badhus hemsida om åldersgräns men hittar ingen sådan. Har hört åldern 6-7 år men det är ett tag sedan.
    Tar hellre det säkra före det osäkra.
    Samma här.
  • Anonym (Suck)
    Frontline skrev 2016-09-17 23:57:55 följande:
    Nopp men jag har koll , går barnen in i ett omklädningsrum  och inte kommer ut inom en överskådlig tid, det bör inte ta mer tid för han en vad det gör för mig så då ropar jag efter honom..
    Du ropar på honom? Vad för nytta tror du att de gör om någon tafsat på honom i duschen? Jag tror inte att fullbordade våldtäkter är speciellt vanliga på badhus men finns gott om andra saker som kan hända som kan vara nog så skrämmande och obehagliga för ett barn.

Eller är det två pojkar du pratar om? För det är ju en viss skillnad på att skicka in ett barn ensamt mot att skicka två. Själva ensamhetsgrejen försvinner liksom om de är två. 
  • Frontline
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-18 00:02:58 följande:
    Du ropar på honom? Vad för nytta tror du att de gör om någon tafsat på honom i duschen? Jag tror inte att fullbordade våldtäkter är speciellt vanliga på badhus men finns gott om andra saker som kan hända som kan vara nog så skrämmande och obehagliga för ett barn.

Eller är det två pojkar du pratar om? För det är ju en viss skillnad på att skicka in ett barn ensamt mot att skicka två. Själva ensamhetsgrejen försvinner liksom om de är två. 
    Men jösses hur vanligt är det.
    Visst det händer men man för ju för fan inte skrämmas för det..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Philanthropy

Det vore oerhört grymt att tvinga stackaren att stanna hemma när hans syster får gå till badhuset med dig och bada. Kan du inte bara göra honom lika fördomsfull och cynisk som dig själv, och lära honom att han ska han vara på sin fulla vakt...

• Anonym (Bad)

Ett förslag (som min mamma körde med min sladdbror som är 15 år yngre) var att hon bad honom vänta utanför omklädningsrummet och så bytte hon om. När hon var klar, så gick hon ut ur omklädningsrummet och då gick han in på herrarnas och sedan stod hon där och väntade. Jag minns att hon hade någon slags förmaning kring vilken sektion av omklädningsrummet där han skulle ta ett skåp, men jag minns faktiskt inte riktigt hur hon tänkte (jag minns bara att han kom ut en gång och sade att det inte fanns något ledigt skåp där och då hänvisade hon någon annanstans) (herr- och damavdelning brukar ju vara spegelvända) Ett par gånger var han "långsam" och då ropade hon in, och gick sedan in, om han inte svarade.

• Anonym (Agnes)
    Frontline skrev 2016-09-18 00:10:11 följande:

Men jösses hur vanligt är det.

Visst det händer men man för ju för fan inte skrämmas för det..

Du ropar på honom? Men du delar väl omklädningsrum med honom eftersom du är man?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Nojjig mamma) skrev 2016-09-17 23:33:33 följande:
    Det är lite svårt att ha koll när omklädningsrummen är i olika ändar av byggnaden. Visst kan man ropa om inte han kommit ut, men tiden där emellan då? Nej, jag är nojjig, världen idag är rå. Vi får lösa det på andra sätt.

Tack för engagemanget.
    Men vad tror du ska hända? Kan han inte ta på sig kläder själv? Tvåla in sig?
  • Anonym (Sara)

Låt din 8-åring ta med en killkompis då.

• Anonym (,,,)

Ts skriver ju varför. Läser du inte?

Hade min son vart liten hade jag resonerat likadant.

Det har hänt flera incidenter på badhuset där jag bor och faktiskt på herrarnas avdelning. Utländska män..

Känns inte bra nånstans!

Anonym (Sara) skrev 2016-09-18 05:53:58 följande:

Men vad tror du ska hända? Kan han inte ta på sig kläder själv? Tvåla in sig?

• Jill 79

Jätte svårt. Min sjuåring hade aldrig gått med på att byta om på tjejernas. Inte en chans i världen. Går vi på lilla badhuset här på orten tror jag att jag vågar låta honom gå själv. Han är van från skolan med det omklädningsrummet. Där skulle jag vara mest rädd att han ska hinna för mig som hat två små med in, att han skulle hoppa ner i poolen själv. Däremot på fyrishov, där det är lite andra kunder, inte en chans i helvete. Det är inte en skröna att även pojkar blir utsatta på badhusen.

Svar på tråden 8 åring byta om ensam?