• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Anonym (skeptisk)

Jag undrar också om det verkligen är så det ska gå till? Anpassning anpassning anpassning, rutiner rutiner rutiner. 

Jag vill inte skuldbelägga dig TS, men någonstans är det du och pojkens far som möjliggör detta, som möjliggör hans beteende och att han får hållas. En (fd) vän till mig har en son med ADHD och autistiska drag. Han är 6 år. Bufflig, hänsynslös och fort han inte får som han vill, lägger han sig på golvet och skriker. Hon ger efter direkt. Hon försöker inte ens avleda eller ta honom därifrån! Det klart att han är som han är då.

Vi har slutat träffa dem för vi vill inte att han ska förstöra våra saker eller göra illa vår dotter mer. Och hennes man har flyttat och tagit med sig deras 8-åriga dotter för att hon ska få ett normalt liv. Så nu lever de som särbos.

Vilka svårigheter dessa barn än har, är det inte rimligt att de ska få förstöra för alla andra!

• seriösanvändare
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-09-30 17:40:49 följande:

Ja alltihop känns orimligt. Men vi har hela tiden försökt göra som habiliteringen säger att vi ska göra.

Han har alltid varit helt fixerad vid vissa saker, men ju äldre han blir desto svårare är det att avleda honom.

Hans utbrott är av dignitet som jag aldrig sett hos barn tidigare. Jo vi måste planera LÅNGT i förväg. Skulle jag bara säga att nu kör vi ner till ICA så kan jag räkna med ett barn som bara gallskriker och sparkar och slår omkring sig. Och det hela turen igenom. Det här inte som ett vanligt barn som är lite irriterat det är meltdowns.

Har du själv barn? Jag undrar verkligen hur andra föräldrar med barn med asperger klarar av det här?

Jag tror inte längre på habiliteringen.

Hur gammal är han?

Det låter som att ni inte har fått rätt sorts hjälp.

Kan han ens gå i vanlig klass med det beteendet? Är han normalintelligent?

Om allt måste planeras långt i förväg blir det ju svårt i skolan också.

Kan ni dela upp er bostad på något sätt? Samt lära honom att han får ha det på sitt sätt i den ena halvan, eller i sitt rum (inom rimliga gränser), men i resten av bostaden gäller era och syskonens regler. Dit får deras kompisar komma osv, utan att han kan bestämma det.

Är han ljudkänslig kan han behöva någonstans att dra sig undan, något ställe som "bara här hans".
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
    Anonym (skeptisk) skrev 2016-09-30 17:42:51 följande:

Jag undrar också om det verkligen är så det ska gå till? Anpassning anpassning anpassning, rutiner rutiner rutiner. 

Jag vill inte skuldbelägga dig TS, men någonstans är det du och pojkens far som möjliggör detta, som möjliggör hans beteende och att han får hållas. En (fd) vän till mig har en son med ADHD och autistiska drag. Han är 6 år. Bufflig, hänsynslös och fort han inte får som han vill, lägger han sig på golvet och skriker. Hon ger efter direkt. Hon försöker inte ens avleda eller ta honom därifrån! Det klart att han är som han är då.

Vi har slutat träffa dem för vi vill inte att han ska förstöra våra saker eller göra illa vår dotter mer. Och hennes man har flyttat och tagit med sig deras 8-åriga dotter för att hon ska få ett normalt liv. Så nu lever de som särbos.

Vilka svårigheter dessa barn än har, är det inte rimligt att de ska få förstöra för alla andra!

Ja, jag vet skillsmässostatistiken för familjer med barn med dessa diagnoser förskräcker

ja jag har också sett sådana fall i vår stödgrupp. Men om man säger något annat än att vi ska anpassa oss blir man behandlad som spetälsk, man kunde lika gärna säga att man röstar på Sverigedemokraterna.

Men anspassning och planering är vad BUP och psykologen hela tiden säger att vi måste göra. När jag försöker invända så får jag den typen av svar som Fia ger:

att jo då matschema är minsann bra för alla egentligen. att fasta lägggtider är bra för alla i hela familjen. Rutiner är bra för alla. Att lugn och ro är bra för alla, att de äldre barnen som vill lyssna på musik ska göra det i lurar. och så vidare och så vidare....

Jag är så in i döden trött. På två år har jag nu gått ner 20 kg och jag var inte tjock tidigare. Det är som att sonen suger livet ur mig.

• Anonym (Arg)

Oavsett om din pappa har Asperger eller inte så är han en skitstövel. Det har inget med diagnosen att göra alls, det finns skitstövlar både bland de med Asperger, neurotypiska, människor som har eksem och astma och andra diagnoser också. Skillnaden mellan psykiska och fysiska diagnoser är att ingen skulle komma på tanken att häva ur sig alla dåliga egenskaper någon har och koppla dem till en diagnos om det handlade om en fysisk sjukdom/funktionshinder. Men såfort det är psykiskt så är det fritt fram.

• seriösanvändare
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-09-30 17:51:52 följande:

Ja, jag vet skillsmässostatistiken för familjer med barn med dessa diagnoser förskräcker smile4.gif

ja jag har också sett sådana fall i vår stödgrupp. Men om man säger något annat än att vi ska anpassa oss blir man behandlad som spetälsk, man kunde lika gärna säga att man röstar på Sverigedemokraterna.

Men anspassning och planering är vad BUP och psykologen hela tiden säger att vi måste göra. När jag försöker invända så får jag den typen av svar som Fia ger:

att jo då matschema är minsann bra för alla egentligen. att fasta lägggtider är bra för alla i hela familjen. Rutiner är bra för alla. Att lugn och ro är bra för alla, att de äldre barnen som vill lyssna på musik ska göra det i lurar. och så vidare och så vidare....

Jag är så in i döden trött. På två år har jag nu gått ner 20 kg och jag var inte tjock tidigare. Det är som att sonen suger livet ur mig.

Du behöver stöd, och du behöver sluta lyssna på dem som ger fel råd eller bara skuldbelägger dig. Jag tycker att du ska vara ärlig mot BUP. Varför inte berätta precis det du har skrivit här? Hur du känner och att dina andra barn också har rätt till ett normalt liv, vilket INTE innebär anpassningar eller rutiner in absurdum. För inget barn mår bra av det heller. Rutiner ja. Lugn och ro ja. Men inte att trippa på tå eller att aldrig kunna vara spontan.

Finns det personer i stödgruppen som har separerat, eller som INTE låter dessa barn agera som små envåldshärskare? Sök dig till dem. Kanske dags att försöka hitta någon annan psykolog eller terapeut? 
    seriösanvändare skrev 2016-09-30 17:47:56 följande:
    Hur gammal är han?

Det låter som att ni inte har fått rätt sorts hjälp.

Kan han ens gå i vanlig klass med det beteendet? Är han normalintelligent?

Om allt måste planeras långt i förväg blir det ju svårt i skolan också.

Kan ni dela upp er bostad på något sätt? Samt lära honom att han får ha det på sitt sätt i den ena halvan, eller i sitt rum (inom rimliga gränser), men i resten av bostaden gäller era och syskonens regler. Dit får deras kompisar komma osv, utan att han kan bestämma det.

Är han ljudkänslig kan han behöva någonstans att dra sig undan, något ställe som "bara här hans".

Det är vad alla säger ständigt i vår stödgrupp via BUP också.

Men vi har kontakt med BUP, sonen går hos psykolog, vi har avlastning tre eftermiddagar i veckan (som vården står för), Sonens klass har fått en extraresursperson, som Habiliteringen mycket nog inpräntade i mig att den personen skulle vara till hela klassen så att sonen ej känner sig utpekad. Jag fick igenom det, men vem tror egentligen på att den resurspersonen är till hela klassen? Det är ju helt uppenbart för alla varför denna extra resurs behövs.

VAD är det för stöd mer jag ska kräva?

Jag vill inte tänka på vad detta kostar samhället.

Ja han är enligt test normalintelligent eller över.

Ja skolan måste planera i förväg. Han får utbrott där också om något sker plötsligt. Men hans psykolog har pratat med skolan och sålt in idén om att rutiner, rutiner, rutiner minsann är bra för alla.

Han har ett eget rum.

Han vill ha ett eget badrum också men det går inte att ordna. Han måste använda badrummet först på morgonen. Han kan t ex inte duscha efter någon annan för det är äckligt eller gå in i badrummet om det luktar. För då får han meltdowns också.

• Anonym (D'archangel)

Hypotesen inom neuropsykiatrin är att de med AS inte kan anpassa sig, så det är lika bra att de får sin vilja igenom. Det är givetvis ohållbart. Det förstår alla anhöriga och personer som jobbar med AS-personer i vardagen.

AS-barn har växt upp utan veckomatsedel, sannolikt i århundraden. På något sätt verkar dom ha hanterat det.

Lyssna inte på alla råd.

• Uttran
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-09-30 17:51:52 följande:

Ja, jag vet skillsmässostatistiken för familjer med barn med dessa diagnoser förskräcker

Räcker det inte med alla andra trådar du skrivit? Varför måste du skriva ett tiotal trådar om hur mycket du hatar ditt barn och alla andra med Asperger?
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-09-30 18:01:59 följande:

Hypotesen inom neuropsykiatrin är att de med AS inte kan anpassa sig, så det är lika bra att de får sin vilja igenom. Det är givetvis ohållbart. Det förstår alla anhöriga och personer som jobbar med AS-personer i vardagen.

AS-barn har växt upp utan veckomatsedel, sannolikt i århundraden. På något sätt verkar dom ha hanterat det.

Lyssna inte på alla råd.

Ja jag har hört det massor av gånger, "han kan inte anpassa sig ni måste göra det".

Och det känns så svårt. Att alltid ge upp sina egna önskemål. Och jag fattar inte hur det ska gå till ute bland människor. Det gör ju inte det. Det är så många kontroverser varje dag i skolan.

• seriösanvändare
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-09-30 18:00:19 följande:

Det är vad alla säger ständigt i vår stödgrupp via BUP också.

Men vi har kontakt med BUP, sonen går hos psykolog, vi har avlastning tre eftermiddagar i veckan (som vården står för), Sonens klass har fått en extraresursperson, som Habiliteringen mycket nog inpräntade i mig att den personen skulle vara till hela klassen så att sonen ej känner sig utpekad. Jag fick igenom det, men vem tror egentligen på att den resurspersonen är till hela klassen? Det är ju helt uppenbart för alla varför denna extra resurs behövs.

VAD är det för stöd mer jag ska kräva?

Jag vill inte tänka på vad detta kostar samhället.

Ja han är enligt test normalintelligent eller över.

Ja skolan måste planera i förväg. Han får utbrott där också om något sker plötsligt. Men hans psykolog har pratat med skolan och sålt in idén om att rutiner, rutiner, rutiner minsann är bra för alla.

Han har ett eget rum.

Han vill ha ett eget badrum också men det går inte att ordna. Han måste använda badrummet först på morgonen. Han kan t ex inte duscha efter någon annan för det är äckligt eller gå in i badrummet om det luktar. För då får han meltdowns också.

Då är det väl bara att börja lära honom att hans rum är hans, där kan han ha det som han vill (inom rimliga gränser), men resten av bostaden kan han inte bestämma över. Ej heller vilka kompisar hans syskon tar hem.

Träna, sätt gränser, låt honom ha sina meltdowns. Gärna på sitt rum. Även barn med hans svårigheter kan faktiskt lära sig saker, samt lära sig att uppföra sig åtminstone någorlunda. Utan att omgivningen måste tassa på tå hela tiden.

Låt honom äta på sitt rum med den förutbestämda efterrätten de dagar ni vill ha annan efterrätt. Lär honom koppla rutinerna och anpassningarna till hans egen sfär, det får inte gå ut över andra.

Vad skulle förresten hända om han själv fick pizza som varit planerat i tre veckor, men resten av familjen åt pannkaka? Tycker han verkligen att han har rätt att lägga sig i vad andra äter? (Att han själv inte vill äta vad som helst är en annan sak).
Svar på tråden Min far har asperger