• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
    Magdalena03 skrev 2016-10-01 16:10:41 följande:
    När min dotter var liten och fick utbrott och skrek, vilket hände ofta , så satt jag och kramade henne eller låg i sängen och kramade henne. Det kunde pågå i timmar. Jag kände intuitivt att ett barn som inte kan hantera sina känslor får man absolut inte lämna ensamt med sina känslor. Man måste hjälpa barnet att lära sig hantera sina egna känslor och kan man inget göra så kan man åtminstone vara där och ge trygghet och visa att jag är här för dig , du är trygg hos mig. Ofta fick jag först leta reda på henne då hon gömde sig, hon kunde bara sticka iväg ut eller gömma sig inne precis var som helst. Ofta kröp hon under sängen och grät och skrek, jag fick dra fram henne, sen lade jag oss båda i sängen och kramade henne i timmar.

Ja jag har gjort så också och det var en metod som fungerade något så när. när han var mindre.

Nu är han större och han verkar inte längre vilja bli omhållen. Han vill ha sitt bolltäcke. Och han slår på mig numera. Det är så pass att jag är full av blåmärken och nästan alltid bär långärmat och långbyxor. Jag har till och med en gång fått en fråga i en affär i somras när jag hade en T-shirt på mig om min man misshandlar mig. Det var en ytlig bekant som kom fram och ställde frågan.

Jag önskar att det hade fungerat att lugna honom med kramar och hålla om. Men det gör inte det längre.Numera sitter jag mest tyst med honom i hans rum och försöker vara där under hans utbrott. Men han blir då ofta våldsam mot mig.

Och jag börjar bli rädd för våldet. Och hans kraft. Vad ska jag göra om några år när han är mycket starkare än vad jag är? När jag inte kan värja mig längre? Eller hålla i honom när han slår?

För att inte tala om hur det känns när han bara skriker och man försöker lugna och krama och klappa.

Det här är en helt surrealistisk helg i mitt föräldrahem.

Min man är hemma med sonen. Sonen ville inte följa med. Jag och de andra barnen är och hälsar på mormor och morfar och firar födelsedag. Det äldre barnet har nu spontant sagt att, morfar är ju precis som brorsan.

Andra släktingar som varit här på födelsedagstårta har påpekat att jag ser sjuk ut.

Jag vill inte åka hem i morgon och behöva ta hand om min son igen. Bli utsatt för hans utbrott.

De andra barnen och jag har kunnat gå en promenad med mormors hund och kunnat prata normalt. Och jag inser att vi aldrig gör det annars. Vi bara lyssnar på deras bror på hans tirader som inte intresserar någon. Och han är aldrig intresserad av något vi pratar om.

Någon skrev att en hund kanske vore en bra idé. Det vore det INTE! När mormor låg på sjukhus passade vi hennes hund ett par veckor och sonen visade ingen hänsyn mot det stackars djuret. Jag var rädd hela tiden att hunden skulle komma till skada. Sonen sparkade efter den när den skällde och det var ren tur att jag hann gå emellan. Ändå så hade vi förberett så mycket. Pratat med honom om det. Ritat hundar och diskuterat vad de behövde. Att de behöver allt det människor behöver. Sonen och hans psykolog hade pratat om att vi skulle passa hunden och hur det skulle bli. Alla trodde vi att det skulle bli något positivt. Det var en katastrof för hunden.

Jag hade gärna velat ha hund. Jag är uppväxt med det. Men det går aldrig tillsammans med min son Det hade inte varit rätt mot djuret.

Jag är så trött. På många sätt önskar jag att jag inte vaknar imorgon och behöver köra hem.

• Magdalena03
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-01 16:46:20 följande:

Ja jag har gjort så också och det var en metod som fungerade något så när. när han var mindre.

Nu är han större och han verkar inte längre vilja bli omhållen. Han vill ha sitt bolltäcke. Och han slår på mig numera. Det är så pass att jag är full av blåmärken och nästan alltid bär långärmat och långbyxor. Jag har till och med en gång fått en fråga i en affär i somras när jag hade en T-shirt på mig om min man misshandlar mig. Det var en ytlig bekant som kom fram och ställde frågan.

Jag önskar att det hade fungerat att lugna honom med kramar och hålla om. Men det gör inte det längre.Numera sitter jag mest tyst med honom i hans rum och försöker vara där under hans utbrott. Men han blir då ofta våldsam mot mig.

Och jag börjar bli rädd för våldet. Och hans kraft. Vad ska jag göra om några år när han är mycket starkare än vad jag är? När jag inte kan värja mig längre? Eller hålla i honom när han slår?

För att inte tala om hur det känns när han bara skriker och man försöker lugna och krama och klappa.

Låter som att ni har en väldigt allvarlig situation med psykiatrisk problematik och ni behöver uppenbarligen mycket mer hjälp av psykiatrin. Förstår att det är jättesvårt just nu Att få den hjälp ni behöver då det är extrem brist på psykiatriker och psykologer. Ett råd du redan fått i tråden, som jag tror på, är att försöka få in sonen i en aspergerklass så att han får det stöd han behöver i skolan. Jag skulle också försöka få utrett om hans problem verkligen är enbart Asperger eller om han har annan psykiatrisk problematik som behöver behandlas.
    Magdalena03 skrev 2016-10-01 16:59:52 följande:
    Låter som att ni har en väldigt allvarlig situation med psykiatrisk problematik och ni behöver uppenbarligen mycket mer hjälp av psykiatrin. Förstår att det är jättesvårt just nu Att få den hjälp ni behöver då det är extrem brist på psykiatriker och psykologer. Ett råd du redan fått i tråden, som jag tror på, är att försöka få in sonen i en aspergerklass så att han får det stöd han behöver i skolan. Jag skulle också försöka få utrett om hans problem verkligen är enbart Asperger eller om han har annan psykiatrisk problematik som behöver behandlas.

Vi har harvat igenom mer än en psykolog. För jag har också trott att det måste vara något mer än asperger. Men det är bara jag som varit inne på den linjen.
     Ingen i psykiatrin som vi varit i kontakt med tror på det.

Tvärtom har jag fått veta att utbrotten som jag trott kan bero på något annat är ganska typiska för asperger.

Ärligt talat vet jag inte längre vad för mer hjälp som jag ska efterfråga?

Sonen träffar psykolog en gång i veckan, resursperson finns i skolan, har en egen liten "studio" på skolan också för att få avskildhet. De flesta ämnen klarar han bra. Betygsmässigt. Jag har ju dock förstått att klasskamraterna börjar bli rädda för utbrotten.

Sonen skulle på ett aspergerläger i somras. Efter 10 timmar ringde ledaren och bad oss hämta honom. Jag grät i bilen dit.  Det är inte klokt men jag hade sett fram emot 72 timmar av lugn och ro. Jag kände mig så desperat. Men sonen hade slagit två avledarna och gjort en del annat. De var ju ändå proffs på lägret, men de klarade inte det ändå.

Jag vet liksom inte längre vad för mer hjälp jag ska fråga efter?

Jag fick nej till vårdnadsbidrag. Men har ändå gått ner till halvtid. Mina föräldrar hjälper oss ekonomiskt. Det känns inte bra. Men jag måste ägna mer tid åt sonen.

Bara att komma iväg på morgnarna var och en till sitt är ett jätteprojekt. Sonen får utbrott för allt. Vi försöker nu ordna så att han får ett eget badrum. För just nu är det hans största panik att han inte kan använda samma badrum som någon annan allt är äckligt.

Jag vet att jag skriver helt osammanhängande. Men jag är så rädd. Och mina andra barn som nu är så trötta på situationen och också säger att de hellre vill stanna hos mormor än åka hem. Jag känner mig som en svikare på alla håll.

Jag klarar inte mer. jag tar mina antidepressiva. jag försöker äta. Jag försöker älska mina barn. Men jag är helt tom. All kraft går åt till alla konflikter kring sonen.

• Anonym (NPF mamma)
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-01 17:14:27 följande:

Vi har harvat igenom mer än en psykolog. För jag har också trott att det måste vara något mer än asperger. Men det är bara jag som varit inne på den linjen. Ingen i psykiatrin som vi varit i kontakt med tror på det.

Tvärtom har jag fått veta att utbrotten som jag trott kan bero på något annat är ganska typiska för asperger.

Sonen träffar psykolog en gång i veckan, resursperson finns i skolan, har en egen liten "studio" på skolan också för att få avskildhet. De flesta ämnen klarar han bra. Betygsmässigt. Jag har ju dock förstått att klasskamraterna börjar bli rädda för utbrotten.

Sonen skulle på ett aspergerläger i somras. Efter 10 timmar ringde ledaren och bad oss hämta honom. Jag grät i bilen dit.  Det är inte klokt men jag hade sett fram emot 72 timmar av lugn och ro. Jag kände mig så desperat. Men sonen hade slagit två avledarna och gjort en del annat. De var ju ändå proffs på lägret, men de klarade inte det ändå.

Jag fick nej till vårdnadsbidrag. Men har ändå gått ner till halvtid. Mina föräldrar hjälper oss ekonomiskt. Det känns inte bra. Men jag måste ägna mer tid åt sonen.

Bara att komma iväg på morgnarna var och en till sitt är ett jätteprojekt. Sonen får utbrott för allt. Vi försöker nu ordna så att han får ett eget badrum. För just nu är det hans största panik att han inte kan använda samma badrum som någon annan allt är äckligt.

Jag vet att jag skriver helt osammanhängande. Men jag är så rädd. Och mina andra barn som nu är så trötta på situationen och också säger att de hellre vill stanna hos mormor än åka hem. Jag känner mig som en svikare på alla håll.

Jag klarar inte mer. jag tar mina antidepressiva. jag försöker äta. Jag försöker älska mina barn. Men jag är helt tom. All kraft går åt till alla konflikter kring sonen.

TS , du verkar lägga mycket ansvar på dig själv, kan du kanske be din man ta större del i ansvaret?
  • Magdalena03
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-01 17:14:27 följande:

Vi har harvat igenom mer än en psykolog. För jag har också trott att det måste vara något mer än asperger. Men det är bara jag som varit inne på den linjen. Ingen i psykiatrin som vi varit i kontakt med tror på det.

Men i en aspergerklass skulle han få klasskamrater med liknande problem. Det är jättejobbigt för ett barn att vara annorlunda. Det kan vara en orsak till din sons ångest.
    Magdalena03 skrev 2016-10-01 17:27:12 följande:
    Men i en aspergerklass skulle han få klasskamrater med liknande problem. Det är jättejobbigt för ett barn att vara annorlunda. Det kan vara en orsak till din sons ångest.

Ja vi har funderat på det också.

vi flyttade från en liten stad till en universitetsstad för att sonen skulle få bättre vård och gå i en skola där man kanske satsade mer på specialpedagogik.

Och de är kunniga på hans skola. De har specialpedagoger där är fler elever med asperger på skolan.

MEN det jag tycker är så konstigt att när jag eller psykologen pratar med sonen verkar han egentligen inte tycka själv att han är konstig eller annorlunda. När han själv talar om att han skiljer sig från de andra eleverna är det alltid i form av att han är bättre. Att de andra är dumma som inte begriper. Och ofta är det så han uttrycker sig om oss i familjen. Han har till och med talat om för psykologen att han är dum och ointelligent.

Det är märkligt. Jag upplever det egentligen inte som att han lider av att vara annorlunda. Det är nog mer som att han ser sig som bättre. Han är väldigt duktig på matte. Och väldigt mycket hänför han hela tiden till matematik. *ofta talar han om att den och den är inte att räkna med för att den inte kan det eller det i matte.

Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-01 17:24:41 följande:
    TS , du verkar lägga mycket ansvar på dig själv, kan du kanske be din man ta större del i ansvaret?

Min man gör också mycket i familjen. Sonen verkar föredra mig. Så det blir ofta jag som får stanna hemma med honom när de andra i familjen åker iväg och gör sitt.

Och det är jag som gått ned i arbetstid. Men min man tjänar mer och vi behöver klara familjen ekonomiskt.

Så visst när sonen sätter igång och tjatar på kvällen att han vill ut och leta efter konstiga bilmärken så blir det jag som får sitta och försöka resonera med honom i timmar om vanför vi inte kan göra det kl 21, kl 22, kl 23 på kvällen. Det är jag som oftast får gå upp och lugna honom när han blir hysterisk av något syskon har stört honom genom att gå på toaletten på kvällen eller natten och han har vaknat och känner sig kränkt och upprörd över att de väsnats.

Det som känns så svårt är att alla diskussioner tar sådana eoner av tid.

Det är inte bara att säga att nej vi kan inte gå ut och titta på bilar. Det är ett par tre timmars bråkig diskussion som ofta urartar där han börjar slänga saker,slå på mig, sura på mig. Förstöra sina syskons saker. En gång när jag nekade honom att vi skulle gå ut och titta på bilar så stampade han sönder en av syskonen helt nyköpta mobil.

Vid den veckan psykologsamtal så ägnades mycket tid åt att diskutera just den incidenten. När vi körde hem sa han, mamma jag sa som psykologen ville att jag förstod att man blir ledsen om jag tar sönder saker bara för att vi skulle prata om annat. När jag då försökte prata, jag försökte länge och på olika sätt, om att men du blir ju arg om någon tar sönder dina saker. Sa han bara att ja men ni tar inte sönder mina saker. Nej men du tar sönder våra  och vi blir ledsna och arga, försökte jag. ja men det gör inte mig något blev svaret. Han sa det bara helt kallt.

Alltså allt känns som cirkelresonemang. Och det är så skrämmande att inte nå fram.

• Anonym (Mika)

Det låter som en helt galen bedömning av FK! Du måste kolla möjligheten att söka på nytt. Vilket helvete ni har. Jag tror också din son har något mer än AS eller åtminstone har enorma brister i känslomässig empati. Det är säkert en flytande gräns när stora svårigheter bedöms fortfarande tillhöra AS och när de är så stora att de bedöms som en personlighetsstörning. Och då hjälper inte BUP och Hab:s "förberedelsesnack" och "förstå autism" särskilt långt för det räcker inte till i er verklighet.

• Anonym (existentiella samtalet)

Mitt tips är att du och sonen (var för sig eller tillsammans) går i vad som kallas "existentiell psykoterapi" - en terapiform som går ut på att lära sig reflektera kring olika antaganden man gör kring världens beskaffenhet (t.ex. antagandet att man kan 'veta' hur något kommer te sig alltid, vilket inte stämmer, och hur man då kan förhålla sig till sina känslor när saker inte blir som man tänkt sig osv).

Läs boken "det existentiella samtalet" av Emmy van Deurzen, hela terapiformen är baserad på den boken.

En fråga också: Är det viktigt att "alla" i familjen gör vissa bestämda saker, eller är det bara att sonen vill ha koll på sånt som rör sig själv (när maten är, vad det blir för mat)? Annars är ett förslag att han får ha sitt schema, medan ni andra i familjen lever som ni vill. (Är själv smått autistisk och åtminstone för mig är det viktigaste det som rör mig själv: att jag kan äta den mat jag tänkt äta för att jag måste förbereda mig mentalt för att ens få matlust, att folk informerar i förväg om planer ändras med ett "vi ska iväg om två timmar" istället för att bara deklarera att "nu ska vi iväg" utan att sagt något om det i förväg).

Gällande det du skrev om barnets "dubbelmoral" med ljud och sånt tror jag handlar mycket om "förbereddhet": Om man själv gör ljudet är man beredd på det, men om andra gör det så kommer det oväntat (tänk som skräckfilm där något läskigt med högt ljud hoppar upp från ingenstans, lite den känslan).

Sedan: Vad händer när något inte blir som barnet tänkt sig? Utåtagerande eller inåtagerande reaktion?

Svar på tråden Min far har asperger