Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-04 10:31:58 följande:
TS: jag förstår att du är helt slut och att det är supertufft att orka. Att både arbeta och ha tre barn är ju ett väldigt stort arbetspass och om då ett av barnen har ett svårtfunktionshinder gör det ju inte lättare.
Det jag funderar på är om inte sonen är lika trött som du. Det känns som att även han behöver komma ner i varv. Förutom den terapi ni har, är det någon som har talat om nedvarvning för att få honom lugnare och få ned ångesten?
Jag tänker då på exempelvis massage. Jag brukar ge mina barn massage vid nattning så sover de bättre. Det ena barnet vill dock bara ha "nagelmassage", dvs ganska hård massage med naglarna på ryggen. Man får testa och se vad som passar barnet.
Skogspromenader i lugn miljö , regelbundet.
Ja över huvud taget mycket lek utomhus!
Kontakt med djur.
Mina barn fick under några år rida på islandshästar, väldigt lugna hästar, man blir lugn av att bara vara i närheten.
Djur och utomhuslek får barnen att få mer kontakt med verkligheten, enligt BUP.
Men jag förstår att du inte orkar något just nu, hoppas ni får mer hjälp.
Kanske kan du bli helt sjukskriven så du kan ägna dig åt att ta hand om dig och sonen.
tack för ditt svar, ja det är konkreta åtgärder, men mycket av det gör vi nog redan tror jag.
Vi bor cirka en kvart utanför staden på en liten avstyckad gård, så barnen har lugn och ro. Vi är ute mycket. Det är inte alltid han vill promenera men förösker att få honom att ta en liten runda varje eftermiddag. då vill han att syskonen också skall vara med och de är nu så stora att de inte alltid vill det. Så där är ytterligare ett problem med att han ofta vill att alla ska göra samma annnars är det enligt honom "fusk". Men miljön är lugn och naturnära.
Vi har studsmatta, gungställning och pool. Så han får ett behov att att leka ute tillgodosett ganska väl tycker jag nog.
Kontakt med djur. (Jag förstår om du inte orkat läsa hela tråden Den är lång. Och själv blir jag stundtals så ledsen av att läsa påhoppen här på mig att jag gråter, så jag ha inte heller läst allt, inte orkat.) Men jag har någonstans här svarat på att vi försökte passa en nära släktings hund i två veckor. Vi hade förberett sonen noga, talat om att man måste vara snäll mot ett djur för det är beroende av en, att en hund kan skälla och att man då måste försöka lista ut vad den behöver eller vill, vi hade ritat bilder på vad man ska och får göra med en hund, vi hade diskuterat den här hundpassningen med sonen tillsammans med psykologen. Psykologen tyckte också att det var en bra idé Det blev en helvetisk tid. Sonen klarade inte att hunden skällde eller hoppade upp på honom Jag fick otaliga gånger rädda den stackars hunden undan sonens sparkar och slag. (Nej han träffade aldrig, men det krävde konstant övervakning och hunden blev rädd!) Min man fick sova med hunden i gäststugan för att vi inte litade på vad sonen skulle kunna göra om hunden hade skällt på natten.
En äldre granne ber oss då och då om hjälp med att promenera sin hund. Jag gör det gärna och sonen går med. Men han verkar inte känna någon connection med den hunden heller. Han tjatar om att han vill hålla i kopplet och någon gång provar jag att låta honom göra det, men då rycker han nästan alltid till för hårt och kan inte förstå att det gör ont på hunden. Ibland rastar vi den hunden lös och det är en ganska liten hund och jag har förklarat att den hoppas för att visa att den är glad och att man inte får slå efter den då utan istället ska kasta iväg bollen eller vad man håller i. Men ofta sonen arg när den hoppar och vägrar släppa bollen till hunden. Så ja, jag hade önskat att kontakt med djur skulle fungera, men helt idealiskt är det inte. Jag älskar hundar själv och hade så gärna velat ha en. Men jag vill inte utsätta en hund för sonen. Ett djur är så värnlöst.
Våra andra barn är ganska stora och klarar sig till stor del själva. Tur är det. Men situationen är inte rättvis mot dem. Det är jag fullt medveten om.
Bli sjukskriven? Jag har gått ner till att jobba 50% och det känns som att jobbet är det enda som ger mig ett människovärde numera. Resten av tiden är jag min sons assistent och måste göra allt på hans sätt för att inte utlösa utbrott känns det som. Till och med skära gurkan så att han tycker det är på rätt sätt. Jag klarar snart inte en dag till där han slår på mig för vad han ser som brott mot hans regler eller kränkningar av honom i from av att man hostar, spolar i toaletten när han sover, har på musik han inte tycker om, skramlar i köket med disk eller något....listan kan göras oändliga med små små vardagsbestyr som utförda på vad han tycker är fel sätt utlöser slag och att han kallar mig de värsta tänkbara ord.
Mitt jobb känns som det enda stället där jag får vara en värdefull människa. Men jag är borta så mycket på grund av min son. Och nu är jag hemma igen. För nu är det så mycket som måste redas upp med detta med hans klasskamrat som fick föras till akuten efter att han slagit till henne med ett tillhygge.
Det är allvarligt. Det är katastrof. Det kunde gått så illa. Och det ger mig enorm ångest.
Vi har varit i möte idag med skolan och flickans pappa. Sonen var med en del av tiden och han svarar på frågor men han kan inte se att han har gjort något fel. Flickan gjorde ett trivialt fel i hans värld ungefär som när jag skramlar i köket och det räckte tycker han för att han skulle få slå till.
Jag når inte fram till honom, ingen av skolpersonalen gör det. Vi bara sitter där och frågar honom på olika sätt och gång efter gång kommer han med nästan rättshaveristiska bortförklaringar som fritar honom från all skuld och lägger hela skulden på flickan.
Sonen får inte komma till skolan denna veckan för skolledningen vi har flera möten inbokade och de andra föräldrarna protesterar nu på allvar mot han ska få gå i samma klass som deras barn.
Vi ska till psykologen i eftermiddag. Vet inte vad jag ska säga där.
Ledsen om det här blev långt och rörigt. Men jag vet inte längre vad jag skall fråga efter för resurser eller hjälp. Inget ha ju hjälpt!