• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Anonym (En annan form av liv)
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-03 17:00:21 följande:

Sonen slog en flicka i sin klass idag så illa att hon fick åka till akuten.

Allt är rena kaoset nu.

Jag hämtade sonen i skolan. Vi pratade skolans psykolog och sonen gav till min förvåning uttryck för ånger. När vi gick ut från psykologen så sa sonen precis  som tidigare att jag sa så mamma bara för att vi skulle få gå hem. Och sedan började han precis som hos psykologen en lång förklaring om varför allt var flickans fel från början. Jag gick tillbaka in till psykologen med sonen. Återberättade vad han sa och så började alla psykologens frågor om, men sonen kunde inte se att han hade gjort något fel. Flickan hade varit dum först var det enda som hans resonemang gick ut på. Och det den stackars flickan hade gjort var helt trivialt och inte riktat mot sonen.

Nu har flickans föräldrar polisanmält sonen.

Jag är på något sätt lättad. det låter inte klokt men någonstans mitt i att jag tycker det är hemskt och skamfullt så känns det så på något konstigt vis.

Framförallt jag är så glad att det gått väl för flickan. Det kunde gått så illa.

Synd att det behövde gå så långt.

Stackars hans klasskamrat som råkade illa ut oprovocerat.

• Anonym (NPF mamma)

Otroligt sorgligt alltihop, för alla inblandade.

Tror dock att sonen älskar sin mamma eftersom han alltid vill vara med henne, vill tex alltid vara med när hon lagar mat.

Kan inte tänka mig att det kan vara en lösning att lämna bort ett såpass litet barn.

De skolor som finns är ju för större barn, tonåringar.

Däremot är det ju tydligt att familjen behöver mycket mer stöd än de får idag.

Kanske kan polisanmälan hjälpa till med detta?

• Anonym (NPF mamma)

Otroligt sorgligt alltihop, för alla inblandade.

Tror dock att sonen älskar sin mamma eftersom han alltid vill vara med henne, vill tex alltid vara med när hon lagar mat.

Kan inte tänka mig att det kan vara en lösning att lämna bort ett såpass litet barn.

De skolor som finns är ju för större barn, tonåringar.

Däremot är det ju tydligt att familjen behöver mycket mer stöd än de får idag.

Kanske kan polisanmälan hjälpa till med detta?

• Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 17:12:09 följande:

Det gjorde jag dock inte. Jag säger inte alls att asperger inte påverkar. Men du verkar se det som att det bara är personer med asperger som påverkar, det är bara asperger som gäller. Alla med asperger har inte lika stora problem, eller ens samma problem. Men du kanske har svårt att se från andras synvinkel. Har du adperger alltså?

Nu gör du en helt galen tolkning av skrift. Svårigheterna blir mer än tydliga när aspergare ska ge "råd" i forumtrådar. Det bygger på ensidiga perspektiv utom i vissa undantagsfall. Detta i frågor som definitivt kräver flera perspektiv. Det ligger ingen värdering i att påstå att funktionshindret visar sig då. Att ge ett autism-inifrån-perspektiv är en sak men att basera alla råden på det egna autistiska perspektivet blir bara autistiskt.
  • anonymäz

När det gäller djur och människor jag verkligen tycker om känner jag extrem empati.Mer än de flesta skulle jag säga. När det gäller andra - delvis. Beror sig på vad det gäller och vilken känsla jag fått av personen. En del främlingar känner jag ingen empati för i överhuvudtaget. 

Absolut kan jag känna med henne och jag förstår att det många gånger är jobbigt, framförallt det sistnämnda gällande den "oskyldiga" flickan. 

Det jag inte förstår är det hon tidigare skrev om sitt barn. Hon skrev det på ett sätt jag inte gillade. Han pratar bara om sina intressen och han är så jävla tråkig och dum i huvet typ. Jag är rädd att han ska bli som  far... EX. 

Nu är jag inte där och vet inte exakt vad som händer och sker, även fast hon förklarat sina tolkningar av barnets och pappans beteenden. 
    Kan förstå hennes frustration och att hennes liv känns oerhört svårt mellan varven men att häva ur sig det där om hennes son är inte okej. Det visar "iaf" genom texten att hon inte förstår hans diagnos och varför han gör som han gör. 
    Det är viktigt att hitta orsaker och lösningar för problemen och att hon försöker lära sig sin sons beteende och inte vill byta ut honom eller bete sig som att hon vill byta ut honom. 

En Aspergerperson reagerar inte utan anledning, då är dessa fel diagnostiserade. 
    Sonen verkar må mkt dåligt i sin miljö hemma och i skolan och därför bör miljön ändrats. Tycker inte man ska se det som att barnet är problemet. Har han bett om att bli född? 

Tycker det är löjligt att gnälla på att han är så jobbig för han pratar bara om sina intressen. Snäll morsa som vill lära känna sin son?

Att hon däremot reagerar att han slog denna flickan förstår jag hundra procent.

Om han har Asperger fanns det en anledning till varför han slog henne. (Nu menar jag inte att det är okej!) Men han gjorde det inte helt utan anledning, även om inte denna "anledning" var tillräckligt för att slå någon och ännu mindre en liten flicka! 

anonymäz skrev 2016-10-03 19:26:21 följande:

När det gäller djur och människor jag verkligen tycker om känner jag extrem empati.Mer än de flesta skulle jag säga. När det gäller andra - delvis. Beror sig på vad det gäller och vilken känsla jag fått av personen. En del främlingar känner jag ingen empati för i överhuvudtaget. 

Absolut kan jag känna med henne och jag förstår att det många gånger är jobbigt, framförallt det sistnämnda gällande den "oskyldiga" flickan. 

Det jag inte förstår är det hon tidigare skrev om sitt barn. Hon skrev det på ett sätt jag inte gillade. Han pratar bara om sina intressen och han är så jävla tråkig och dum i huvet typ. Jag är rädd att han ska bli som  far... EX. 

Nu är jag inte där och vet inte exakt vad som händer och sker, även fast hon förklarat sina tolkningar av barnets och pappans beteenden. 
    Kan förstå hennes frustration och att hennes liv känns oerhört svårt mellan varven men att häva ur sig det där om hennes son är inte okej. Det visar "iaf" genom texten att hon inte förstår hans diagnos och varför han gör som han gör. 
    Det är viktigt att hitta orsaker och lösningar för problemen och att hon försöker lära sig sin sons beteende och inte vill byta ut honom eller bete sig som att hon vill byta ut honom. 

En Aspergerperson reagerar inte utan anledning, då är dessa fel diagnostiserade. 
    Sonen verkar må mkt dåligt i sin miljö hemma och i skolan och därför bör miljön ändrats. Tycker inte man ska se det som att barnet är problemet. Har han bett om att bli född? 

Tycker det är löjligt att gnälla på att han är så jobbig för han pratar bara om sina intressen. Snäll morsa som vill lära känna sin son?

Att hon däremot reagerar att han slog denna flickan förstår jag hundra procent.

Om han har Asperger fanns det en anledning till varför han slog henne. (Nu menar jag inte att det är okej!) Men han gjorde det inte helt utan anledning, även om inte denna "anledning" var tillräckligt för att slå någon och ännu mindre en liten flicka! 

Varför sätter du oskyldig inom citattecken?

Försöker du försvara att flickan blev slagen?

• Anonym (Mika)

Alla som slår till synes omotiverat har en "anledning". Det är inget unikt för AS.

• Regndamen
    Anonym (Mika) skrev 2016-10-03 19:35:29 följande:

Alla som slår till synes omotiverat har en "anledning". Det är inget unikt för AS.

Men gud så autistiskt tänkande. Har du autism alltså?
    Regndamen skrev 2016-10-03 19:43:36 följande:
    Men snälla, lägg bara av. Jag tror du är den där galna människan som hatar aspergare.

Ts son har blivit polisanmäld, vilket är skitbra. Nu kan de troligen få den hjälp de behöver. Kanske han kan få flytta till en skola för de med sådana problem. Men det anser du väl vara ett autistiskt råd och förhoppning.

Förstår att TS kan känna en form av lättnad över polisanmälan. Men det låter lite sådär att säga att det är "skitbra att TS son blivit polisanmäld".

Situationen som lett fram till det innebär ju ett lidande för en liten flicka som behövt åka till akuten. Vi vet inte hur allvarligt skadad hon blev. Så att säga att det är skitbra känns lite som att man inte bryr sig om flickan som blev skadad. Att hennes skada bara är ett led till att TS son ska få hjälp och inte spelar någon roll.

• Regndamen
    Anonym (En annan form av liv) skrev 2016-10-03 19:48:47 följande:

Förstår att TS kan känna en form av lättnad över polisanmälan. Men det låter lite sådär att säga att det är "skitbra att TS son blivit polisanmäld".

Situationen som lett fram till det innebär ju ett lidande för en liten flicka som behövt åka till akuten. Vi vet inte hur allvarligt skadad hon blev. Så att säga att det är skitbra känns lite som att man inte bryr sig om flickan som blev skadad. Att hennes skada bara är ett led till att TS son ska få hjälp och inte spelar någon roll.

Jäklar vad du famlar efter halmstrån. Jag valde att inte diskutera flickan, då det inte är hennes förälder som har skrivit tråden. Den handlar inte om den skadade föickan, utan om ts tråd. Isåfall får väl en tråd om flickan startas.
Svar på tråden Min far har asperger