• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Pendeln
    Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-04 18:59:56 följande:
    Hade bunkerläraren Asperger?
    Googla fupen. Den ligger ute på nätet så ser du.
  • Anonym (NPF mamma)
    Pendeln skrev 2016-10-04 18:34:17 följande:

Men alla med asperger lär sig faktiskt inte att känna empati.

Tänk t ex på bunkerläkaren som sa om sitt offer att hon hade det bra för han gav henne mat. Han kunde inte heller förstå och sätta sig in i hennes situation. Så i värsta fall kan oförmågan till empati få fruktansvärda konsekvenser.

Vi blir straffmyndiga vid 15, så där kommer man inte så långt med att säga att hjärnan är färdigutvecklad först vid 25.

Men hjärnan är trots det inte färdigutvecklad förrän tjugofem hos pojkar. Påverkar tex exekutiva funktioner och empati. Därför har tonåringar inte en fullt utvecklad empati. Vi är straffmyndiga vid femton men yngre brottslingar får en rejäl straffrabatt. Alla barn har inte så stark empati. Tänk Flugornas herre och tänk på alla våra mobbare i skolorna. Det är många barn i skolan som medvetet skadar andra barn utan ett uns empati. Det som gör barnen med asperger speciella är nog inte bristen på empati utan deras tendens att vara överärliga. Ett vanligt barn hade sagt till mamma att det var ledset att det skadade flickan, även om det inte menade det.
  • Anonym (NPF mamma)
    Pendeln skrev 2016-10-04 19:04:20 följande:

Det är lustigt att så många i tråden ägnar mest energi åt att tala om att vad det än är så kan det inte vara asperger.

Argumentet för att det inte kan vara det är att de minsann själva har ett barn, (eller känner ett barn) med asperger eller någon diagnos inom autismspektrat och deras barn är inte alls så som TS beskriver sin son, alltså kan det inte vara asperger. 

Att psykologen säger något annat och att skolans specialpedagog och psykolog har en annan uppfattning är fel. Habiliteringen har inte heller att asperger kan det rakt inte vara. För här är många som har träffat så många gulliga barn med asperger som inte är som TS son. Alltså kan det inte finnas några större problem med ett barn med asperger. För hur var det nu ? Alla med asperger är ju lika?

Eller? Annars brukar det ju hävdas att alla inom autismspektrat är olika.

Det känns mest som att många vill bli av med "svarte-petter" kortet. Mitt barn har asperger och då är det hemskt om ett annat barn med asperger kan bete sig så här. Man skulle kunna tro att dessa föräldrar skäms eller är rädda för att TS problem skall smitta på deras barn. Så fokus hamnar inte på att ge TS råd utan att tala om att BUP har ställt fel diagnos och psykologen vet inte vad han talar om och TS borde uppoffra sig själv mer ,det räcker inte att hon är sönderslagen. Vad som helst bara vi inte säger att det här är en del av asperger diagnos och det går inte alltid att träna bort.

Man får komma ihåg att det finns många andra faktorer som påverkar ett barn än att det har Asperger. Det finns många barn som inte har autism som får våldsamma utbrott och slåss. Vad jag menar är att man skall inte stirra sig blind på diagnosen utan man måste se till individen och individens miljö, både i skola och hemma.
  • Anonym (NPF mamma)
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-04 12:23:13 följande:

tack för ditt svar, ja det är konkreta åtgärder, men mycket av det gör vi nog redan tror jag.

Vi bor cirka en kvart utanför staden på en liten avstyckad gård, så barnen har lugn och ro. Vi är ute mycket.  Det är inte alltid han vill promenera men förösker att få honom att ta en liten runda varje eftermiddag. då vill han att syskonen också skall vara med och de är nu så stora att de inte alltid vill det. Så där är ytterligare ett problem med att han ofta vill att alla ska göra samma annnars är det enligt honom "fusk". Men miljön är lugn och naturnära.

Vi har studsmatta, gungställning och pool. Så han får ett behov att att leka ute tillgodosett ganska väl tycker jag nog.

Kontakt med djur.  (Jag förstår om du inte orkat läsa hela tråden Den är lång. Och själv blir jag stundtals så ledsen av att läsa påhoppen här på mig att jag gråter, så jag ha inte heller läst allt, inte orkat.) Men jag har någonstans här svarat på att vi försökte passa en nära släktings hund i två veckor. Vi hade förberett sonen noga, talat om att man måste vara snäll mot ett djur för det är beroende av en, att en hund  kan skälla och att man då måste försöka lista ut vad den behöver eller vill, vi hade ritat bilder på vad man ska och får göra med en hund, vi hade diskuterat den här hundpassningen med sonen tillsammans med psykologen. Psykologen tyckte också att det var en bra idé Det blev en helvetisk tid. Sonen klarade inte att hunden skällde eller hoppade upp på honom Jag fick otaliga gånger rädda den stackars hunden undan sonens sparkar och slag. (Nej han träffade aldrig, men det krävde konstant övervakning och hunden blev rädd!) Min man fick sova med hunden i gäststugan för att vi inte litade på vad sonen skulle kunna göra om hunden hade skällt på natten. 

En äldre granne ber oss då och då om hjälp med att promenera sin hund. Jag gör det gärna och sonen går med. Men han verkar inte känna någon connection med den hunden heller. Han tjatar om att han vill hålla i kopplet och någon gång provar jag att låta honom göra det, men då rycker han nästan alltid till för hårt och kan inte förstå att det gör ont på hunden. Ibland rastar vi den hunden lös och det är en ganska liten hund och jag har förklarat att den hoppas för att visa att den är glad och att man inte får slå efter den då utan istället ska kasta iväg bollen eller vad man håller i. Men ofta sonen arg när den hoppar och vägrar släppa bollen till hunden. Så ja, jag hade önskat att kontakt med djur skulle fungera, men helt idealiskt är det inte. Jag älskar hundar själv och hade så gärna velat ha en. Men jag vill inte utsätta en hund för sonen. Ett djur är så värnlöst.

Våra andra barn är ganska stora och klarar sig till stor del själva. Tur är det. Men situationen är inte rättvis mot dem. Det är jag fullt medveten om.

Bli sjukskriven? Jag har gått ner till att jobba 50% och det känns som att jobbet är det enda som ger mig ett människovärde numera. Resten av tiden är jag min sons assistent och måste göra allt på hans sätt för att inte utlösa utbrott känns det som. Till och med skära gurkan så att han tycker det är på rätt sätt. Jag klarar snart inte en dag till där han slår på mig för vad han ser som brott mot hans regler eller kränkningar av honom i from av att man hostar, spolar i toaletten när han sover, har på musik han inte tycker om, skramlar i köket med disk eller något....listan kan göras oändliga med små små vardagsbestyr som utförda på vad han tycker är fel sätt utlöser slag och att han kallar mig de värsta tänkbara ord.

Mitt jobb känns som det enda stället där jag får vara en värdefull människa. Men jag är borta så mycket på grund av min son. Och nu är jag hemma igen. För nu  är det så mycket som måste redas upp med detta med hans klasskamrat som fick föras till akuten efter att han slagit till henne med ett tillhygge.

Det är allvarligt. Det är katastrof. Det kunde gått så illa. Och det ger mig enorm ångest.

Vi har varit i möte idag med skolan och flickans pappa. Sonen var med en del av tiden och han svarar på frågor men han kan inte se att han har gjort något fel. Flickan gjorde ett trivialt fel i hans värld ungefär som när jag skramlar i köket och det räckte tycker han för att han skulle få slå till.

Jag når inte fram till honom, ingen av skolpersonalen gör det. Vi bara sitter där och frågar honom på olika sätt och gång efter gång kommer han med nästan rättshaveristiska bortförklaringar som fritar honom från all skuld och lägger hela skulden på flickan.

Sonen får inte komma till skolan denna veckan för skolledningen vi har flera möten inbokade och de andra föräldrarna protesterar nu på allvar mot han ska få gå i samma klass som deras barn.

Vi ska till psykologen i eftermiddag. Vet inte vad jag ska säga där.

Ledsen om det här blev långt och rörigt. Men jag vet inte längre vad jag skall fråga efter för resurser eller hjälp. Inget ha ju hjälpt!

Du säger inget om massage så det antar jag att du inte prövat.

Jag tror att det vore bra för dig och sonen.

Om du ger honom massage kan han lära sig att slappna av, vara nära och knyta an till andra människor.

Sen får man gå varligt fram, man kan inte kasta sig över en pojke i hans situation.

Men jag tror han behöver det, lära sig slappna av och känna närhet.
  • Anonym (Elisabeth)
    Pendeln skrev 2016-10-04 19:04:20 följande:

Det är lustigt att så många i tråden ägnar mest energi åt att tala om att vad det än är så kan det inte vara asperger.

Argumentet för att det inte kan vara det är att de minsann själva har ett barn, (eller känner ett barn) med asperger eller någon diagnos inom autismspektrat och deras barn är inte alls så som TS beskriver sin son, alltså kan det inte vara asperger. 

Att psykologen säger något annat och att skolans specialpedagog och psykolog har en annan uppfattning är fel. Habiliteringen har inte heller att asperger kan det rakt inte vara. För här är många som har träffat så många gulliga barn med asperger som inte är som TS son. Alltså kan det inte finnas några större problem med ett barn med asperger. För hur var det nu ? Alla med asperger är ju lika?

Eller? Annars brukar det ju hävdas att alla inom autismspektrat är olika.

Det känns mest som att många vill bli av med "svarte-petter" kortet. Mitt barn har asperger och då är det hemskt om ett annat barn med asperger kan bete sig så här. Man skulle kunna tro att dessa föräldrar skäms eller är rädda för att TS problem skall smitta på deras barn. Så fokus hamnar inte på att ge TS råd utan att tala om att BUP har ställt fel diagnos och psykologen vet inte vad han talar om och TS borde uppoffra sig själv mer ,det räcker inte att hon är sönderslagen. Vad som helst bara vi inte säger att det här är en del av asperger diagnos och det går inte alltid att träna bort.

Det viktiga är ju att ts och hennes barn och familj får rätt hjälp. Det får de ju uppenbarligen inte idag. Att som psykologen hävda att det inte finns något att göra är föga konstruktivt oavsett orsak till problemen. Den hjälp ts får är inte den man brukar rekommendera till barn med aspergers och uppenbarligen fungerar den inte heller. Återstår väl då bara att söka nya vägar. Att föräldrar till barn med asperger berättar om sina erfarenheter beror ju inte på att vi vill förminska ts problem utan eftersom hon efterfrågar det och då måste man ju i sin svar utgå från de erfarenheter man faktiskt har. Och hittills är der ju ingen som haft samma erfarenheter som ts. Det innebär ju inte att det inte finns och inte heller att andra erfarenheter är falska. Om psykologen ger råd som inte rimmar med asperger till ett barn som enligt ts har aspergeer är det väl rimligt att lyfta det till ts? Det handlar ju inte om att förneka eller förminska problemet utan att försöka hjälpa ts att komma vidare.

Eftersom en hel del av det som beskrivs inte låter som asperger är det väl också bra att lyfta det. Har man rätt kunskaper om vilka orsaker som ligger bakom är der också lättare att få rätt hjälp.
  • Anonym (NPF mamma)

Det kanske inte räcker med en psykolog.

Om sonen har mer allvarliga problem bör han kanske han få hjälp av en psykiatriker.

Man skall inte blanda ihop psykologer och psykiatriker.

• Pendeln
    Anonym (NPF mamma) skrev 2016-10-04 19:11:37 följande:
    Man får komma ihåg att det finns många andra faktorer som påverkar ett barn än att det har Asperger. Det finns många barn som inte har autism som får våldsamma utbrott och slåss. Vad jag menar är att man skall inte stirra sig blind på diagnosen utan man måste se till individen och individens miljö, både i skola och hemma.

En av faktorerna hos TS son är att han har diagnosen asperger.

Men nu måste svarte-petter kortet fram igen, nu är det inte diagnosen du vill ifrågasätta, att det måste vara någon annan diagnos som TS son har. Utan nu måste det vara en annan faktor som gör att han slagit en klasskamrat illa, så illa det blev transport till akuten.

Hjälper detta TS? Vilken faktor istället för sonens asperger menar du att det är hon skall börja titta på istället?

Att sedan säga att "det finns många barn som inte har autism som får våldsamma utbrott och slåss". Vad hjälper det? Vad spelar det för roll? Är det bara för att du vill förminska problemen med barn med autism och asperger som får utbrott och slåss?

Att ha en diagnos där ett av symtomen är att man har dålig impulskontroll och lätt att meltdowns och utbrott, blir inte mindre bekymmersamt och problematiskt genom att säga att andra barn slåss också.

Det är lite barnslig nivå på det argumentet. Alla har vi väl hört barn svara på en fråga om varför gjorde si eller så LIsa? Därför att de andra gjorde det. Det blir inte mer rätt för att andra gör det.

• Pendeln
    Anonym (Elisabeth) skrev 2016-10-04 19:25:39 följande:
    Det viktiga är ju att ts och hennes barn och familj får rätt hjälp. Det får de ju uppenbarligen inte idag. Att som psykologen hävda att det inte finns något att göra är föga konstruktivt oavsett orsak till problemen. Den hjälp ts får är inte den man brukar rekommendera till barn med aspergers och uppenbarligen fungerar den inte heller. Återstår väl då bara att söka nya vägar. Att föräldrar till barn med asperger berättar om sina erfarenheter beror ju inte på att vi vill förminska ts problem utan eftersom hon efterfrågar det och då måste man ju i sin svar utgå från de erfarenheter man faktiskt har. Och hittills är der ju ingen som haft samma erfarenheter som ts. Det innebär ju inte att det inte finns och inte heller att andra erfarenheter är falska. Om psykologen ger råd som inte rimmar med asperger till ett barn som enligt ts har aspergeer är det väl rimligt att lyfta det till ts? Det handlar ju inte om att förneka eller förminska problemet utan att försöka hjälpa ts att komma vidare.

Eftersom en hel del av det som beskrivs inte låter som asperger är det väl också bra att lyfta det. Har man rätt kunskaper om vilka orsaker som ligger bakom är der också lättare att få rätt hjälp.
    Vad är det du inte tycker stämmer med hur asperger brukar hanteras i vården? Har du själv barn med asperger, så du vet vad BUP brukar göra?
  • Anonym (Elisabeth)
    Pendeln skrev 2016-10-04 19:34:17 följande:

Vad är det du inte tycker stämmer med hur asperger brukar hanteras i vården? Har du själv barn med asperger, så du vet vad BUP brukar göra?

Ja, jag har skrivit tidigare i tråden om vad jag tycker verkar vara märkligt med den hjälp som ts och barnet får.
  • Anonym (####)
    Pendeln skrev 2016-10-04 19:34:17 följande:

Jag har ett barn med autismspektrumtillstånd, några år yngre än TS son. Jag har också mångårig erfarenhet av att arbeta med vuxna med autism. Det vi fått lära oss som går tvärtemot de råd TS fått är bl.a:

- aldrig, aldrig låta vårt barn detaljstyra sin omgivning (som att t.ex bestämma vad andra ska äta) då det skapar kaos, meltdowns och ångest.

- träna på den egna anpassningen hos vårt barn med hänsyn till barnets ålder och förmåga, inte bara anpassa oss själva.

- sätta tydliga gränser utifrån oss själva, göra det vi själva vill och inte bara följa barnet.

Jag anser inte att den situation TS är i med sitt barn är deras fel alls. Dock så brister stödet, träningen och råden nånstans eftersom de går på knäna och vardagen inte fungerar.
Svar på tråden Min far har asperger