• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • anonymäz

Jag har asperger och jag kan säga såhär. Du förstår inget om diagnosen i överhuvudtaget. Hans beteende kan uppfattas som egoistisk men han är inte egoistisk. Man vill väl och gott, speciellt mot människorna man älskar... Sen håller jag med i det övriga med din text på sätt och vis. Beskrivningen stämmer troligen in på många män med diagnosen. Min pappa hade asperger, min bror har asperger och min kille har asperger.. Det är väldigt mkt anpassning efter dom och av människor som inte förstår hur man fungerar och varför man fungerar som man gör har också att göra med hur personen är. Det kan leda till meltdowns, orkeslöslös het som kan göra att man blir arg osv. Vanliga människor lyssnar inte på ett nej och förstår inte vad ett nej är. Det handlar om att förstå och acceptera sin partner.. Sen är självinsikt såklart bra. Dock dåligt att han inte visade mer för barnen och mamman. Min pappa visade jätte mkt känslor för mig. Han var hård men rättvis. Han var den bästa pappan. Vi hade extrem bra kontakt. Bara för man har asperger behöver det inte innebära att man struntar i sina barn el beter sig dåligt.. Vem startade så personen blev arg tex? Jag menar man måste kunna se bådas sidor även den som är args sida. Sen tycker jag det såklart är dåligt om han säger elaka ord och inte förstår din mamma. Men du skrev det som suck min pappa har asperger och är dum i huvet.. Kan säga såhär. Finns ingen som fått mig att känna mer kärlek än min pappa och varje dag utan honom i livet gör extremt ont.

• anonymäz

Sorgligt att du inte förstår din son.. Du gör fel med honom. Gå till habiliteringen och prata och lär dig mer om diagnosen ist? Min bror fick stora utbrott mellan varven när vi va yngre han var inte alltid snäll mot mig. Barnet behöver rätt hjälp å stöd då kommer det bli bra. Det är ett funktionshinder som ni mainstream personer inte förstår er på ett jävla dugg. Man ska vara tydlig. Lugn, snäll, ärlig, rutiner är viktigt, förklaring på rätt sätt är viktigt. Tydlighet. Som jag sa har jag asperger också men jag var alltid snäll som barn men jag förstod att min bror å pappa aldrig menade nåt illa. Nu i vuxen ålder förstår jag deras svårigheter ännu mer. Acceptera att din son å man är annorlunda och fördök hjälpa istället. Kan förstå att vissa stunder är jobbiga.. Men de kan faktiskt jobba med de som de har svårt med lika väl som du kan! Man ska inte skaffa barn om man inte kan ta ansvar och accepterar dess diagnos. Så jävla elakt att grina här på familje liv ist för att ställa upp och visa kärlek mot ditt barn. Kanske du som har problem?

• Myling

Kul med folk som själva har asperger som försöker förstå vad TS skriver...

• Regndamen
    anonymäz skrev 2016-10-03 01:35:48 följande:

Sorgligt att du inte förstår din son.. Du gör fel med honom. Gå till habiliteringen och prata och lär dig mer om diagnosen ist? Min bror fick stora utbrott mellan varven när vi va yngre han var inte alltid snäll mot mig. Barnet behöver rätt hjälp å stöd då kommer det bli bra. Det är ett funktionshinder som ni mainstream personer inte förstår er på ett jävla dugg. Man ska vara tydlig. Lugn, snäll, ärlig, rutiner är viktigt, förklaring på rätt sätt är viktigt. Tydlighet. Som jag sa har jag asperger också men jag var alltid snäll som barn men jag förstod att min bror å pappa aldrig menade nåt illa. Nu i vuxen ålder förstår jag deras svårigheter ännu mer. Acceptera att din son å man är annorlunda och fördök hjälpa istället. Kan förstå att vissa stunder är jobbiga.. Men de kan faktiskt jobba med de som de har svårt med lika väl som du kan! Man ska inte skaffa barn om man inte kan ta ansvar och accepterar dess diagnos. Så jävla elakt att grina här på familje liv ist för att ställa upp och visa kärlek mot ditt barn. Kanske du som har problem?

Fast nej. Jag tycker inte det låter som enbart asperger. Något annat känns fel på ungen. Självklart ska ts kräva mer och bättre hjälp. Jag tycker dock det är konstigt att hon skriver att hon får avslag på det mesta hon söker, med tanke vilka problem ungen har.
  • Anonym (Nahgem)
    Myling skrev 2016-10-03 07:52:07 följande:

Kul med folk som själva har asperger som försöker förstå vad TS skriver...

Ja vad anonymäz skriver är  intressant. Än med intressant blir det man läser hennes svar i den här tråden och hennes syn på personer med asperger diagnos utvecklas än mer. och hon själv tycker att ett riktigt praktarsle till karl säkert har asperger, men inte är egoistisk utan bara uppfattas så. www.familjeliv.se/forum/thread/77018200-ar-det-karlek-att-bli-behandlad-sahar
  • Anonym (Nahgem)
    anonymäz skrev 2016-10-03 01:35:48 följande:

Har du läst TS inlägg i tråden?

Annars kan jag tala om att hon skrivit att de har kontakt med habiliteringen, sonen träffar psykolog en gång i veckan, det finns en extraresursperson för sonen i hans klass och att de har en avlastningsperson tre eftermiddagar iveckan.

Tror du inte att TS har kontakt med habiliteringen?

Tror du inte att TS redan har läst och lärt sig ganska mycket om diagnosen?

• Anonym (Mika)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-03 08:18:52 följande:

Har du läst TS inlägg i tråden?

Annars kan jag tala om att hon skrivit att de har kontakt med habiliteringen, sonen träffar psykolog en gång i veckan, det finns en extraresursperson för sonen i hans klass och att de har en avlastningsperson tre eftermiddagar iveckan.

Tror du inte att TS har kontakt med habiliteringen?

Tror du inte att TS redan har läst och lärt sig ganska mycket om diagnosen?

Ja det ser inte bättre ut än att nästan alla Aspergares råd i de här trådarna blir en studie i... Asperger. Den totala oförmågan att växla mellan olika perspektiv och halsstarrigheten i frågor där de omöjligen kan vara ett uns objektiva pga av samma funktionsnedsättning.
  • Regndamen
    Anonym (Mika) skrev 2016-10-03 08:29:17 följande:

Ja det ser inte bättre ut än att nästan alla Aspergares råd i de här trådarna blir en studie i... Asperger. Den totala oförmågan att växla mellan olika perspektiv och halsstarrigheten i frågor där de omöjligen kan vara ett uns objektiva pga av samma funktionsnedsättning.

Då har troligen hela världens befolkning asperger, folk verkar generellt ha skitsvårt att lyfta blicken från sig själv och se andras synvinkel.
  • anonymäz

Det är ni som inte förstår och inte vill ta del av informationen. Ja läs gärna mina svar i den tråden. 
    Men ni kommer inte hålla med och ni kommer inte förstå i vilket fall... 
    Hmm om hon går till habiliteringen borde hon förstå deras beteenden mer. Jag läste hennes tråd i natt så har säkert missat en del.

• Regndamen
    anonymäz skrev 2016-10-03 09:23:57 följande:

Det är ni som inte förstår och inte vill ta del av informationen. Ja läs gärna mina svar i den tråden. 

Men ni kommer inte hålla med och ni kommer inte förstå i vilket fall... 

Hmm om hon går till habiliteringen borde hon förstå deras beteenden mer. Jag läste hennes tråd i natt så har säkert missat en del.

Ts son har stora problem. Han behöver mer hjälp än vad som ts familj klarar av att ge. Någon skola skulle nog vara bra för honom att gå i.
Svar på tråden Min far har asperger