• Anonym (Dotter och mamma)

Min far har asperger

Är på besök hos min a föräldrar och det slår mig att min far har asperger.

Min son har fått diagnosen och jag har allt mer börjat fundera på om min far har den också.

Min pappa börjar åldras och nu efter pensionen är han en fullkomlig hustyrann. Det är synd om min mamma. Och när jag tänker efter så har det alltid varit det, faktiskt.

Allt hemma sker på min fars premisser. Min mor har anpassat sig helt. Jag kommer ihåg hur det var under hela min uppväxt, när pappa kom hem från jobbet ville han vara ifred. Han lekte aldrig med oss barn. Utan gick och lade sig och gick sedan upp igen för att sätta sig och knyta fiskeflugor halva natten.
    Glömmer aldrig när mamma en gång skulle ta med oss barn på en Disneymatiné, det var Askungen min favoritsaga, då sade pappa när vi frågade om han inte skulle följa med  - Det vet man ju hur den slutar. Han ville inte följa med och följde inte med.

Han ville inte följa med till släktingar eller vänner. Ofta fick mamma köra själv med oss barn. När vänner och släktingar kom hem till oss hände det ofta att pappa gick och lade sig direkt när vi ätit. Han verkade inte fatta att man skulle sitta kvar och prata. Folk tyckte att han var otrevlig och ouppfostrad.

En sak som verkligen slår mig nu är hur han maler på om sina favoritämnen fiske, klimatförändringar och hans tolkning av politiken utan att släppa in någon annan i samtalet. Han blir helt vansinnig om vi försöker avbryta och säga något. Han beskyller oss för att vara självupptagna om vi inte bara lyssnar passivt på honom..... Precis så beter min son sig också om han inte får prata om sitt favoritintresse, bilar....de till och med stampar på samma sätt med fötterna under bordet när de blir avbrutna av någon som försöker att få prata också...

Vet, inte blir så himla ledsen när jag tänker på min mamma hur hon haft det och min barndom hur vi, hela familjen anpassat oss efter min far. Att han alltid har haft tolkningsföreträde och att hans behov alltid har gått före.

Finns det någon annan som har vuxit upp med en förälder med asperger? Hur har det påverkat er?

Är också rädd att min son ska bli lika egoistisk som min far. Min son ser bara sina egna behov och kan inte förhålla sig till att andra också har behov och önskemål. Känner hur jag och min man och hans storasyskon curlar honom alldeles för mycket. Hur vi böjer oss för hans envishet och aggressivitet. Precis som min mamma, jag och mina syskon gjorde för min far.

• Svar på tråden Min far har asperger
  • Anonym (Mika)

Rättar mig:

Under "MST adaptations" finns numera "MST-ASD", om det har kommit till Sverige än hittar jag inget om.

• Födelsedag2

Stackars dig TS. Förstår att du har det jobbigt. Har tänkt mycket på dig och den lilla flickan och undrar hur det går.

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Mika) skrev 2016-10-04 23:08:19 följande:

Autism är ett exklusionskriterium vid MST. Eller var det i alla fall då jag arbetade med det för många år sedan. Uppförandestörning och anti-social personlighetsstörning tillhör annars målgruppen men bl.a autism, suicidrisk, övergrepp och föräldramissbruk exkluderar. Finns dock en nyare utvecklad modell där man även arbetar med dysfunktionella föräldrar.

För övrigt tror jag inte det finns så många missförstånd om empatibegreppets delar, möjligen hos dem som känner ett behov av att gå i försvar. Att TS barn har stora svårigheter med även sympatin/den affektiva empatin är nog alla ense. När de svårigheterna glidit så långt bort på skalan att det är "något mer", som i en personlighetsstörning, är precis som du säger en fråga för barnpsykiatrin.

Missförståndet som ibland uppkommer är väl att en del tror att "brist på empati" är ett krav för att ha aspergers och att det skulle innebära att personer med aspergers inte kan "känna för" andra människor men kan lära sig att låtsas att de gör det.

Det missförståndet har i alla fall jag stött på som en "generell uppfattning" om aspergers.

Nu kanske du i och för sig väljer att uppfatta mig som en som "känner ett behov av att kunna gå i försvar". Och det gör jag väl på sätt och vis - i väldigt många olika sammanhang där man drar slutsatser på individnivå utifrån felaktiga generaliseringar. Jag tycker att när såna missförstånd uppdagas är det alltid bra att förklara och förtydliga.

(Och nu pratar jag generellt och inte om ts son, jag menar heller inte att du gjort en felaktig generalisering. Vill bara lyfta att det missförståndet finns, men torde vara sällsynt bland psykologer, så jag blev förvånad att ts barns psykolog uttryckt sig så som hen gjort).
  • Konfliktnojig
    anonymäz skrev 2016-10-04 21:53:16 följande:
    Dålig impulskontroll har inget med diagnosen att göra. Manipulativ som TS har sagt att hennes son är har inte heller något med Autism att göra... Alla är olika ja men att ljuga, vara manipulativ osv är motsats hela diagnosen. Jag har själv Asperger och är otroligt påläst om diagnoser och har träffat många andra med denna diagnos. Man bör inte uttala sig om saker man inte kan något om. Om du kan så lite om diagnosen kolla upp professorn Tony Atwood. -.- 
    Fast dåligt impulskontroll är ett av kriterierna när det skall sättas diagnos asperger, så det har det ju faktiskt.
  • Aniiee
    Konfliktnojig skrev 2016-10-09 14:49:56 följande:
    Fast dåligt impulskontroll är ett av kriterierna när det skall sättas diagnos asperger, så det har det ju faktiskt.
    Eh, är det? Var i diagnoskriterierna står det någonstan? Hänvisa gärna, för jag måste ha glömt den punkten.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Anonym (Elisabeth)
    Aniiee skrev 2016-10-09 14:56:19 följande:

Eh, är det? Var i diagnoskriterierna står det någonstan? Hänvisa gärna, för jag måste ha glömt den punkten.

Det undrar jag också. Finns inte med i min dotters utredning i alla fall.
  • Regndamen
    Konfliktnojig skrev 2016-10-09 14:49:56 följande:

Det vore väl snarare vara adhd.
  • Anonym (Vilda)
    Anonym (En annan form av liv) skrev 2016-10-13 12:04:43 följande:

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/neuropsykiatriska-funktionsstorningar-hos-vux/

Jo det där med bristande impulskontroll och meltdowns hänger väl inte alls ihop....jo visst gör det.

Nä inte direkt. Meltdowns hos personer med autism beror oftast på att dessa också har adhd ;) Den typen av meltdowns som en vuxen med autism kan få liknar ju inte de hos en med adhd/normal person har utan de går ju oftast in i sig själva istället för att agera utåt, om man låter dem få space.
  • Anonym (Vilda)
    Anonym (Vilda) skrev 2016-10-13 12:11:49 följande:

Nä inte direkt. Meltdowns hos personer med autism beror oftast på att dessa också har adhd ;) Den typen av meltdowns som en vuxen med autism kan få liknar ju inte de hos en med adhd/normal person har utan de går ju oftast in i sig själva istället för att agera utåt, om man låter dem få space.

Och de kan ofta ha lika mycket eller mer impulskontroll än en normal som upplever samma mängd känsloinformation. Speciellt om den är normal/hög-begåvad.
Svar på tråden Min far har asperger