• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Anonym513

Varför säga n---boll och riskera att göra andra människor ledsna när man kan lösa det enkelt genom att säga chokladboll?

• flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-02 16:58:23 följande:

Alltså, dagens självmål i debatt.

För, du vet, "neger" har HELLER alddrig varit något man "sett upp" på. Neger, negro (om folkslaget), nigger, alla dessa ord var myntade och skapade enkom som nedsättande ord, och ingenting annat. De har ALDRIG varit eufemismer.

Det är EXAKT samma för ordet neger som för ordet hora. Du KAN använda dem till en vän/inna som kanske är okey med det, men att använda det om mörkhyade eller kvinnor generellt är inte, och har aldrig varit okey. Någonsin.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    Håller med i stort MEN själv uppfattar jag det som n***r back in the day va det korrekta ordet i svenskan & därför inte rasistiskt menat av tex. Astrid Lindgren. Hade hon levat nu & skrivit om Pippis pappa hade hon säkert uttryckt sig annorlunda 2016 style.
    N*gger däremot har alltid vart skällsord & menat kränka svarta. Det ordet skulle jag aldrig kunna ha nåt överseende med & ser det som få typ en f*****g spottloska i ansiktet.

Hiphopper som jag e körde jag ett tag med "nigga" hit & dit tills mina föräldrar tog ur mig det & förklara det va oacceptabelt i våran familj. Idag förstår jag dom helt. MEN det e naturligtvis skillnad på köra sånt snack internt & att random vit person kastar det på en (se "Pretty Fly (For a White Guy)"

;)
    Interna skämt, jargong mm e just interna & bygger på man vet var man har varandra. Trygg med varandra.

Lite samma som man i en familj kan skämta om varandras egenskaper typ lång, kort, tjock, ockuperar badrummet i timmar. MEN skulle nån utomstående börja kommentera nåns tjocka mage eller nåt e det liksom en helt annan grej och bara plumpt.
    Eller att morbida judiska skämt om judeförföljelser ska dras av judar & inte mig.
  • onceagain321
    Ah det är den tiden på året igen! Dessa debatter om N-ordets vara eller icke vara har blivit en årlig svensk tradition i stil med allhelgonaafton. I samband med debattens årliga återkomst brukar jag numera ställa om min klocka till vintertid. Det är dags att gå mot mörkare tider igen.
    För en utomstående åskådare utan insikt i debatten skulle det lätt kunna misstolkas som att det var representanter ur Svenska Akademin eller möjligtvis ett gäng rabiata svensklärare som drev kampen om bevarandet av föråldrade svenska ord. Men så är det ju inte riktigt, och det vet vi alla.
    Debatten om N-ordet har istället kapats av politiska aktivister i ett desperat försök att göra ett slags ställningstagande emot allt som inte är i linje med deras övertygelse. Man vet mycket väl att N-ordet har en negativ laddning i dagens samhälle, men vad spelar det för roll då det användes flitigt i tidigare decennier utan att någon höjde ögonbrynen. Ignorera det faktum att det svenska språket utvecklas och förändras med tiden. Testa att plocka upp en bok från sekelskiftet. 
    Om denna fråga verkligen handlade om korrekt språkbruk skulle samma förespråkare till användandet av N-ordet fortfarande gå runt och prata om automobiler, aviatörer, datamaskiner, faksimiler o.s.v. Men det gör man inte, varför? Ganska simpelt, debatten har aldrig handlat om N-ordets etymologi utan snarare om rätten att "få säga vad f-n jag vill utan att någon j-vel ska bli kränt, förstår du det?! Jag säger vad f-n jag vill!". Där har vi debattens riktiga kärna, människor som blir kränta av att bli ombedda att sluta använda sig av föråldrade ord som kränker andra och gör allt i sin makt att bibehålla rätten att fortsätta kränka andra då det värsta dem vet är lättkränka människor...oj men vänta lite nu...
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-02 14:37:16 följande:

Det är lite som ett annat tillmäle man använder emot negrer, och apa.
    Apa är inget rasistiskt ord, men använder man det på "rätt" sätt, så kan det vara rasistiskt.
    Lite på samma sätt funkade neger, dock så kom antirasisten och kapa ordet.

Öhhh...om man använder "apa" på "rätt" sätt kan det va rasistiskt??? Jag förstår inte. Va menar du? :/
    Ja jag vet av egen erfarenhet ordet kan användas rasistiskt mot svarta. MEN asså rätt använt i min värld betecknar det djuret a p a och inget annat. Förklara, tack!
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 22:14:44 följande:
    Håller med i stort MEN själv uppfattar jag det som n***r back in the day va det korrekta ordet i svenskan & därför inte rasistiskt menat av tex. Astrid Lindgren. Hade hon levat nu & skrivit om Pippis pappa hade hon säkert uttryckt sig annorlunda 2016 style. N*gger däremot har alltid vart skällsord & menat kränka svarta. Det ordet skulle jag aldrig kunna ha nåt överseende med & ser det som få typ en f*****g spottloska i ansiktet. smile8.gif Hiphopper som jag e körde jag ett tag med "nigga" hit & dit tills mina föräldrar tog ur mig det & förklara det va oacceptabelt i våran familj. Idag förstår jag dom helt. MEN det e naturligtvis skillnad på köra sånt snack internt & att random vit person kastar det på en (se "Pretty Fly (For a White Guy)"
    " target="_blank">

;) Interna skämt, jargong mm e just interna & bygger på man vet var man har varandra. Trygg med varandra. Lite samma som man i en familj kan skämta om varandras egenskaper typ lång, kort, tjock, ockuperar badrummet i timmar. MEN skulle nån utomstående börja kommentera nåns tjocka mage eller nåt e det liksom en helt annan grej och bara plumpt. Eller att morbida judiska skämt om judeförföljelser ska dras av judar & inte mig.
    Astrid ångrade vad jag förstått ordvalet tämligen omgående. Det var inte ett neutralt ord då heller, det fanns bara få i Sverige som kunde protestera och påpeka detta. Kom ihåg att det på sextiotalet fortfarande var "okey" med rasism mot svarta, det var inte långt efter att Rosa Parks gjorde motstånd och hela det amerikanska apartheidlika systemet började krascha.
  • Dorian Ertymexx
    onceagain321 skrev 2016-10-03 22:17:03 följande:
    Ah det är den tiden på året igen! Dessa debatter om N-ordets vara eller icke vara har blivit en årlig svensk tradition i stil med allhelgonaafton. I samband med debattens årliga återkomst brukar jag numera ställa om min klocka till vintertid. Det är dags att gå mot mörkare tider igen.
    För en utomstående åskådare utan insikt i debatten skulle det lätt kunna misstolkas som att det var representanter ur Svenska Akademin eller möjligtvis ett gäng rabiata svensklärare som drev kampen om bevarandet av föråldrade svenska ord. Men så är det ju inte riktigt, och det vet vi alla.
    Debatten om N-ordet har istället kapats av politiska aktivister i ett desperat försök att göra ett slags ställningstagande emot allt som inte är i linje med deras övertygelse. Man vet mycket väl att N-ordet har en negativ laddning i dagens samhälle, men vad spelar det för roll då det användes flitigt i tidigare decennier utan att någon höjde ögonbrynen. Ignorera det faktum att det svenska språket utvecklas och förändras med tiden. Testa att plocka upp en bok från sekelskiftet. 
    Om denna fråga verkligen handlade om korrekt språkbruk skulle samma förespråkare till användandet av N-ordet fortfarande gå runt och prata om automobiler, aviatörer, datamaskiner, faksimiler o.s.v. Men det gör man inte, varför? Ganska simpelt, debatten har aldrig handlat om N-ordets etymologi utan snarare om rätten att "få säga vad f-n jag vill utan att någon j-vel ska bli kränt, förstår du det?! Jag säger vad f-n jag vill!". Där har vi debattens riktiga kärna, människor som blir kränta av att bli ombedda att sluta använda sig av föråldrade ord som kränker andra och gör allt i sin makt att bibehålla rätten att fortsätta kränka andra då det värsta dem vet är lättkränka människor...oj men vänta lite nu...
    Precis. De är märkligt obrydda om alla andra ord, och rentav vältrar sig i nyord och eufemismer, men just två ord går de till barrikaderna för - neger och hen. Det förra för att bevara, det senare för att utplåna. Alla andra ord för ändra betydelse, det bryr de sig inte om. Jäkligt märkligt va!
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 23:30:35 följande:
    Öhhh...om man använder "apa" på "rätt" sätt kan det va rasistiskt??? Jag förstår inte. Va menar du? :/ Ja jag vet av egen erfarenhet ordet kan användas rasistiskt mot svarta. MEN asså rätt använt i min värld betecknar det djuret a p a och inget annat. Förklara, tack! smile9.gif
    Jag tror att hen syftar på kontext, precis som du noterar. Och det är klart, alla ord kan vara kränkande i "rätt" kontext, till och med "prinskorv" eller "köttbulle" elller "planka". Vad hen missar är att vissa ord redan i sin konnotation, oavsett kontext, per definition är kränkande, oavsett kontext (annat än möjligen i en diskussion om ordet i fråga).
  • flygrl
    Daimstruten skrev 2016-10-03 09:36:59 följande:

Är det inte denna debatt om lättkränkthet som nu uppstått som gör att nuförtiden när det ska ges ut signalement på nån icke-vit så är beskrivningen "killen bar mörka kläder och keps" dvs en helt värdelös beskrivning. Är personen däremot blond går det kanonbra att skriva ut det.

I USA så sägs direkt om en person är svart, latino/hispanic, vit, asiat etc utan att nån kastar sig i gatan och skriker "jag är kränkt". Sverige har ju verkligen blivit ett helt sjukt land när man i en gärningsmannabeskrivning inte ens kan utge hur en person faktiskt ser ut. 

Vet du jag skulle gärna se man publicerade signalement på grova brottslingar. Oavsett hudfärg mm. Kriminella ska sättas åt hårt som fan enligt mig. När polis & media mörkar för inte "underblåsa rasismen" blir det ju i folks ögon som alla vi med invandrarbakgrund skulle va kriminella. Tramset det hålls på med nu e fan inte bra för oss skötsamma invandrare. :/
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-03 23:49:49 följande:
    Vet du jag skulle gärna se man publicerade signalement på grova brottslingar. Oavsett hudfärg mm. Kriminella ska sättas åt hårt som fan enligt mig. När polis & media mörkar för inte "underblåsa rasismen" blir det ju i folks ögon som alla vi med invandrarbakgrund skulle va kriminella. Tramset det hålls på med nu e fan inte bra för oss skötsamma invandrare. :/
    Polisen mörkar ingenting, det är bara skitsnack och propaganda från extremhögern.
  • nattuv
    onceagain321 skrev 2016-10-03 22:17:03 följande:
    Ah det är den tiden på året igen! Dessa debatter om N-ordets vara eller icke vara har blivit en årlig svensk tradition i stil med allhelgonaafton.
    Fast årets tråd skiljer sig från de tidigare genom att ordet -boll är utelämnat i trådstarten. I år var det liksom mer pang på rödbetan. Kanske en tradition i förändring?
Svar på tråden Ordet "Neger"