• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-10-05 20:07:02 följande:
    Finska pinnar, månne?
    Om finnar skulle ta illa upp av ordet "finne" skulle jag onekligen vara emot det namnet på bakverket också. Men jag har aldrig hittills hört någon från Finland, eller finlandssvensk, eller svenskfinlandare, klaga på ordet. Men som sagt, skulle finnar föredra att kallas, säg, suomis, så då gör man ju rimligen det.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 19:11:38 följande:

Svart kaffe ~470000 träffar.
    Negerkaffe 433 träffar.
    Mycket självförklarande, och väldans tydligt att du barnslar dig.

Och sen det ord man verkligen använder "kaffe" ~36miljoner träffar, punkt slut Solig

Nej, det är du som barnslar dig. För vad det gör tydligt är att "neger" inte betyder svart. Du kan liksom inte använda ordet neger som en synonym för svart i något sammanhang, någonsin.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 21:55:44 följande:
    Nej, det är du som barnslar dig. För vad det gör tydligt är att "neger" inte betyder svart. Du kan liksom inte använda ordet neger som en synonym för svart i något sammanhang, någonsin.

Vi alla vet att ord inte går exakt översätta till annat område, trodde du var såpass klipsk att veta detta.
    I fallet en svart män så är även neger ett ord som är funktionell och säga det är en svart människa.
    Medans svart och kaffe har avsaknaden av mjölk och göra.
    Men vill du säga det är samma, så är det nått du får stå för.
    Jag tänker då inte stå för det, så nu är det upp till dig och bestämma dig.
    (ps berätta inte för mig, jag är inte intresserad).

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 23:04:48 följande:

Vi alla vet att ord inte går exakt översätta till annat område, trodde du var såpass klipsk att veta detta.
    I fallet en svart män så är även neger ett ord som är funktionell och säga det är en svart människa.
    Medans svart och kaffe har avsaknaden av mjölk och göra.
    Men vill du säga det är samma, så är det nått du får stå för.
    Jag tänker då inte stå för det, så nu är det upp till dig och bestämma dig.
    (ps berätta inte för mig, jag är inte intresserad).

Om du med "funktionell" menar att det fungerar för att nedvärdera och kränka, så ja, absolut.

Och som sagt, jag är språklärare. I spanska. Och engelska. Och även i övrigt språkintresserad. Så jag kan det här med semantik, pragmatik och en del etymologi också. Du kan lika gärna försöka övertyga Zlatan om att du är bättre på fotbill liksom.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 00:00:19 följande:
    Om du med "funktionell" menar att det fungerar för att nedvärdera och kränka, så ja, absolut.

Och som sagt, jag är språklärare. I spanska. Och engelska. Och även i övrigt språkintresserad. Så jag kan det här med semantik, pragmatik och en del etymologi också. Du kan lika gärna försöka övertyga Zlatan om att du är bättre på fotbill liksom.

Nä, det är du som menar detta.

Det räcker liksom jag är bättre på en sak på fotbollen över Zlatan, så faller ju det argumentet och det är jag.
    Och sen att han är bättre på 10000 andra saker spelar liksom ingen roll.

Neger är omgjort av antirasisten till vara nedvärderande och rasistiskt.
    Sen kan alla ord vara nedvärderande om man bara säger det "rätt".
    Jag har aldrig sagt neger i ett nedvärderande sätt, mer än i ett sammanhang bevisa en poäng.
    Och då enbart av en retorisk anledning, så ingen praktiskt situation.

• ica
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 19:05:34 följande:
    Exakt. Och vet du VARFÖR du aldrig hört det förr? För att neger inte betyder svart! Har aldrig gjort! Och med det faller också försvaret för negerboll och neger som en neutral term.
    Neger eller rättare sagt negro betyder faktiskt svart. Inte på svenska visserligen.

• klyban
    ica skrev 2016-10-06 06:27:53 följande:
    Neger eller rättare sagt negro betyder faktiskt svart. Inte på svenska visserligen.

Ja, och man säger neger kommer ifrån det ordet.
    Blir ofta så här med antirasisten.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-06 06:18:33 följande:

Nä, det är du som menar detta.

Det räcker liksom jag är bättre på en sak på fotbollen över Zlatan, så faller ju det argumentet och det är jag.
    Och sen att han är bättre på 10000 andra saker spelar liksom ingen roll.

Neger är omgjort av antirasisten till vara nedvärderande och rasistiskt.
    Sen kan alla ord vara nedvärderande om man bara säger det "rätt".
    Jag har aldrig sagt neger i ett nedvärderande sätt, mer än i ett sammanhang bevisa en poäng.
    Och då enbart av en retorisk anledning, så ingen praktiskt situation.

Nej det är det inte. Som dussinet personer nu har försökt banka in i ditt vattentäta medvetande - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 11:01:26 följande:
    Nej det är det inte. Som dussinet personer nu har försökt banka in i ditt vattentäta medvetande - neger är och har alltid varit ett nedsättande ord.
    Fråga 4st på jobbet idag, samtliga sa att de använt neger, aldrig sett det som nedsättande och även inser att det är omgjort till vara rasistiskt.
    Och använder inte neger idag.
    Antirasister verkar ha svårt för verkligheten.
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-06 12:45:44 följande:
    Fråga 4st på jobbet idag, samtliga sa att de använt neger, aldrig sett det som nedsättande och även inser att det är omgjort till vara rasistiskt.
    Och använder inte neger idag.
    Antirasister verkar ha svårt för verkligheten.
    Va? Är du antirasist?
Svar på tråden Ordet "Neger"