• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-04 00:01:24 följande:
    Fast årets tråd skiljer sig från de tidigare genom att ordet -boll är utelämnat i trådstarten. I år var det liksom mer pang på rödbetan. Kanske en tradition i förändring?
    Tror att med SDs framgångar så har behovet av att dölja agendan minskat. Därför har -boll-biten bortfallit, de är inte lika rädda längre, och behöver inte bakverket som skydd.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:38:56 följande:
    Astrid ångrade vad jag förstått ordvalet tämligen omgående. Det var inte ett neutralt ord då heller, det fanns bara få i Sverige som kunde protestera och påpeka detta. Kom ihåg att det på sextiotalet fortfarande var "okey" med rasism mot svarta, det var inte långt efter att Rosa Parks gjorde motstånd och hela det amerikanska apartheidlika systemet började krascha.
    Ja klart jag känner till medborgarrättsrörelsen och deras kamp! Rosa Parks va en hjältinna! Och USA va segregerat precis som Sydafrika. Dom amerikanska trupper som va med & besegrade nazisterna tillämpade själva rasåtskillnad. En sida av historien som sällan syns när Hollywood ska skildra WW2. :(

MEN medborgarrättsrörelsen använde själva ordet "negroes" om sig själva. MLK gjorde det tex. Senare gick man ifrån det. Tror Malcolm X va den som började använda "black" som i sin tur sågs som offensive av äldre svarta.
    Oh well...
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:59:14 följande:
    Polisen mörkar ingenting, det är bara skitsnack och propaganda från extremhögern.
    Kallar du mig extremhöger?
    Polisen har ju själva erkänt det ligger till så och jag tycker det e en kolonial attityd om nåt där man liksom klumpar ihop oss alla som några som inte kan ge fan i begå brott. Leif GW Persson har också snackat om polisens & medias mörkande & han e knappast extremhöger heller.

Men vi har liksom diskuterat det här förut så orkar inte gå in i det igen. Däremot oroas jag väldigt va konsekvenserna av det kan bli för det stora flertal av oss som inte e kriminella:
  • Dorian Ertymexx
    flygrl skrev 2016-10-04 00:22:56 följande:
    Kallar du mig extremhöger? Polisen har ju själva erkänt det ligger till så och jag tycker det e en kolonial attityd om nåt där man liksom klumpar ihop oss alla som några som inte kan ge fan i begå brott. Leif GW Persson har också snackat om polisens & medias mörkande & han e knappast extremhöger heller. Men vi har liksom diskuterat det här förut så orkar inte gå in i det igen. Däremot oroas jag väldigt va konsekvenserna av det kan bli för det stora flertal av oss som inte e kriminella:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:41:41 följande:
    Precis. De är märkligt obrydda om alla andra ord, och rentav vältrar sig i nyord och eufemismer, men just två ord går de till barrikaderna för - neger och hen. Det förra för att bevara, det senare för att utplåna. Alla andra ord för ändra betydelse, det bryr de sig inte om. Jäkligt märkligt va!
    Jag har faktiskt börjat övningsköra i pappas a u t o m o b i l. Men det ordet får man väl inte använda i det här jävla landet.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 01:28:47 följande:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
    Ok.
  • flygrl
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:43:58 följande:
    Jag tror att hen syftar på kontext, precis som du noterar. Och det är klart, alla ord kan vara kränkande i "rätt" kontext, till och med "prinskorv" eller "köttbulle" elller "planka". Vad hen missar är att vissa ord redan i sin konnotation, oavsett kontext, per definition är kränkande, oavsett kontext (annat än möjligen i en diskussion om ordet i fråga).
    Att i kontexten rassemöte kan "apa" va rasistiskt? Eller?
    Håller med dig om "vissa ord" där. N-ord tex.
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-02 14:54:51 följande:
    Det är ingen analys att du har fel. Du exponerar själv din okunskap. Det är däremot min analys att du är mer okunnig än på djupet rasistisk.

Nä, dina svar mer reflekterar i hur du inte klarar av någon annan har en annan åsikt än dig.
    Och låter detta få utfallet att du går svart och vitt på en, lägger ord i munnen osv.
    Och du pratar om min okunskap, det i sig blir rätt humoristiskt och roande och läsa dina "påståenden" om mig.
    Som samtliga är fel.
    Det är inte mitt fel du inte har bättre koll på hur ordet har använts, och att det har funnits en tid där neger inte var värre än att säga svart eller andra milda ord till beskriva härkomst eller ursprung.

Och såna inlägg du gör där, bryr jag mig inte om som så.
    Då jag vet att du inte pratar om mig, även om du tror och inbillar dig detta.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-03 23:59:14 följande:
    Polisen mörkar ingenting, det är bara skitsnack och propaganda från extremhögern.

Det har ju dom sagt själva och deras rapporteringar av vissa brott.
    Så man undrar ju vad propagandan kommer ifrån.
    Antar SVT är extremhöger då eller?
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-morkade-overgrepp-pa-festival
    "Poliser som tidningen har pratat med säger att myndigheten i vissa fall väljer att medvetet mörka händelser där misstänkta har utländsk bakgrund."
    Finns mer fall.

Jag sorterar in rassen och antirassen i samma fack, de är faktiskt lika dåliga människor.
    Då de bara klarar av att hantera världen i svart och vitt, tragik.
    En annan som står i mitten och en mer objektiv syn på frågan, kan faktiskt se olika nyanser och ha en objektiv syn till ett ord.

Och som jag sagt innan, jag inser att neger idag är ett rasistiskt ord, men det har vi antirassen främst att tacka för.
    Sen givetvis raseen också, som använde det mer och mer när h*n märkte antirassen blev upprörd.

• klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:28:47 följande:

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-morkade-overgrepp-pa-festival
    "Poliser som tidningen har pratat med säger att myndigheten i vissa fall väljer att medvetet mörka händelser där misstänkta har utländsk bakgrund."

Så definiera extremhöger, är det alla som påstår annat än vad du vill ha sagt i världen?

Svar på tråden Ordet "Neger"