• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Kirenaj68
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 18:10:47 följande:
    Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.
    OK. Då kör vi på detFlörtFlört
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 18:09:52 följande:
    Vänstervriden??? Motargument skrivs av alla möjliga, inklusive moderater, liberaler men också vänster förstås. Men det är klart, är man ute och seglar på extremhögern så blir ju allt och alla vänster förstås...

Kallar man SVT för högervriden, ja då är man ute och seglar.
    Såg innehållet på den sidan, och det råder noll tvekan om att de är partiska i invandrarfrågor, med tanke på vad de sa där.
    Det är ett gäng överambitiösa antirasister på den sidan.

SVT har rapporterat detta, poliser berättat det samma.
    Varför är det så svårt att ta in för dig?

Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.

Snacka om var ironi flyger över huvudet på dig.
    Negerkaffe är inget vedertaget begrepp för kaffe, har faktiskt aldrig NÅGONSIN hört talas om detta innan.

Men efter googling så såg jag det fanns, dock endast med 433 träffar, så det förklarar allt i varför jag missat den innan-

• Kirenaj68
    OK. Då kör vi på detFlört
  • Miss Lycka

Är det inte lite kul och se hur lång den här tråden kan bli?

Ska ta och leta upp mitt exemplar av tio små negerpojkar och den där debatten på P1 med Pascalido då de de bara viskade och viskade om n-ordet....det är så roligt att höra, när folk är så extremängsliga så att en utställning inte ens kan få heta negerkungens återkomst.

Eller vad säger du Dorian?

• Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 18:34:00 följande:

Kallar man SVT för högervriden, ja då är man ute och seglar.
    Såg innehållet på den sidan, och det råder noll tvekan om att de är partiska i invandrarfrågor, med tanke på vad de sa där.
    Det är ett gäng överambitiösa antirasister på den sidan.

SVT har rapporterat detta, poliser berättat det samma.
    Varför är det så svårt att ta in för dig?

Snacka om var ironi flyger över huvudet på dig.
    Negerkaffe är inget vedertaget begrepp för kaffe, har faktiskt aldrig NÅGONSIN hört talas om detta innan.

Men efter googling så såg jag det fanns, dock endast med 433 träffar, så det förklarar allt i varför jag missat den innan-

Exakt. Och vet du VARFÖR du aldrig hört det förr? För att neger inte betyder svart! Har aldrig gjort! Och med det faller också försvaret för negerboll och neger som en neutral term.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 18:43:06 följande:

Är det inte lite kul och se hur lång den här tråden kan bli?

Ska ta och leta upp mitt exemplar av tio små negerpojkar och den där debatten på P1 med Pascalido då de de bara viskade och viskade om n-ordet....det är så roligt att höra, när folk är så extremängsliga så att en utställning inte ens kan få heta negerkungens återkomst.

Eller vad säger du Dorian?

Jag säger att det är onödigt att använda kränkande ord om folk när det finns alternativ. Men hey, vad vet jag, jag bara tänker på folks känslor...
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 19:05:34 följande:
    Exakt. Och vet du VARFÖR du aldrig hört det förr? För att neger inte betyder svart! Har aldrig gjort! Och med det faller också försvaret för negerboll och neger som en neutral term.

Svart kaffe ~470000 träffar.
    Negerkaffe 433 träffar.
    Mycket självförklarande, och väldans tydligt att du barnslar dig.

Och sen det ord man verkligen använder "kaffe" ~36miljoner träffar, punkt slut Solig

• Miss Lycka
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-05 19:06:33 följande:
    Jag säger att det är onödigt att använda kränkande ord om folk när det finns alternativ. Men hey, vad vet jag, jag bara tänker på folks känslor...

Är det fler ord än neger som du tror kränker folk som vi ska låta bli att använda också?

• Kirenaj68
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 19:11:54 följande:

Är det fler ord än neger som du tror kränker folk som vi ska låta bli att använda också?

Finska pinnar, månne?
  • Dorian Ertymexx
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 19:11:54 följande:

Japp. Lapp (om same), zigenare, rödskinn, guling, "whitey", svenne, hora, bajspackare, breeder... finns många.
Svar på tråden Ordet "Neger"