• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • pyssel
    klyban skrev 2016-10-04 06:56:31 följande:

Nä, dina svar mer reflekterar i hur du inte klarar av någon annan har en annan åsikt än dig.

Och låter detta få utfallet att du går svart och vitt på en, lägger ord i munnen osv.

Och du pratar om min okunskap, det i sig blir rätt humoristiskt och roande och läsa dina "påståenden" om mig.

Som samtliga är fel.

Det är inte mitt fel du inte har bättre koll på hur ordet har använts, och att det har funnits en tid där neger inte var värre än att säga svart eller andra milda ord till beskriva härkomst eller ursprung.

Och såna inlägg du gör där, bryr jag mig inte om som så.

Då jag vet att du inte pratar om mig, även om du tror och inbillar dig detta.

Intressant att betrakta hur din egen övertygelse vinner över all saklighet och alla bevis du ställs inför från olika håll. Samma fenomen som drabbat vilken annan historieförnekare som helst.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-04 08:02:08 följande:
    Intressant att betrakta hur din egen övertygelse vinner över all saklighet och alla bevis du ställs inför från olika håll. Samma fenomen som drabbat vilken annan historieförnekare som helst.
    Saklighet när du lägger orden i munnen på mig, nä, det är det inte.
  • Kirenaj68
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:28:47 följande:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
    Jaha du............Säger polisens kod 291 dig något?
  • felix le chat
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-04 00:28:47 följande:
    Nej, jag kallar dig inte extremhöger. Jag sade att det är högerextrem propaganda att polisen mörkar.
    Forskare, SVT, Sveriges radio, SVD, DN, GP har skrivit om detta
    Att du sitter och påstår att det är "extremhögerns propaganda " är skrämmande.
    Enskilda poliser vittnar om vad dom får säga och inte.
    Läs själv vad journalisternas egen facktidning säger om saken.

http://www.journalisten.se/nyheter/polisen-morklagger-allvarliga-brott

• Miss Lycka

Hå hå ja ja och den här tråden fortsätter, med pk-haveristerna och jag fortsätter äta negerbollar. Helst med färgat strössel men kokos går också bra.
    Tra la la la la.

• Kirenaj68
    Miss Lycka skrev 2016-10-05 16:19:38 följande:

Hå hå ja ja och den här tråden fortsätter, med pk-haveristerna och jag fortsätter äta negerbollar. Helst med färgat strössel men kokos går också bra.
    Tra la la la la.

Det gör du rätt i. Ta en kopp SVART kaffe med en skvätt VIT mjölk i också. MumsFlörtFlört
  • Dorian Ertymexx
    klyban skrev 2016-10-05 16:15:13 följande:

LoL
    Snacka om vänstervriden "media".
    Då väljer jag nog SVT alla dagar i veckan på denna fråga.

Fakta är:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/polisen-m...

Vänstervriden??? Motargument skrivs av alla möjliga, inklusive moderater, liberaler men också vänster förstås. Men det är klart, är man ute och seglar på extremhögern så blir ju allt och alla vänster förstås...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Kirenaj68 skrev 2016-10-05 17:42:28 följande:
    Det gör du rätt i. Ta en kopp SVART kaffe med en skvätt VIT mjölk i också. MumsFlörtFlört
    Vaddå svart!!! Det heter ju neger på svenska, enligt vissa, så hon borde beställa en kopp NEGER kaffe förstås.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Ordet "Neger"