• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Dorian Ertymexx
    Nox Viator skrev 2016-10-06 12:30:11 följande:
    Jag är helt överens med dig, DE kör alltid med....retorisk härskarteknik (bra uttryck) och att upplysa om att man minsann är lärare/forskare i ditten och datten i syfte att framstå i bättre dager. Det blir bara löjligt.
    Jag kan påstå att jag är kosmologiforskare av samma klass som Stephen Hawking, ingen här som kan bevisa att jag ljuger!
    Jodå. När du börjar dabba dig och inte kan påvisa att du förstår kosmologi blir du avslöjad illa kvickt. Och det är lite märkligt att du anser att folk som faktiskt har koll inte räknas. Skulle du alltså föredra att opereras av en valfri snubbe hellre än en kirurg? Få tandläkarhjälp av någon främling på gatan hellre än en tandläkare?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 13:26:08 följande:
    Va? Är du antirasist?
    Det verkar så va
  • Nox Viator
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 13:28:03 följande:
    Jodå. När du börjar dabba dig och inte kan påvisa att du förstår kosmologi blir du avslöjad illa kvickt. Och det är lite märkligt att du anser att folk som faktiskt har koll inte räknas. Skulle du alltså föredra att opereras av en valfri snubbe hellre än en kirurg? Få tandläkarhjälp av någon främling på gatan hellre än en tandläkare?
    Vadå börjar dabba mig, jag kanske kan mer om kosmologi än vad du, eller gemene man för den delen, för att framstå som en riktigt kompetent forskare. Varken du eller någon annan kommer kunna sätt dit mig och det är samma sak gällande dina påstådda kunskaper inom språk. Ingen som VET att du talar sanning angående hur du har införskaffat den kunskapen du har. 

Kirurger och tandläkare måste, enligt vad jag vet om anställningsförfarande i Sverige, visa papper på deras utbildningsnivå och eventuella tidigare anställningar inom deras yrke. Detta var ett ytterligt märkligt argument att försöka sätta dit mig. Tom för att komma från dig.

Den härskartaktik du jämt använder dig av är väldigt effektiv, så jag kan förstå att du kör på som du alltid gjort. Men för vissa av oss är den också väldigt genomskinlig.

Vad gäller trådens ämne så anser jag inte ordet "neger" är det minsta kränkande, och faktum är att (jag jobbar inom en koncern med cirka 2500 anställda) på mitt jobb är det en hel del (nu skall jag vara pk för din skull) svarta/mörkhyade anställda och jag har frågat några stycken rent ut, bara för att jag ville veta deras åsikt i frågan, om vad dom föredrog att bli kallade. Mörkhyade eller negrer? Och ingen av dom jag frågade brydde sig ett dugg. 
    "Säg du neger om du vill det", eller liknande var vad jag fick till svar. Förvisso frågade jag bara 4 stycken men svaren var likvärdiga. 
    Jag använder, trots svaren jag fick, inte ordet "neger", finns ingen anledning när det verkar finnas individer som blir kränkta av uttrycket. Jag anser dock att debatten fått smått löjliga proportioner. Men det är Sverige i ett nötskal det.
    Those who fear the darkness have never seen what the light can do.
  • Nox Viator
    klyban skrev 2016-10-06 15:03:02 följande:
    Det verkar så va
    Ibland så, är det liksom lönlöst.Glad
  • Nox Viator

Nu har säkert DE synpunkter här men viss relevans har det trots allt. Saxat från Wiki om ordet "neger":

"Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till det latinska ordet för svart, "niger".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

• pyssel
    klyban skrev 2016-10-06 12:45:44 följande:

Fråga 4st på jobbet idag, samtliga sa att de använt neger, aldrig sett det som nedsättande och även inser att det är omgjort till vara rasistiskt.

Och använder inte neger idag.

Antirasister verkar ha svårt för verkligheten.

Jag skulle snarare säga att okunnighet är ingen rar växt. Alltså föga förvånande över frekvensen missuppfattningar på ditt eller någon annans jobb. Du lanserade liksom inget bevis för din tes där.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-06 15:32:46 följande:
    Jag skulle snarare säga att okunnighet är ingen rar växt. Alltså föga förvånande över frekvensen missuppfattningar på ditt eller någon annans jobb. Du lanserade liksom inget bevis för din tes där.

Nä, inbillar mig inte att någon tes ska bevisas med mitt jobb och dessa personer.
    Dock så visade det sig att jag inte var ensam, vilket jag redan visste.
    Det är väldigt många som tycker precis som jag.
    Som då är att neger var inget laddar ord, och fortfarande inte är laddat för en del.

Kan aldrig påminna mig att jag använt just neger på ett negativt sätt.
    Förklaringen är så enkelt att jag inte ser ordet som nått negativt.
    Em antirasistens verklighet, så ska man hela tiden jaga nya ord.
    Det är bara frågan vilket är nästa ord som antirasisten ska kapa.

Sen finner jag det väldigt roande att Dorian inte berättat om SVT och polisen är extremhöger Solig
    För det var ju dom som sa att polisen aldrig mörkade härkomst eller hudfärg.

• klyban
    Nox Viator skrev 2016-10-06 15:16:30 följande:
    Ibland så, är det liksom lönlöst.Glad

Vet inte vad man inbillar sig ett goddag-yxskaft-svar ska ge dom.
    Jag tror inte Dorian är ens här för diskutera neger, utan för att tjafsa.
    Sett det ett antal ggr innan, att diskussionen ska brytas ned och förstöras, först då är Dorian nöjd.

Jag som har några år på nacken, så är det väldigt konstigt att höra det alltid varit nedsättande.
    Ren lögn.

• pyssel
    klyban skrev 2016-10-06 15:43:20 följande:

Nä, inbillar mig inte att någon tes ska bevisas med mitt jobb och dessa personer.

Dock så visade det sig att jag inte var ensam, vilket jag redan visste.

Det är väldigt många som tycker precis som jag.

Som då är att neger var inget laddar ord, och fortfarande inte är laddat för en del.

Kan aldrig påminna mig att jag använt just neger på ett negativt sätt.

Förklaringen är så enkelt att jag inte ser ordet som nått negativt.

Em antirasistens verklighet, så ska man hela tiden jaga nya ord.

Det är bara frågan vilket är nästa ord som antirasisten ska kapa.

Att provocera med sådana halmgubbar biter inte på mig Det bara talar om, upprepat, hur det förhåller sig med historiekunskaperna hos dig med kolleger.
    Alla hästar hemma
  • klyban
    pyssel skrev 2016-10-06 16:04:59 följande:
    Att provocera med sådana halmgubbar biter inte på mig smile1.gif Det bara talar om, upprepat, hur det förhåller sig med historiekunskaperna hos dig med kolleger.

Finns inga halmgubbar som ens ska skapas, jag är medveten att ett fåtal personer inte representerar landet.
    Dock så hör jag detta för ofta för ignorera.

Ja, historian säger det kommer ifrån Negro som är svart på Spanska.
    Inget märkvärdigt alls.
    Och pata negro hittar man i närmaste välsorterade charkdisk(så du vet vart du ska hålla dig ifrån, så du iten utsatts "rasism").

Måste vara jobbigt vara en antirasist och se spöken i var hörn.

Svar på tråden Ordet "Neger"