• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • klyban
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-07 01:54:08 följande:
    Sant, semantik kan vara ganska intressant så. Men - neger har inte flera betydelser på svenska. Det har bara en endaste betydelse.

Säkert, ord ändrar ofta betydelse genom tiderna.
    När jag var ung och mina far och mor föräldrar, så var ordet varken nedsättande eller rasistiskt.

• klyban
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-07 02:40:41 följande:
    Nej de är inte okej säga neger längre! Vi lever på 2000 talet!
    Jag är 100% på det klara att ordet IDAG är rasistiskt, då antirasisten gjort ordet till rasistiskt.
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-07 08:14:15 följande:
    Klyban (och andra som tycker att neger är ok att säga), du(ni) har uppenbarligen inte något intresse att lära dig (er)något utanför dina(era) snäva ramar om hur du(ni) ser på ordet.
    Detta område är faktiskt beforskat.

Har du(ni) läst någon som helst forskning inom området och ordets etymologi eller historisk användning?
    Finns det något annat område som du(ni) hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?

Jag tycker det är okey att säga neger, men säger inte neger då jag vet ordet är idag rasistiskt.
    Har inte detta kommit fram?

• felix le chat

ordet är idag rasistiskt pga av att man i usa på 60-talet bannlyste ordet nigger
    ordet negro används fortfarande i usa om än med försiktighet. tex i historisk kontext när man refererar till slavhandeln eller i traditionella sånger som nergo-spirituals.

I sverige har vi bannlyst ordet totalt då vi bara haft ett ord. Smidigt nog heter ju negro spirituals
    gospel på svenska.

• TJ
    Kakmonsterarg skrev 2016-10-07 02:40:41 följande:

Nej de är inte okej säga neger längre! Vi lever på 2000 talet!

I Brasilien är det ju okej
  • felix le chat
    TJ skrev 2016-10-07 15:52:24 följande:
    I Brasilien är det ju okej
    Även Portugal.

Jag har varit mycket i västafrika på jobb där kallas jag som vit för
    Toubab ( senegal, gambia mm )
    eller Oburoni ( Ghana mm)
    Oyibo ( Nigeria)

Dvs jag kallas för min hudfärg. helt ok enligt mej

I början var jag störd på det och frågade:
    - Why you call me toubab ?
    - Because we dont know your name !

Ja vad svarar man på det ?

• klyban
    felix le chat skrev 2016-10-07 16:17:49 följande:
    Även Portugal.

Jag har varit mycket i västafrika på jobb där kallas jag som vit för
    Toubab ( senegal, gambia mm )
    eller Oburoni ( Ghana mm)
    Oyibo ( Nigeria)

Dvs jag kallas för min hudfärg. helt ok enligt mej

I början var jag störd på det och frågade:
    - Why you call me toubab ?
    - Because we dont know your name !

Ja vad svarar man på det ?

Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
  • Iarwain
    klyban skrev 2016-10-07 13:32:03 följande:

Jag tycker det är okey att säga neger, men säger inte neger då jag vet ordet är idag rasistiskt.
    Har inte detta kommit fram?

Så vilken forskning inom området har du läst?
    Eller är det så att du spekulerar friskt?

Igen:
    Finns det något annat område som du hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?
  • klyban
    Iarwain skrev 2016-10-07 17:47:38 följande:
    Så vilken forskning inom området har du läst?
    Eller är det så att du spekulerar friskt?

Igen:
    Finns det något annat område som du hellre lyssnar på anekdoter än går på vad forskningen säger?

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.
    Och anekdoterna är i närtid.

• Iarwain
    klyban skrev 2016-10-07 17:57:26 följande:

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.
    Och anekdoterna är i närtid.

Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.
Svar på tråden Ordet "Neger"