• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-07 17:57:26 följande:

Matforskning och forskning om svunna tider, tar jag med en grävskopa salt.

Och anekdoterna är i närtid.

Du MÅSTE skämta?! Forskning om svunna tider, inser du själv vad du just skrev?
  • Rymdmoln
    Iarwain skrev 2016-10-07 18:05:33 följande:

Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.

Ja du gör nog rätt i det...
  • Kirenaj68

Jaja. Skrota ordet neger till förmån för ordet tjockpigmenterad istället. Med detta lämnar jag tråden. Trevlig helg önskar jag Eder.

• klyban
    Bra att veta, då lägger jag ingen mer tid på dig, liksom jag inte gör med andra vetenskapsförnekare.

Jag är tydlig att jag vill ha saklighet, fakta och logik.
    Och det du svarade på, och som matforskning och svunna tider.
    Dessa har poänger, men kan inte säga hur det verkligen är.
    Utan oftast så vet man inte.
    Hur ordet har använts från början  och före det hamnade i skrift, det kan vi med 100% säkerhet inte veta.
    Vad vi vet, och det är att ordet har inte varit nedsättande generellt under 50-70-talet.
    Men idag är.
    Jag bara antar du är med på att det är rasistiskt idag.
    Men tror du att det har varit det under hela 1900-talet?
    Och att det varit nedsättande och rasistiskt då?

Jag förnekar aldrig forskning, men när det kommer till 1600-talet.
    Så är det enkelt, vi vet inte helt säkert.

• klyban
    Rymdmoln skrev 2016-10-07 18:15:59 följande:
    Du MÅSTE skämta?! Forskning om svunna tider, inser du själv vad du just skrev?
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:

Inser du själv vad du skrev?

Och vad inbillar du sig du sa?

För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.

Tack vare antirasisten.

Uppenbarligen är det ingen idé att diskutera med dig, det har du visat i hela tråden. Folk ger, upp en efter en, för att du repeterar dig själv som en trasig skiva.
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 13:31:19 följande:
    Jag är 100% på det klara att ordet IDAG är rasistiskt, då antirasisten gjort ordet till rasistiskt.
    Du menar för att vi har fått en medvetenhet om hur mycket det sårar andra människor att man använder det ordet
    Klart som fan att man inte använder ett ord som gör människor ledsna.
    Det borde vara självklart för alla för 5.
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 17:39:57 följande:
    Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
    Fattar du verkligen inte det, kan det ha med att göra vilka som varit förtryckta och vilka som varit förtryckarna? 
    Fast det vill inte du se
  • Speakers Corner
    Klokt beslut 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:39:33 följande:

Jag är tydlig att jag vill ha saklighet, fakta och logik.
    Och det du svarade på, och som matforskning och svunna tider.
    Dessa har poänger, men kan inte säga hur det verkligen är.
    Utan oftast så vet man inte.
    Hur ordet har använts från början  och före det hamnade i skrift, det kan vi med 100% säkerhet inte veta.
    Vad vi vet, och det är att ordet har inte varit nedsättande generellt under 50-70-talet.
    Men idag är.
    Jag bara antar du är med på att det är rasistiskt idag.
    Men tror du att det har varit det under hela 1900-talet?
    Och att det varit nedsättande och rasistiskt då?

Jag förnekar aldrig forskning, men när det kommer till 1600-talet.
    Så är det enkelt, vi vet inte helt säkert.

Forskningen är det närmsta fakta du kan få.
    Inser du inte det så är du vetenskapsförnekare som Larwain skrev och då är det faktiskt meningslöst att diskutera med dig.
    Du hittar på din egen värld och utgår ifrån dina egna föreställningar som är mycket mer osäkra (för att uttrycka det lindrigt) än vad vetenskapen säger. 
Svar på tråden Ordet "Neger"