• Einar76

Ordet "Neger"

I min ungdoms dagar kallade vi mörkhyade människor för "negrer". Detta var helt naturligt och ingen ifrågasatte det. Louis Armstrong, Martin Luther King m.fl. var helt enkelt "negrer" och benämndes följaktligen så även i media. Även senare användes detta ord fritt och utan negativa konnotationer. Jämför med "negerkung" i Pippi Långstrump. Alla sa "neger" och det störde ingen, inte ens negrer.

På 80-talet var det även acceptabelt att använda det neutrala epitetet "neger" om personer med speciellt utseende. Jag minns att jag själv tilltalade negrer med denna fras och beställde bakverk namngivna efter nämnda folkgrupp. Att något skulle vara "rasistiskt" med ordet, stod de flesta helt främmande.

Tror inte det var mot slutet av 90-talet eller in på 2000?talat som kontroverser gällande detta begrepp började uppstå. Vid denna tidpunkt hade naturligtvis antalet negrer ökat i Sverige, vilket kan vara del av orsaken. Helt plötsligt sågs man som suspekt eller t.o.m. rasist när man beställde bakverk på konditorier. Jag var själv chockerad och ställde mig helt frågande till denna nya tolkning av ett gammalt svenskt ord.

Så vad tycker ni? Ska man ännu få säga och skriva "neger" helt ohämmat, eller bör användandet av denna term begränsas?

• Svar på tråden Ordet "Neger"
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
    Det här är typiskt hittepå som du inte har nån som helst belägg för. 
    Jag kan påstå vad som helst men om jag inte kan belägga det så finns det inte. 
    Neger har alltid varit nedsättande och oavsett så är det det idag, för många svarta upplever det så.
    Det räcker för att  varje tänkande individ ska ge fan i att använda ordet. 
  • Speakers Corner
    klyban skrev 2016-10-07 20:43:29 följande:
    Inser du själv vad du skrev?
    Och vad inbillar du sig du sa?
    För att säga an vet exakt vad de menade och sa då, vet vi inte gäller idag.

Jag vet att neger inte varit nedsättande innan, men vet det är det nu.
    Tack vare antirasisten.
    Antirasist förresten, det är en människa som tror på alla människor lika värde i samhällets mening, att alla ska leva under samma förutsättningar i ett samhälle.

Menar du att du inte tycker så?
  • KillBill
    Speakers Corner skrev 2016-10-07 20:58:44 följande:
    Du menar för att vi har fått en medvetenhet om hur mycket det sårar andra människor att man använder det ordet
    Klart som fan att man inte använder ett ord som gör människor ledsna.
    Det borde vara självklart för alla för 5.
    Precis.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • flygrl
    klyban skrev 2016-10-07 18:39:57 följande:
    Underbar kommentar faktiskt.

Undra varför antirasisten inte jagar de med blåslampa, som säger svenne och liknande, och inte alls sällan på ett nedvärderande sätt?
    Svaret är väl för att vändkorset går bara åt ett håll för dom.
    Skrev det tidigare i tråden men kanske missade du. Jag e emot allt nedlåtande snack om människor pga deras ursprung/hudfärg och gillar inte heller när sånt riktas mot vita. "Svenne" använder jag INTE just av det skälet. :/

Sen en grej som kommit upp i tråden. Ordet "svart" e inte problematiskt som en del tycks tro som tydligen har problem (?) beställa kaffe. Jag & nog alla svarta jag känner ser oss som just det. Svarta alltså. :)

Och skrev också tidigare i tråden det inte e big deal för mig personligen om en i övrigt respektfull person från tiden då n-ordet va korrekta svenska ordet skulle råka använda det.
    Däremot brukar jag då påpeka jag föredrar man använder "svart".

Uppskattar däremot inte personer som reducerar mig eller andra svarta till enbart vår hudfärg. Jag e en människa med känslor & individuella egenskaper precis som vita människor.
  • Bakslag

Tror fan det, den enda gången det är aktuellt att beskriva en hudfärg är när man har en anledning att tala om för någon hur en viss person ser ut. Typ "den vi letar efter är en person med mörkt färgat skinn".

Ordet du talar om har en mycket laddad historia och ska definitivt undvikas, Det kan stöta och såra andra och då ska det bort!

...served in a company of heroes
  • klyban
    flygrl skrev 2016-10-07 22:23:27 följande:
    Skrev det tidigare i tråden men kanske missade du. Jag e emot allt nedlåtande snack om människor pga deras ursprung/hudfärg och gillar inte heller när sånt riktas mot vita. "Svenne" använder jag INTE just av det skälet. :/ Sen en grej som kommit upp i tråden. Ordet "svart" e inte problematiskt som en del tycks tro som tydligen har problem (?) beställa kaffe. Jag & nog alla svarta jag känner ser oss som just det. Svarta alltså. :) Och skrev också tidigare i tråden det inte e big deal för mig personligen om en i övrigt respektfull person från tiden då n-ordet va korrekta svenska ordet skulle råka använda det. Däremot brukar jag då påpeka jag föredrar man använder "svart". Uppskattar däremot inte personer som reducerar mig eller andra svarta till enbart vår hudfärg. Jag e en människa med känslor & individuella egenskaper precis som vita människor.

Det räcker ju liksom inte med ett fåtal.
    Men visst är det konstigt att antirasisten inte ger sig på dessa med samma frenesi.
    Men jag vet att de är rätt stora hycklare när det kommer till detta område.

Sen är det en liten förenkling att säga man reducerar en människa till en hudfärg.
    Det skulle ju betyda att man inte kan säga nått om en person oavsett färg, kön eller yrke.....
    Så jag väljer att inte se det så, men det finns säkert en del som gör detta.

• flygrl
    klyban skrev 2016-10-08 09:13:00 följande:

Det räcker ju liksom inte med ett fåtal.
    Men visst är det konstigt att antirasisten inte ger sig på dessa med samma frenesi.
    Men jag vet att de är rätt stora hycklare när det kommer till detta område.

Sen är det en liten förenkling att säga man reducerar en människa till en hudfärg.
    Det skulle ju betyda att man inte kan säga nått om en person oavsett färg, kön eller yrke.....
    Så jag väljer att inte se det så, men det finns säkert en del som gör detta.

Vet inte va du menar med "räcker ju liksom inte med ett fåtal".
    Det jag menar med reducera en människa till sin hudfärg e när man för en del människor reduceras till "den där n***rn" dvs en person som ses som representant för ett kollektiv med väldigt negativa egenskaper. N***rn e då dum, lat, våldsam, kriminell, knappt mänsklig ("apor"). När man missar se svarta som medmänniskor och ffa individer. :(

Jag menade aldrig man inte ska kunna säga nåt om svarta personer. Självklart måste man kunna det! MEN möter man tex mig som faktiskt INTE varken e lat eller våldsam utan försöker möta andra med respekt förväntar jag mig få bli sedd som en människa & individ. E det för mycket begärt eller vadå?
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2016-10-07 20:39:33 följande:

Jag är tydlig att jag vill ha saklighet, fakta och logik.

Du säger att du vill ha saklighet, fakta och logik.

Att hänvisa till "sökträffar" på google ( se inlägg #257)  är varken fakta eller saklighet det är inte ens logiskt.

Fakta är att "sökträffar" aldrig kan ge någon som helst fakta, då google jobbar med taggningssystem och s.k "rankingsystem".
    Så det bevisar egentligen ingenting i praktiken hur många "sökträffar" man får på ett ord. Så det är helt ologiskt att hänvisa till sökträffar och hänvisa till sökträffar är knappast sakligt att göra heller och ger knappast någon fakta.

Sitter man och klickar på några av träffresultaten så handlar "Negerkaffe!" om en kaffeSORT, (inte att det skulle ha något med "svart kaffe" att göra) från äldre tider i mitten av 1900-talet, det är ett kaffe som var gjort på en kaffeböna som växer i Afrika och paketet symboliserades med en stereotypbild av en Afrikan Du vet stereotypbilden av en svart person med bred näsa och feta röda läppar, och som sagt "förr" så kallade man Afrikaner för "negrer". 

Om DU anser att du vill ha "logik", "saklighet" och "fakta" så kanske du skall kräva detta av dig själv i första hand innan du kräver det av andra.  För det är motsatsen till "saklighet", "logik" och "fakta" att hänvisa till ANTALET sökträffar på google i samband med att man skall bevisa att  "negerkaffe"  skulle vara ett alternativ ord för "svartkaffe". När negerkaffe aldrig har varit något alternativ ord för "svartkaffe".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • klyban
    flygrl skrev 2016-10-08 21:17:32 följande:
    Vet inte va du menar med "räcker ju liksom inte med ett fåtal". Det jag menar med reducera en människa till sin hudfärg e när man för en del människor reduceras till "den där n***rn" dvs en person som ses som representant för ett kollektiv med väldigt negativa egenskaper. N***rn e då dum, lat, våldsam, kriminell, knappt mänsklig ("apor"). När man missar se svarta som medmänniskor och ffa individer. :( Jag menade aldrig man inte ska kunna säga nåt om svarta personer. Självklart måste man kunna det! MEN möter man tex mig som faktiskt INTE varken e lat eller våldsam utan försöker möta andra med respekt förväntar jag mig få bli sedd som en människa & individ. E det för mycket begärt eller vadå? smile9.gif

Håller inte alls med om att kalla någon för ett fysiskt drag de har och reducera dessa till bara detta drag.
    Det är nått som får stå för dig, så funkar inte jag och de människor jag har omkring mig.
    Måste nog säga att man måste nog vara rätt ignorant för ens tänka så, jag är öppen och låser inte fast mig på en detalj som färg på hud eller andra karistiska drag på en människa.

• klyban
    EnAnonumius skrev 2016-10-09 01:51:42 följande:
    Du säger att du vill ha saklighet, fakta och logik.

Att hänvisa till "sökträffar" på google ( se inlägg #257)  är varken fakta eller saklighet det är inte ens logiskt.

Fakta är att "sökträffar" aldrig kan ge någon som helst fakta, då google jobbar med taggningssystem och s.k "rankingsystem".
    Så det bevisar egentligen ingenting i praktiken hur många "sökträffar" man får på ett ord. Så det är helt ologiskt att hänvisa till sökträffar och hänvisa till sökträffar är knappast sakligt att göra heller och ger knappast någon fakta.

Sitter man och klickar på några av träffresultaten så handlar "Negerkaffe!" om en kaffeSORT, (inte att det skulle ha något med "svart kaffe" att göra) från äldre tider i mitten av 1900-talet, det är ett kaffe som var gjort på en kaffeböna som växer i Afrika och paketet symboliserades med en stereotypbild av en Afrikan Du vet stereotypbilden av en svart person med bred näsa och feta röda läppar, och som sagt "förr" så kallade man Afrikaner för "negrer". 

Om DU anser att du vill ha "logik", "saklighet" och "fakta" så kanske du skall kräva detta av dig själv i första hand innan du kräver det av andra.  För det är motsatsen till "saklighet", "logik" och "fakta" att hänvisa till ANTALET sökträffar på google i samband med att man skall bevisa att  "negerkaffe"  skulle vara ett alternativ ord för "svartkaffe". När negerkaffe aldrig har varit något alternativ ord för "svartkaffe".

Vad spelar det för roll om google har rankingsystem?
    Jag tog ju med SAMTLIGA träffar, utan inbördes placering i raningen på söket.
    Det visade ju en liten skillnad, och inte svårt att lista ut vad som sägs mest och vilken som sägs obetydligt.
    Om 433st personer i Sverige säger negerkaffe, så kan jag leva med detta, kan du?

Svar på tråden Ordet "Neger"