• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • hallonpannkaka
    zion skrev 2016-12-05 20:36:20 följande:

Oj det blev inte riktigt rätt i inlägget här över.

Men har du testat något mer? :)

Testade imorse med Early igen, samma resultat. Börjar bli sjukt skeptisk till om jag verkligen är gravid... jag vet inte heller när min BIM faktiskt är eftersom jag har PCOS. Vet ju inte heller exakt när jag faktiskt hade ägglossning, har dock fått bekräftat via blodprov att jag i a f hade det.

Kanske är det så att mina många ägg ger positivt utslag på testerna... :(
  • mammaMariiie

Jag hoppar gärna in i tråden om jag får. Fick Pcos konstaterats för ett par veckor sedan, men enligt gynekologen hade jag ett ägg som såg ut att släppa inom de närmsta dagarna efter besöket, fick dock aldrig positivt ägglossningstest så det släppte nog aldrig. Men gynekologen sa att jag får höra av mig när jag får mens så ska jag få tabletter och spruta utskrivet, antar att det blir letrozol och otrivelle som blir aktuellt. Har två barn med min man så jag vet att jag kan bli gravid, men mensen brukar iaf komma med 50-70 dagars mellanrum men nu var det i somras jag senast hade mens.. Är orolig att den inte ska komma nu heller.. Och även om den kommer så ska gynekologen på semester ett par veckor så måste ändå vänta till januari... Men det klart fyra veckor lär jag väl överleva att vänta..

Men en fråga, hur fungerar det att ta sprutan? Får man välja vart man vill ta den och hur långt in måste den? Har nyss övervunnit min spruträdsla när andra ger mig en, men tanken på att ge en till mig själv.... :)

• pimpim78
    mammaMariiie skrev 2016-12-05 21:19:51 följande:

Jag hoppar gärna in i tråden om jag får. Fick Pcos konstaterats för ett par veckor sedan, men enligt gynekologen hade jag ett ägg som såg ut att släppa inom de närmsta dagarna efter besöket, fick dock aldrig positivt ägglossningstest så det släppte nog aldrig. Men gynekologen sa att jag får höra av mig när jag får mens så ska jag få tabletter och spruta utskrivet, antar att det blir letrozol och otrivelle som blir aktuellt. Har två barn med min man så jag vet att jag kan bli gravid, men mensen brukar iaf komma med 50-70 dagars mellanrum men nu var det i somras jag senast hade mens.. Är orolig att den inte ska komma nu heller.. Och även om den kommer så ska gynekologen på semester ett par veckor så måste ändå vänta till januari... Men det klart fyra veckor lär jag väl överleva att vänta..

Men en fråga, hur fungerar det att ta sprutan? Får man välja vart man vill ta den och hur långt in måste den? Har nyss övervunnit min spruträdsla när andra ger mig en, men tanken på att ge en till mig själv.... :)

Hej,
    Sprutan tar man i magen, subcutant dvs precis under huden. Nålen är så liten och nätt och sprutan ser ut som en penna. Inget läskigt alls, kändes knappt. Det som är viktigt är att du håller knappen på sprutan inne hela tiden tills du tagit ut den så inte läkemedlet åker in i pennan igen. Det kommer du grejja, eller så får din man ge dig, går liksom inte att göra fel..... Stort lycka till !!
  • Marie357
    pimpim78 skrev 2016-12-05 09:53:26 följande:
    Tack för svar. Jag testar nu för fullt på med äl tester och hoppas få utslag snart. Har du koll på hur många dagar efter avslutad letrozol beh du fick utslag på äl test ? Har läst att det kan ta upp till en vecka. JAg är på dag 3 efter sista tabletten och startade också på dag 3.
    Håller min tummar blå nu på att vi har ökad chans med 3 fina äggblåsor.
    Vi fick sexförbud när det var 3 äggblåsor men körde ändå. Jag har fått äl på dag 17, 16 och nu sist 13. så mellan 6-10 dagar efter sista tabletten..
    nouw.com/denöppnakampen
  • mammaMariiie
    pimpim78 skrev 2016-12-05 21:31:34 följande:

Hej,

Sprutan tar man i magen, subcutant dvs precis under huden. Nålen är så liten och nätt och sprutan ser ut som en penna. Inget läskigt alls, kändes knappt. Det som är viktigt är att du håller knappen på sprutan inne hela tiden tills du tagit ut den så inte läkemedlet åker in i pennan igen. Det kommer du grejja, eller så får din man ge dig, går liksom inte att göra fel..... Stort lycka till !!

Det låter ju överkomligt, om man samtidigt försöker fokusera på resultatet ;)

Nu kanske den här frågan är ställd tidigare i tråden, men vet någon hur många försök på rad man får göra letrozol och otrivelle? Hur långt uppehåll måste man göra mellan kurerna och hur många får man äta totalt innan gynekologen säger stopp? Har läst att letrozol ska vara "mildare" än pergotime och att man max får äta tre kurer pergotime på raken. Borde förstås frågat gynekologen det här men besök på 20 korta minuter räckte inte till =)
  • orzia1
    mammaMariiie skrev 2016-12-06 20:11:40 följande:

Nu kanske den här frågan är ställd tidigare i tråden, men vet någon hur många försök på rad man får göra letrozol och otrivelle? Hur långt uppehåll måste man göra mellan kurerna och hur många får man äta totalt innan gynekologen säger stopp? Har läst att letrozol ska vara "mildare" än pergotime och att man max får äta tre kurer pergotime på raken. Borde förstås frågat gynekologen det här men besök på 20 korta minuter räckte inte till =)

Jag har aldrig fått ta spruta, men här har de skrivit ut pergotime i mängder till mig vid alla mina försök. Jag vet att de rek tre kurer och sen uppehåll, men det är ingen som har gett mig de rekommendationerna, utan till mig har de i princip bara skrivit ut för flera månader i taget. Inga vul el återbesök.
  • pimpim78
    mammaMariiie skrev 2016-12-06 20:11:40 följande:

Jag är på kur 2 med letrozol , dock ingen ovitrelle den här gången pga för många ägg så vi kör hemma den här månaden .....
  • Nykär15
    pimpim78 skrev 2016-12-05 09:53:26 följande:
    Tack för svar. Jag testar nu för fullt på med äl tester och hoppas få utslag snart. Har du koll på hur många dagar efter avslutad letrozol beh du fick utslag på äl test ? Har läst att det kan ta upp till en vecka. JAg är på dag 3 efter sista tabletten och startade också på dag 3.
    Håller min tummar blå nu på att vi har ökad chans med 3 fina äggblåsor.

Är på CD12 med min första omgång Letrozole, fick även en spruta Gonal-f på sista dagen i fredags, men ingen ovitrelle och min klinik kollar heller inte med UL, så ingen aning om hur äggen utvecklas, hon tror det fixar sig på egen hand. Har ÄL-känningar nu och en del sekret idag, började testa i förrgår, och igår var det fortfarande svagt. Räknar med ÄL runt fredag med tanke på hur det brukar stämma i relation till mina symptom, då är jag på CD14. 

SKa ni ta Lutinus med? Vilken dag börjar ni med det? Min läkare har sagt CD 22 för att vara säker på att man är förbi ÄL, men om man testar med stickor och de sen går ner borde man kunna börja iaf 3 dgr efter bekräftad ÄL? Vill inte börja för sent med tanke på tidigare missfall...

• Ariellan

Vad tror ni om detta? 16 dagar efter ovitrelle. spökstreck?

• pimpim78
    Ariellan skrev 2016-12-07 17:47:37 följande:

Vad tror ni om detta? 16 dagar efter ovitrelle. spökstreck?

Så svårt, jag har haft så när jag inte varit gravid men också den gången jag blev gravid som tyvärr slutade i ett missfall, Det är is i magen som gäller och ett nytt test i morgon bitti med morgonurin. Håller alla tummar jag har !!!
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera