• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Sofiatn
    Elle85 skrev 2016-11-29 20:59:13 följande:

Hej!

Jag förlorade min son i v.28 i mars. Försökte bli gravid igen några månader efter, gick till en gynekolog som konstaterade att min ägglossning inte fungerar eller är svag efter förlossningen. Har börjat letrozol och lutinus denna månaden! Bim på torsdag! Jag behöver ett plus för att få lite ljus i mörkret! Håller tummarna för alla härinne!

Beklagar det fruktansvärda ni drabbats av! Håller alla tummar jag kan för att ni ska bli gravida och få era efterlängtade barn! Stor stor kram
  • Orkide
    Ariellan skrev 2016-11-30 17:10:33 följande:

Jag testade nu 9 dagar efter sprutan för att se om den gått ut kroppen, testet var negativt.

Men kan det bli ett plus ändå om några dagar? Eller är det kört nu? :(

Det kan ju fortfarande bli ett plus om någon dag. Lycka till
  • livias

Hej, har bara en fråga. När ska man få sin mens efter sista letrozol tabletten? Äl sker ju ca en vecka efter avslutad kur men vet inte alls när jag har bim då min senaste cykel var två veckor för lång. Tog sista letrozol tabletterna den 7/11. Någon som vet om det är två veckor efter eller tre veckor efter?:) Håller tummarna för alla här inne!

• hallonpannkaka
    livias skrev 2016-11-30 19:52:53 följande:

Hej, har bara en fråga. När ska man få sin mens efter sista letrozol tabletten? Äl sker ju ca en vecka efter avslutad kur men vet inte alls när jag har bim då min senaste cykel var två veckor för lång. Tog sista letrozol tabletterna den 7/11. Någon som vet om det är två veckor efter eller tre veckor efter?:) Håller tummarna för alla här inne!

Hej,

Tveksam på om Letrozol styr när mensen kommer?
    Letrozol styr väl bara när du får ägglossning?
  • livias
    hallonpannkaka skrev 2016-11-30 20:44:00 följande:

Hej,

Tveksam på om Letrozol styr när mensen kommer?

Letrozol styr väl bara när du får ägglossning?

Ja alldeles riktigt, den är till för äl ja. Men tänker att cykeln ska vara lika lång som den är normalt då? "Normalt" sätt så har jag bim två veckor efter äl, det har man med letrozol då också eller? Bara så förvirrad när jag har bim haha. Tack ändå:)
  • Marie357
    orzia1 skrev 2016-11-30 12:42:28 följande:
    Nej inte han jag nu är gift med. Men min förra sambo testa de spermierna på men sen när jag och min nya man skulle börja så ringde jag gyn o sa att jag har problem med ägglossningen och så fick jag pergotime utskrivet direkt. (Vi försökte lite innan utan tabletter)

Men överlag så är de inte så noga här där jag bor. Har ätit mängder av tabletter utan att gå på vul och kolla antal blåsor osv... När jag började med pergotime så fick jag lämna blodprov tre ggr och göra ett vul.. Sen fick jag göra ett vul när de höjt dosen men inget mer sen. Och de skriver ut så jag har 3-6 månaders förbrukning. Nu drabbas vi ju tyvärr av en del tidiga mf men har nu sett i min journal att en dr rek lite olika behandlingar vid en ev graviditet. (Behandlingar som vi efterlyst men som en dr har nekat) så nästa gång vi får plus så ska jag kräva blodförtunnande och en annan tablett...

Men som med mkt annat inom sjukvården så är det så olika hur man gör i de olika delarna av landet.

Nej så var det med, min exmake testades det på medan man utredde mig varför jag inte hade äl. 

Men min nya sambo är det jag som fått tjata till mig nu att jag vill att man ska testa . Så nu blir det ju en månads uppehåll över nästa månad och då ska han skicka remiss så får vi se..

Jag åt blodförtunnande de 2 sista graviditeterna för jag hade massa blodproppar när jag väntade första barnet.

nouw.com/denöppnakampen
  • hallonpannkaka
    livias skrev 2016-11-30 20:56:37 följande:
    Ja alldeles riktigt, den är till för äl ja. Men tänker att cykeln ska vara lika lång som den är normalt då? "Normalt" sätt så har jag bim två veckor efter äl, det har man med letrozol då också eller? Bara så förvirrad när jag har bim haha. Tack ändå:)
    Det ska nog vara ungefär samma cykeltider som när du inte ätit Letrozol, men samtidigt reagerar väl alla kroppar olika på att man tar hormoner.
    Klurigt det där ????
  • pimpim78
    Orkide skrev 2016-11-29 07:14:05 följande:
    Jag går också på Sophiahemmet men aldrig fått tid på en helg. Har svårt att bara komma fram till dem på deras dåliga telefonsystem.
    Jag är på dag 5 och idag börjar jag med letrozol. Min läkare säger dag 3. Men jag började alltid på pergotime på dag fem så o jag blev ju gravid så hehe
    Jo men de har öppet på lördagar men stängt på söndagar. Min förra insemination gjordes på en lördag. Vad jag förstår kan man börja med letrozol mellan dag 3-5. Jag startade på dag 3 och ska på vul som sagt på lördag föra tt få veta när jag ska ta sprutan. Men har du rätt nummer ? Man har ju ett särskilt nummer till ivf avdelningen som man får ringa ? Jag får alltid svar av dem, men oftast mailar jag och får svar samma dag.
    Hoppas vi lyckas denna gången.....
  • hallonpannkaka
    livias skrev 2016-11-30 20:56:37 följande:

Jag pratade med min läkare om just detta igår :)

Hon sa att om Letrozol:en har gett dig ägglossning (har du lämnat prov och kollat om du ägglossade?) så ska man få mens enligt "normal cykel" efter det.

Jag hade ÄL runt den 21/11 enl VUL och lämnade ett blodprov den 28/11 som visade att jag hade ägglossat. BIM enligt läkaren bör vara runt 5 - 6/12 (men jag hoppas att den inte kommer alls :) ).

PS: mina smileys i tidigare inlägg blev frågetecken, sorry :)
  • livias
    hallonpannkaka skrev 2016-12-03 09:54:33 följande:

Jag pratade med min läkare om just detta igår :)

Hon sa att om Letrozol:en har gett dig ägglossning (har du lämnat prov och kollat om du ägglossade?) så ska man få mens enligt "normal cykel" efter det.

Jag hade ÄL runt den 21/11 enl VUL och lämnade ett blodprov den 28/11 som visade att jag hade ägglossat. BIM enligt läkaren bör vara runt 5 - 6/12 (men jag hoppas att den inte kommer alls :) ).

PS: mina smileys i tidigare inlägg blev frågetecken, sorry :)

Okej tack! Jo jag hade äl runt den 14/11 så en vecka innan dig då. Och borde haft bim runt den 28/11 då. Än ingen mens och negativt test i torsdags så avvaktar lite till och ser om den dyker upp. Annars blir det ett nytt test nästa vecka:) Tusen tack snälla för svar! Stort lycka till till dig :)
Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera