• Sofiatn

Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera

Hej!

Efter ett års längtan och försök har jag fått konstaterat att jag inte har någon egen ägglossning. Det finns flera små äggblåsor men dem verkar inte vilja släppa, jag har ej Pco men symtomen är ungefär detsamma. Utebliven ägglossning.

Så efter att ha provat med enbart provera i ca 5 månader ska jag nu börja äta Letrozol. På 3:dje blödningsdagen i 5 dagar. Sedan blir det vul på dag 12.

Vore jättekul om det finns fler som är på samma väg eller blivit gravida genom letrozol. Skriv gärna om er erfarenhet!

Kram

• Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera
  • Marie357

Vad hände egentligen...? Igår efter att jag hade skrivit började jag få superont... Och hade det ändra fram till kvällen. Förmodligen ägglossning redan nu på dag 13. Blir tidigare och tidigare för varje cykel med Leteozolet för mig.

Gyn som jag var hos i måndags sa att v skulle ej köra i måndags utan att ha sex tisdag och torsdag, vi hade sex igår, men jag tror det är kört denna omgången. Är ju inte lönt att vi har sex igen, men än om vi skulle vara sugna. FAN OCKSÅ!

nouw.com/denöppnakampen
  • Malin 845
    orzia1 skrev 2016-11-29 22:08:38 följande:
    Hur går det? Testat mer?
    Ja jag testade med stickor igen, men den visar bara en svag skugga. Tog även clearblue digital i morse som var negativ, då borde det väl vara kört? :/ är på äl+13.
  • orzia1
    Marie357 skrev 2016-11-30 06:53:20 följande:

Vad hände egentligen...? Igår efter att jag hade skrivit började jag få superont... Och hade det ändra fram till kvällen. Förmodligen ägglossning redan nu på dag 13. Blir tidigare och tidigare för varje cykel med Leteozolet för mig.

Gyn som jag var hos i måndags sa att v skulle ej köra i måndags utan att ha sex tisdag och torsdag, vi hade sex igår, men jag tror det är kört denna omgången. Är ju inte lönt att vi har sex igen, men än om vi skulle vara sugna. FAN OCKSÅ!

Oj, varför rekommenderar de bara sex varannan dag? När jag tagit pergotime så har de alltid sagt att ha så mkt sex under hela månaden som ni vill. Har det att göra med kvalitén på sperman? Tänker om den mår bäst om man kör varannan dag?
  • orzia1
    Elle85 skrev 2016-11-29 20:59:13 följande:

Hej!

Jag förlorade min son i v.28 i mars. Försökte bli gravid igen några månader efter, gick till en gynekolog som konstaterade att min ägglossning inte fungerar eller är svag efter förlossningen. Har börjat letrozol och lutinus denna månaden! Bim på torsdag! Jag behöver ett plus för att få lite ljus i mörkret! Håller tummarna för alla härinne!

Beklagar, jag förlora också mitt första barn i magen och förstår så vad du menar. Sen tog det (av olika anledningar) ca 2,5 år tills vi blev gravida igen.

Hoppas att ni får plus fort och att allt går vägen denna gången. Vid ett plus så kräv tätare kontroller. Jag förlora mitt i moderkaksavlossning och sen fick jag lite med barn nr 2 men hade fler kontroller inbokade innan det hände. Sen med nr 3 så var det inga problem med mer kontroller på spev mvc.

Kram på dig
  • orzia1
    Malin 845 skrev 2016-11-30 06:59:21 följande:

Ja jag testade med stickor igen, men den visar bara en svag skugga. Tog även clearblue digital i morse som var negativ, då borde det väl vara kört? :/ är på äl+13.

Jag är ju en sån som testar typ en miljon ggr... Så kört är det ju inte förrän du fått mens. Hoppas du får ett plus. När är bim?
  • Marie357
    orzia1 skrev 2016-11-30 08:02:13 följande:
    Oj, varför rekommenderar de bara sex varannan dag? När jag tagit pergotime så har de alltid sagt att ha så mkt sex under hela månaden som ni vill. Har det att göra med kvalitén på sperman? Tänker om den mår bäst om man kör varannan dag?

Det är enligt min gyn en bra koncentration på spermierna så därför kör vi på varannan dag. Fast vi har ju inte testat hans spermier ännu, men tar det sig inte denna gången (vilket jag ej tror det gör då vi nog missade precis) så ska det ju skickas remiss för att kolla sperma.

Har de kollat din mans spermier?

nouw.com/denöppnakampen
  • Orkide
    Elle85 skrev 2016-11-29 20:59:13 följande:

Hej!
    Jag förlorade min son i v.28 i mars. Försökte bli gravid igen några månader efter, gick till en gynekolog som konstaterade att min ägglossning inte fungerar eller är svag efter förlossningen. Har börjat letrozol och lutinus denna månaden! Bim på torsdag! Jag behöver ett plus för att få lite ljus i mörkret! Håller tummarna för alla härinne!

Beklagar verkligen det som hänt er. Jag hoppas att ni blir gravida igen snart <3
  • orzia1
    Marie357 skrev 2016-11-30 09:05:03 följande:

Det är enligt min gyn en bra koncentration på spermierna så därför kör vi på varannan dag. Fast vi har ju inte testat hans spermier ännu, men tar det sig inte denna gången (vilket jag ej tror det gör då vi nog missade precis) så ska det ju skickas remiss för att kolla sperma.

Har de kollat din mans spermier?

Nej inte han jag nu är gift med. Men min förra sambo testa de spermierna på men sen när jag och min nya man skulle börja så ringde jag gyn o sa att jag har problem med ägglossningen och så fick jag pergotime utskrivet direkt. (Vi försökte lite innan utan tabletter)

Men överlag så är de inte så noga här där jag bor. Har ätit mängder av tabletter utan att gå på vul och kolla antal blåsor osv... När jag började med pergotime så fick jag lämna blodprov tre ggr och göra ett vul.. Sen fick jag göra ett vul när de höjt dosen men inget mer sen. Och de skriver ut så jag har 3-6 månaders förbrukning. Nu drabbas vi ju tyvärr av en del tidiga mf men har nu sett i min journal att en dr rek lite olika behandlingar vid en ev graviditet. (Behandlingar som vi efterlyst men som en dr har nekat) så nästa gång vi får plus så ska jag kräva blodförtunnande och en annan tablett...

Men som med mkt annat inom sjukvården så är det så olika hur man gör i de olika delarna av landet.
  • Malin 845
    orzia1 skrev 2016-11-30 08:07:07 följande:
    Jag är ju en sån som testar typ en miljon ggr... Så kört är det ju inte förrän du fått mens. Hoppas du får ett plus. När är bim?
    Ja jag är likadan! Har gått åt massvis med tester. Bim borde vara imorgon, eller möjligtvis fredag.
  • Ariellan

Jag testade nu 9 dagar efter sprutan för att se om den gått ut kroppen, testet var negativt.

Men kan det bli ett plus ändå om några dagar? Eller är det kört nu? :(

Svar på tråden Fler som tar/ska börja ta letrozol och provera