• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:00:18 följande:
    Nej, det får du leta upp själv precis som jag gjorde, orkar inte serva dig med det faktiskt. Jag vill minnas att det finns att hitta på socialstyrelsen. Den som söker skall finna..
    Den statistiken talar inte om om de sociala skälen är att det är fråga om missbruk, att en person lever i fullständig misär, att kvinnan har fått ett antal barn placerade direkt efter förlossning för att hon inte fungerar som mamma, den säger inget om att kvinnan lever på gatan eller lever ett kriminellt liv.
  • Anonym (Sara)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:03:21 följande:

Och? Har de inte rätt att slippa bli avlivade för att de har skador eller? Skulle inte ett alkoholskadat barn kunna få ett gott liv tänker du?

Vet en person vars mamma var alkis-ochså under graviditeten.barnet föddes minst 2 månader för tidigt.Nu är han vuxen,helt normal.Ja,han växte upp utan sin mamma.Men det har gått bra ändå.
  • blairw
    fjanten skrev 2016-12-04 19:42:31 följande:
    Men vet du att de flesta här fattar att det enligt svensk lag inte anses vara en juridisk person - samt varför - men oavsett all fakta som du presenterar och argumenterar för så finns det många människor som anser att dessa foster är för utvecklade för att det ska vara etiskt rätt att abortera. Jag förstår vad forskningen säger, men håller inte med om att den är etiskt försvarbar! JAG anser att den fria abortgränsen borde sänkas, oavsett vad forskningen säger. JAG anser att abortgränsen för speciella omständigheter OCKSÅ borde sänkas, och att sociala fall dessutom ska vara sociala (inte att man är 28 år med krasslig ekonomi i ett studentboende, utan typ drogmissbrukare som bor på gatan). Jag tycker att många andra länder har en vettigare lagstiftning än Sveriges, även om den inte är byggd på samma forskning.
    Men det är precis det jag skriver också. Om man inte håller med kan man försöka förändra, men det räcker inte med argumentet "för så känner jag", du måste bygga upp ett som är tillräckligt starkt. För att ändra svensk abortlag så handlar det alltså om att bygga upp ett tillräckligt starkt argument som lyckas trumpa all den forskning, etiska överläggning angående två rättigheter som går emot varandra. Du måste lyckas argumentera över varför det inte är etiskt rätt mer än att du inte tycker att det är etiskt rätt.

Idag finns det inte tillräckligt bra argument, alltså inte tillräckligt bra dokumenterad backning med andra ord, för att ändra lagen. 
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:51:28 följande:
    Det var ju så de gjorde i Rumänien en gång i tiden, de graviditetstestade alla fabriksarbeterskor varje månad och förbjöd aborter med följd att det föddes mängder med barn som fyllde barnhemmen eftersom mödrarna inte kunde ta hand om dem, många hade dessutom svåra skador.
    Jag vet och det är inte den enda totalitära staten som gjort så utan tvärtom är det vanligt förekommande. Det är ett "strålande" sätt att få fram massor och billig arbetskraft.
  • blairw
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:46:31 följande:
    Jag kan lagen. Lagen behöver ändras. Den är föråldrad. Idag kan barn räddas mycket tidigare än förr och gränserna mellan barn och foster är på tok för snäva. Alla lagar behöver revideras i takt med utvecklingen. Abortlagen är inget undantag.
    Men om du vill ändra lagen är det upp till dig att skapa ett tillräckligt bra argument med varför. Ett så bra backat argument att det trumpar det lagen idag grundar sig på. Det räcker inte med ditt tyckande, du behöver faktiska grunder - dokumenterade bevis. 

Och såklart lagar behöver uppdateras i takt med utveckling. Det är ju just därför jag säger att om det kommer ny forskning som visar på t.ex. tidigare livsduglighet, så är jag alldeles säker på rådande lagstiftning kommer behöva omvärderas. Men som sagt, idag finns inte det. 
  • Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:49:26 följande:
    Nej jag tycker inte ett liv ska offras för ett annat. Jag anser att man ska skydda även mamman så mycket det går. Däremot anser jag att skyddet ska vara starkare för den son ej kan skydda sig själv och göra sin egen talan dvs barnet. Mamman har ett eget ansvar för att överleva, även om det är traumatiskt att behöva genomlida en oönskad graviditet som resulterar i ett barn.
    Det är precis det du INTE gör genom att du förespråkar tvångsvård och tvångsåtgärder på levande människor. Du skyddar dem inte utan vill utsätta dem för mycket grova övergrepp i statens namn!
    Du förstår nog inte vad det kan innebära att vara tex missbrukare, psykiskt sjuk eller ha en mycket trasslig social situation. Alla har inte dina förutsättningar och kan inte ta ansvar på samma sätt som du kan.

• Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:04:18 följande:
    Det är knappast en ohanterlig siffra..
    Säg det till den enda som råkar ut för dina övergrepp. Att de ska vara tacksamma att de bara har sällskap av ett hundratal varje år. Förutom mamman råkar även barnet illa ut. Sen har vi personalen som ska utföra dina övergrepp. Blir rätt många som varje år ska hantera detta...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 20:20:01 följande:

Säg det till den enda som råkar ut för dina övergrepp. Att de ska vara tacksamma att de bara har sällskap av ett hundratal varje år. Förutom mamman råkar även barnet illa ut. Sen har vi personalen som ska utföra dina övergrepp. Blir rätt många som varje år ska hantera detta...

Det är ju argumentet som Blairw har, att det är såpass få som drabbas av att aborteras efter v.21 så det är inte värt att tänka på.
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:05:39 följande:

Den statistiken talar inte om om de sociala skälen är att det är fråga om missbruk, att en person lever i fullständig misär, att kvinnan har fått ett antal barn placerade direkt efter förlossning för att hon inte fungerar som mamma, den säger inget om att kvinnan lever på gatan eller lever ett kriminellt liv.

Sök "skäl till sen abort" så finner du säkra källor som beskriver att ett skäl till att bli beviljad sen abort kan vara "att mannen lämnat kvinnan ensam".
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:00:18 följande:
    Nej, det får du leta upp själv precis som jag gjorde, orkar inte serva dig med det faktiskt. Jag vill minnas att det finns att hitta på socialstyrelsen. Den som söker skall finna..
    Så du kan alltså inte visa på fakta som styrker det du skriver?

Där ser man...
Svar på tråden Sen abort?