fjanten skrev 2016-12-04 19:42:31 följande:
Men vet du att de flesta här fattar att det enligt svensk lag inte anses vara en juridisk person - samt varför - men oavsett all fakta som du presenterar och argumenterar för så finns det många människor som anser att dessa foster är för utvecklade för att det ska vara etiskt rätt att abortera. Jag förstår vad forskningen säger, men håller inte med om att den är etiskt försvarbar! JAG anser att den fria abortgränsen borde sänkas, oavsett vad forskningen säger. JAG anser att abortgränsen för speciella omständigheter OCKSÅ borde sänkas, och att sociala fall dessutom ska vara sociala (inte att man är 28 år med krasslig ekonomi i ett studentboende, utan typ drogmissbrukare som bor på gatan). Jag tycker att många andra länder har en vettigare lagstiftning än Sveriges, även om den inte är byggd på samma forskning.
Men det är precis det jag skriver också. Om man inte håller med kan man försöka förändra, men det räcker inte med argumentet "för så känner jag", du måste bygga upp ett som är tillräckligt starkt. För att ändra svensk abortlag så handlar det alltså om att bygga upp ett tillräckligt starkt argument som lyckas trumpa all den forskning, etiska överläggning angående två rättigheter som går emot varandra. Du måste lyckas argumentera över varför det inte är etiskt rätt mer än att du inte tycker att det är etiskt rätt.
Idag finns det inte tillräckligt bra argument, alltså inte tillräckligt bra dokumenterad backning med andra ord, för att ändra lagen.