• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:42:28 följande:

Och det har du fakta på?

Ja det har jag. Finns statistik på vilka skäl som legat till grund för aborten. Men jag anser som sagt att inga aborter av sociala skäl ska beviljas efter vecka 18 oavsett hur komplex problematik som ligger bakom.
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:51:42 följande:
    Ja det har jag. Finns statistik på vilka skäl som legat till grund för aborten. Men jag anser som sagt att inga aborter av sociala skäl ska beviljas efter vecka 18 oavsett hur komplex problematik som ligger bakom.
    V v visa den statistik som säger att man kan göra abort i vecka 21 för att pojkvännen gjort slut.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:44:57 följande:

Om grova missbrukare inte skulle få göra abort sent in i graviditeten skulle det födas ett antal svårt skadade barn varje år.

Tja.. Nu talade jag visserligen om abort av enbart sociala skäl på friska barn. Men även handikappade barn har ju rätt till liv.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 19:48:44 följande:

Så kvinnor som inte kan eller vill bli förälder ska vårdas under tvång tills graviditeten är fullgången, vi ska starta upp låsta institutioner för gravida missbrukare, psykisk sjuka,begåvningshandikappade och övriga som inte beviljas sen abort så att dessa inte kan skada sina foster med diverse substanser och medicin.

Ja så får de bli. Gudskelov är det ändå rätt få sådana fall som skulle bli aktuella varje år.

Inte en ultimat lösning, men bättre än abort i vecka 21 på ett fullt friskt barn i alla fall enligt mig.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:52:54 följande:

V v visa den statistik som säger att man kan göra abort i vecka 21 för att pojkvännen gjort slut.

Nej, det får du leta upp själv precis som jag gjorde, orkar inte serva dig med det faktiskt. Jag vill minnas att det finns att hitta på socialstyrelsen. Den som söker skall finna..
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:54:54 följande:
    Tja.. Nu talade jag visserligen om abort av enbart sociala skäl på friska barn. Men även handikappade barn har ju rätt till liv.
    Fast barn som föds av missbrukare får ju skador som inte märks förrän de är födda.
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 19:57:18 följande:
    Ja så får de bli. Gudskelov är det ändå rätt få sådana fall som skulle bli aktuella varje år.
    Inte en ultimat lösning, men bättre än abort i vecka 21 på ett fullt friskt barn i alla fall enligt mig.
    Några hundra skulle det ju bli.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 19:52:54 följande:

Kan säga att jag själv bilen oerhört förvånad över att det såg ut som det gjorde. Hade jag faktiskt aldrig kunnat drömma om. Chockerande faktiskt.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:00:59 följande:

Fast barn som föds av missbrukare får ju skador som inte märks förrän de är födda.

Och? Har de inte rätt att slippa bli avlivade för att de har skador eller? Skulle inte ett alkoholskadat barn kunna få ett gott liv tänker du?
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:01:33 följande:

Några hundra skulle det ju bli.

Det är knappast en ohanterlig siffra..
Svar på tråden Sen abort?