• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 20:54:13 följande:
    Och när man söker på de kriterierna så står det inte enda enda gång att det beviljas pga. kvinnan lämnats ensam däremot så står det att det kan vara en kombination av flera olika skäl som tillsammans gör situationen omöjlig och där kan att ha blivit ensam vara en komponent.
    Det är väl därför ingen vill länka till det. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 21:01:45 följande:
    Jaha då får du väl fortsätta leta då för vi är ju tydligen två stycken som sett det.
    Men ingen av er kan länka. Konstigt. 

Trovärdigt? Nej, lika mycket hyckleri som när du beskriver hur hemskt det är att hålla ett aborterat foster som lever, men ändå inte vill göra något åt det. 
  • Anonym (statistik)

Några punkter fakta och sen en slutsats.

Abortgränsen går efter v 22. Dvs efter 21+6.

Det finns foster som överlevt i v 21 dvs efter drygt 20 v. Ex:

www.aftonbladet.se/nyheter/article11420255.ab

Några fler i v 22. Det handlar om undantagsfall. Men klart är att abortering av livsdugliga foster kan ske.

Viktigare tycker jag diskussionen om medvetande är. Detta möjliggörs i v 17 eller 18, då nervsystemet och hjärnan börjar kopplas ihop. Ögonrörelser har sedan vecka 16 och från vecka 19 eller 20 är det sannolikt att fostret kan registrera smärta.

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet

men jag har sett liknande siffror på många ställen.

Jag försökte påtala dessa fakta i en annan tråd men blev då blockerad av moderatorn. För övrigt skrev jag bara att jag ansåg detta betydde människovärde och att jag gråtit när jag hörde om aborten i 21+6. Inga fula ord, ingenting. Bara dessa siffror och åsikten om människovärde.

Hoppas att jag får ha kvar detta inlägg.

Enligt min mening är medvetande ett definitivt startskott för människovärde. Har man inga livshotande skador och kan man känna smärta är det enligt min mening för sent med abort.

• Anonym (fjäriln)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:46:59 följande:
    Självklart är det ett ingrepp i den personliga friheten, men sådana kan vara berättigade. Därför har vi exempelvis föngelsestraff, lvm, lvu och lpt som tillgängliga verktyg i samhället där syftet har ett högre värde än den dagsaktuella personliga integriteten. Och min åsikt är att värdet av att skydda barnet från att avlivas är högre ån den svårighet som den ovilliga modern utsätts för. Däremot förringar jag inte traumat som det skulle innebära för modern och samhället måsye givetvis göra allt de kan för att reducera skadeverkningarna av ett sådant förfarande.
    Nej det är inte ett ingrepp i friheten du pratar om utan ÖVERGREPP! Kalla saker för dess rätta namn.
    Att du ens försöker jämföra med kriminalvård är bara smaklöst och visar att du endast har ogenomtänkta känsloargument. Det är ok det med men då bör du även tänka tanken ut att du faktiskt anser att övergrepp är helt ok i statens namn.

Hur reducerar man skadeverkningar av statliga övergrepp? Hur ska personalen tackla det? Vilka extraresurser ska du sätta in där? Framförallt, är du beredd att betala extremt mycket mer i skatt?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (statistik) skrev 2016-12-04 21:08:34 följande:

Några fler i v 22. Det handlar om undantagsfall. Men klart är att abortering av livsdugliga foster kan ske.

Viktigare tycker jag diskussionen om medvetande är. Detta möjliggörs i v 17 eller 18, då nervsystemet och hjärnan börjar kopplas ihop. Ögonrörelser har sedan vecka 16 och från vecka 19 eller 20 är det sannolikt att fostret kan registrera smärta.

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-ma...
    Jag försökte påtala dessa fakta i en annan tråd men blev då blockerad av moderatorn. För övrigt skrev jag bara att jag ansåg detta betydde människovärde och att jag gråtit när jag hörde om aborten i 21+6. Inga fula ord, ingenting. Bara dessa siffror och åsikten om människovärde.

Enligt min mening är medvetande ett definitivt startskott för människovärde. Har man inga livshotande skador och kan man känna smärta är det enligt min mening för sent med abort.
    Med all respekt men inget av det du länkar till är att betrakta som fakta. Källkritiken hos media är under all kritik. Det är vanligt att media sprider myter och inte fakta så vill du ha fakta måste du söka på annan plats.

Blairw i tråden har länkat till sådant som kan betraktas som källor, börja läsa dem.
  • Queennr1
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 21:00:11 följande:

Det konstiga är att ingen lyckats visa att man kan få en abort i vecka 21 för att ens pojkvän har lämnat gjort slut.

Konstigt att ingen vill visa att de vet vad de pratar om. 

Hur vet du vad jag tror? Jag tror inget, men däremot finns här många som skriver en massa saker utan att visa källor. Trovärdigt? Nej, inte ett dugg.

Du snackar om att bedriva opinion, men det funkar inte om man inte kan bevisa det man säger. Vill du kunna påverka folk måste du vara trovärdig. Just nu snackar du bara...

Ungefär som du gör då...
  • fjanten
    blairw skrev 2016-12-04 21:00:14 följande:

Nej, men du säger att du önskar att lagen skulle ändras. Så länge vi diskuterar något som isåfall skulle beröra en lag ändring så är detta saker man behöver tänka på. Du kan bara konstatera din åsikt om du vill det, men det jag och andra säger är att det räcker inte med din åsikt. Du behöver backa upp det med något, iallfall om du säger att du önskar att lagen ändrades. Om du bara sa "jag tycker såhär så det är beslutet jag tar för mig själv" utan att för den sakens skulle vilja ändra lagen så spelar det ju noll roll huruvida din åsikt är backad av något mer än din känsla.Jag har redan citerat denna statistik och nej - det går inte alls att få specifik statistik. Du kan bara få fram statistik över ansökningar och beviljade ansökningars orsaker i kategorierna "sociala problem", "psykisk sjukdom", "kroppslig sjukdom" och "fosterskada-kromosomavvikelse".

2015 inkom 597 sådana ansökningar och 557 godkändes. Nedanför kan du se hur det var uppdelat - hur många ansökningar i varje kategori och i parantes hur många som godkändes.

Social problem: 213 (180)

Psykisk sjukdom: 3 (1)

Kroppslig sjukdom: 3 (3)

Fosterskada/kromosomavvikelse: 388 (375)

Totalt: 597 (557)

Lägg därtill att det skedde 38071 st aborter 2015. 98.5% av de skedde innan v.18. Så dessa 557 godkända aborter som skedde efter v.18 utgjorde 1.5% av alla aborter. 0.47% av alla aborter skedde efter v.18 pga sociala problem. Det är vaken särskilt många. Inte heller säger det något om hur många som får godkänt pga vad du nu uppgav för anledningar. 

Om du påstår att det finns statistik som är mer ingående än "sociala problem" så får DU visa på det mer än att hänvisa till google. Ingen annan har kunnat hitta sådan statistik, så om du nu sitter på den är det upp till dig att ta fram den om vi ska anta ditt argument. 

Nej, jag kan inte bevisa att ett t.ex. 13 veckor gammalt foster kan överleva utanför sin moders kropp - för det går inte - men fostret är i mitt (och många andras) tycken fortfarande för utvecklat för att det ska vara etiskt försvarbart att abortera honom/henne. Sveriges lagstiftning baseras på fostrets möjligheter till överlevnad utanför livmodern, att det liksom får ett människovärde som är värt att bevara då, men jag anser att han/hon får detta människovärde tidigare. Och därför ÖNSKAR jag att lagen bör förändras, p.g.a. etiska skäl. Men jag skickar inte in motioner till riksdagen, och jag är inte med i Ja till Livet (för jag anser inte att människovärdet startas så fort spermien möter ägget), och jag röstar inte på SD (för de har en övervägande del etiskt icke-försvarbara resonemang angående annat). Det förändrar inte faktum att jag inte anser nuvarande abortlagstiftning vara etiskt hållbar.
  • Anonym (statistik)

Och min åsikt bygger inte på religion i princip ateist) eller att kvinnan inte har rätt till sin kropp eller bra vård. Min åsikt bygger på två rättigheter som vägs mot varandra. Och om man har ett medvetande anser jag att man har en rätt till sitt liv som väger tyngre än kvinnans rättigheter ovan. Min personliga åsikt.

• blairw
    Anonym (statistik) skrev 2016-12-04 21:08:34 följande:

Från vecka 22 till 24 börjar fostret reagera på ljud och vissa tecken tyder på att det så här långt kommen i processen har fått förmågan till inlärning. Källa här är www.alltomvetenskap.se/nyheter/40-veckor-i-mammas-mage-nar-far-fostret-medvetenhet

Det stämmer inte dock, det om medvetande. Foster utvecklar relativt tidigt reflexer, vilket betyder att de kan reagera på ljud, rörelser, smärta osv. Men det finns inget vetenskapligt belägg för att de kan känna smärta, att det kan förstå att något rör sig. För att kunna göra det krävs det att receptorer har utvecklats som kan skicka signaler till hjärna och göra att man känner t.ex. smärta. Det är det som räknas som medvetande, att du faktiskt förstår att och vad du känner, du reagerar inte bara på stimulans. Dette verkar inte ske innan tredje trimestern, som tidigast runt v.27-28, möjligen senare, och gör alltså att det inte är närheten av att krocka med svensk abortlag idag. 
  • Anonym (anonym)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 20:46:59 följande:
    Självklart är det ett ingrepp i den personliga friheten, men sådana kan vara berättigade. Därför har vi exempelvis föngelsestraff, lvm, lvu och lpt som tillgängliga verktyg i samhället där syftet har ett högre värde än den dagsaktuella personliga integriteten. Och min åsikt är att värdet av att skydda barnet från att avlivas är högre ån den svårighet som den ovilliga modern utsätts för. Däremot förringar jag inte traumat som det skulle innebära för modern och samhället måsye givetvis göra allt de kan för att reducera skadeverkningarna av ett sådant förfarande.
    Så vi ska "rädda" oönskade foster från att aborteras till priset av att kvinnor kan komma att så traumatiserade att de kommer att drabbas av psykisk ohälsa för livet till följd av att de behöver fullfölja en oönskad graviditet under tvångsvård.
Svar på tråden Sen abort?