• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (B)
    Anonym (Lena) skrev 2016-12-04 21:06:26 följande:

Men ingen av er kan länka. Konstigt. 

Trovärdigt? Nej, lika mycket hyckleri som när du beskriver hur hemskt det är att hålla ett aborterat foster som lever, men ändå inte vill göra något åt det. 

Men vad fan är ditt problem? Jag utför mitt jobb. Det är inte alltid så roligt men jag gör det för att lagen ser ut som den gör och jag är där som stöd för kvinnan.

Varför är du så satans elak och otrevlig?
  • Queennr1
    Anonym (fjäriln) skrev 2016-12-04 21:08:57 följande:

Nej det är inte ett ingrepp i friheten du pratar om utan ÖVERGREPP! Kalla saker för dess rätta namn.

Att du ens försöker jämföra med kriminalvård är bara smaklöst och visar att du endast har ogenomtänkta känsloargument. Det är ok det med men då bör du även tänka tanken ut att du faktiskt anser att övergrepp är helt ok i statens namn.

Hur reducerar man skadeverkningar av statliga övergrepp? Hur ska personalen tackla det? Vilka extraresurser ska du sätta in där? Framförallt, är du beredd att betala extremt mycket mer i skatt?

Fullt jämförbart med andra skyddslager som lvm LVU och lpt. De insatser för att begränsa skadeverkningar jag tänker på kan exempelvis vara terapi, traumabearbetning, sövt snitt så tidigt som möjligt i graviditeten etc. Dina argument handlar en del om vad lagen idag säker vilket jag anser vara ett svagt argument om utgångsläget för mig är just att jag anser att lagen bör förändras.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 21:01:45 följande:
    Jaha då får du väl fortsätta leta då för vi är ju tydligen två stycken som sett det.
    Du får väl skicka en länk där skälet att man blivit ensam gör att socialstyrelsen godkänner en sen abort för där jag läser detta så är det en delkomponent med flera olika delar som gör situationen ohållbar.
    Dessutom så säger Bygdeman att det blir en så sent i graviditeten så är det så psykiskt belastande att ingen kvinna söker abort utan starka skäl.
  • Queennr1
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 21:21:46 följande:

Så vi ska "rädda" oönskade foster från att aborteras till priset av att kvinnor kan komma att så traumatiserade att de kommer att drabbas av psykisk ohälsa för livet till följd av att de behöver fullfölja en oönskad graviditet under tvångsvård.

Ja.
  • Queennr1

Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..

• Anonym (Sara)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:37:18 följande:

Förövrigt händer det även att abort av sociala skäl beviljas efter vecka 22 till och med.

Så gott som alla som ansöker om sen abort pga fosterskador får detta beviljat även om det bara handlar om att fostret saknar en arm eller har DS. Vilket också är en absurditet man häpnar över..

Va,är det sant?"nu är du i v 22+3 och du får abort beviljat?"Seriöst?
  • Anonym (anonym)

Det är väl inte absurt om man inte kan tänka sig att ta ett livslångt ansvar för ett handikappat barn.
  • Anonym (Lena)
    Queennr1 skrev 2016-12-04 21:13:38 följande:
    Ungefär som du gör då...
    Tack för att du bekräftar det jag skriver.
  • Anonym (fjäriln)

Har du själv ett handikappat barn?

• Anonym (Svårt)

Queennr1.. Har du källor på att man skulle bevilja abort efter 21+6 med enbart sociala skäl ? För det tror jag inte på.

Svar på tråden Sen abort?