• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (fel) skrev 2016-12-05 00:43:05 följande:
    ...

Man må anse vad man vill om aborträtt och kvinnans rätt vs fostrets rätt, men jag tycker det har gått lite "Krig är fred" i argumentationen.
    Jo, jag förstår att du tycker det. Men om man försöker dra paralleller mellan aborträtt, husbygge och grottornas tid och när man inte riktigt kan skilja på vad som är åsikter och fakta så förstår man kanske inte de sakargument som förs fram?

För det är rent krasst så, att ett halvfärdigt hus saknar egenvärde trots att någon investerat pengar i det. Och bara för att några överlevde på grottornas tid är det inte önskvärt att vi kom tillbaka till den tidens anda då allt handlade om att överleva dagen och vi inte hade någon annat val än att följa naturens lagar.

För att återgå till sakfrågan, aborträtten, är det riksdagen som stiftar lagar efter otalaiga utredningar från experter. utredningar som bygger på vetenskaplig fakta och inte "jag tycker och tror". De skriver rekommendationer och sen är det upp till riksdagen att följa det eller inte. Det är så det fungerar eftersom vi inte kan ha experter inom varje område i riksdagen, det finns helt inkelt tusentals med platser i riksdagen.

Men det jag undrar över är varför du anser att en abort nödvändigtvis måste vara något svårt, varför du tycker att om det inte är något svårt så är det fel? Jag känner flera som gjort abort som sagt att det inte betytt något speciellt, de brydde sig helt enkelt inte. Några år senare när livet är annorlunda anser de fortfarande samma sak men en abort i den situationen skulle kanske - eller kanske inte, vara en helt annan sak. Poängen är att det inte finns några rätt eller fel känslor. Man ska fasiken inte försöka skuldbelägga på det sätt du gör!

Saken är den att de som kräver de där jobbiga känslorna oftast är samma som anser att man måste ta ansvar för sina handlingar. Abort menar de då inte är att ta ansvar utan "ta ansvar" innebär alltid bara en sak - att föda sitt barn. Det man som abortmotståndare "glömmer" är att de som gör abort tar ansvar men de gör det kanske på ett sätt "jag" inte hade valt. För alternativet, att låta barn födas och växa upp under mindre bra förhållanden är att INTE ta ansvar! För genom sin handling att inte göra abort fastän man kanske borde, bryr man sig inte tillräckligt om att vilja ge det eventuella barnet de bästa förutsättningarna.
  • Anonym (Ts)
    blairw skrev 2016-12-04 21:14:52 följande:

Det stämmer inte dock, det om medvetande. Foster utvecklar relativt tidigt reflexer, vilket betyder att de kan reagera på ljud, rörelser, smärta osv. Men det finns inget vetenskapligt belägg för att de kan känna smärta, att det kan förstå att något rör sig. För att kunna göra det krävs det att receptorer har utvecklats som kan skicka signaler till hjärna och göra att man känner t.ex. smärta. Det är det som räknas som medvetande, att du faktiskt förstår att och vad du känner, du reagerar inte bara på stimulans. Dette verkar inte ske innan tredje trimestern, som tidigast runt v.27-28, möjligen senare, och gör alltså att det inte är närheten av att krocka med svensk abortlag idag. 

Det är är helt enkelt inte sant! Jag har hört flera barn, bla mitt, som gråtit då de blivit stuckna vid blodprov och andra tester tidigare än v. 27!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 23:03:02 följande:

Och det läste du på en seriös sida, ett foster i vecka 22 kan inte skrika eftersom de inte har lungor som fungerar.

Det kan visst skrika. Inte läge men ser kan ge ett skrikljud ifrån sig!
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 07:54:56 följande:

Det är är helt enkelt inte sant! Jag har hört flera barn, bla mitt, som gråtit då de blivit stuckna vid blodprov och andra tester tidigare än v. 27!

Att gråta innebär dock inte att man förstår eller känner, att gråta är också en form av reaktion på stimulans. Men det innebär inte per automatik att det är en medveten reaktion. Men framförallt så kan jag inte säga att forskning som visar på att foster inte kan känna smärta förrän i tidigast början av tredje trimestern skulle inkludera redan födda och levande prematura barn. Ett barn som är extremt prematur (innan vecka 27) får en massa mediciner och tillskott för att utvecklas/växa snabbare; för att lungor ska växa till sig och komma igång t.ex. Så min logiska gissning är att du inte kan applicera samma vetenskapliga information för foster i livmodern på prematura levande barn som får mediciner. Men ska kolla upp det närmare för att se vad exakt som gäller/händer.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 23:03:02 följande:

Och det läste du på en seriös sida, ett foster i vecka 22 kan inte skrika eftersom de inte har lungor som fungerar.

Kanske inte skrika,men lite ljud och viftade med händerna..ville ju leva,så tragiskt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 08:41:31 följande:

Kanske inte skrika,men lite ljud och viftade med händerna..ville ju leva,så tragiskt.

Jag gissar att många behöver avhumanisera barn födda i v 22 för att kunna rättfärdiga sitt tänkande kring såpass sena aborter.
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 08:44:59 följande:
    Jag gissar att många behöver avhumanisera barn födda i v 22 för att kunna rättfärdiga sitt tänkande kring såpass sena aborter.
    Liksom att många försöker läsa in sina egna önskningar för att rättfärdiga SINA åsikter mot aborter.

Att ett foster viftar på händerna innebär inte per automatik att det betyder att det har en önskan att få leva. DET handlar om reflexer. En mask rör också på sig om du petar på den, det betyder inte att den har en önskan att leva - den reagerar reflexmässigt.

Det som är riktigt tragiskt är att man försöker skuld- och skambelägga de kvinnor som genomgår sena aborter med osakligt emotionellt agiterande.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 08:41:31 följande:
    Ett foster i vecka 22 har inget viljetänk utan bara reflexer, inte ens nyfödda barn har någon vilja utan gör saker rent reflexmässigt.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (fel) skrev 2016-12-05 00:43:05 följande:
    Finns det ens statistik över orsaker till abort? För inte så länge sedan läste jag en artikel om abort, där det sades Sverige har den högsta abortfrekvensen i Norden, men att man inte vet varför, eftersom man inte samlar in information om orsakerna till abort.

Lagar stiftas inte baserat på vetenskap, utan baserat på vad de som sitter i riksdagen anser att är rätt och rimligt. Det är ett vetenskapligt faktum(?) att foster kan överleva utanför livmodern efter vecka 22. Det att man inte får döda dem då längre, det är en åsikt, det är inte vetenskap. Lika gärna kunde man säga att foster får dödas när som helst. För det är också ett vetenskapligt faktum, att man kan döda människor utan att de verkar lida. Läs eutanasi. Eller att man inte får döda foster alls. Eller enbart före vecka 12. Eller vad som helst. Allt är bara åsikter, känslor om vad som är rätt och fel.

Myndighetsåldern är fortfarande 18 år, trots att senare forskning har visat att hjärnan mognar helt först i 20 årsåldern. Borde vi höja myndighetsåldern, eftersom nu vetenskapen har visat att en 18 åring inte är vuxen?

Ju generösare abortlagstiftning, detso flera aborter. Och ju flera aborter som görs, desto normalare och lättare blir det att välja abort. I vissa fall verkar det inte ens bara vara tillåtet, utan till och med önksvärt att någon gör abort, om man ska tro alla de som här på familjeliv gråter över att de har tvingats till abort. Hur ska de som faktiskt vill föda sitt barn, trots inte helt ideala förhållanden, förhålla sig till alla dem som uppmanar dem till abort?

Många här nämner det traumatiska i att tvingas föda ett barn man inte har planerat. I tiotusentals år har våra förfäder(mödrar) fött barn. Det har varit något som hör livet till, och evolutionen har effektivt gallrat bort alla dem som inte blev omhändertagna av sina mödrar. Hur är det möjligt att barnafödandet plötsligt har blivit ett så märkvärdigt och främmande fenomen, att man blir traumatiserad för livet om man oplanerat blir förälder? Är det sunt med en samhällsutveckling som går åt det hållet? Har den generösa abortlagstiftningen bidragit till detta?

Många undrar över "hyckleriet" i att man kan anse att abort i vecka 12 är acceptabelt, men inte i vecka 22. Detta "hyckleri" är helt överensstämmande med t.ex. det att värdet på ett föremål anses öka ju färdigare det är. Så fungerar djur i naturen också. Ju äldre avkomman är, dvs. ju mera djuret har investerat i sin avkomma, desto större risker tar det för att försvara den.

Man hänvisar till foster yngre än 22 veckor som livsodugliga och som parasiter. Det är att förvränga verkligheten. Vi människor är däggdjur, varenda en av oss har varit beroende av en livmoder i början av vårt liv. Vi har alla varit livsodugliga och parasiter, innan vi var färdigt utvecklade. För att dra paralleller till den materiella världen, så kunde man lika gärna säga om halvfärdiga hus att eftersom de är obeboeliga och förfular omgivningen, så har de inget värde.

Man må anse vad man vill om aborträtt och kvinnans rätt vs fostrets rätt, men jag tycker det har gått lite "Krig är fred" i argumentationen.
    Om man ska titta bakåt i tiden så dödade man sin avkomma även efter att de var födda och framkallade missfall på diverse sätt. En gång i tiden togs fostermödraskap fram eftersom kungen tröttnade på att det var så många nyfödda som dog efter att de föräldrarna legat ihjäl dem.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 09:05:48 följande:

Om man ska titta bakåt i tiden så dödade man sin avkomma även efter att de var födda och framkallade missfall på diverse sätt. En gång i tiden togs fostermödraskap fram eftersom kungen tröttnade på att det var så många nyfödda som dog efter att de föräldrarna legat ihjäl dem.

Och din poäng är?
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 09:02:05 följande:

Ett foster i vecka 22 har inget viljetänk utan bara reflexer, inte ens nyfödda barn har någon vilja utan gör saker rent reflexmässigt.

Och det vet du för att?
Svar på tråden Sen abort?