• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:05:58 följande:

Och det vet du för att?

Because science.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:05:58 följande:
    Och din poäng är?

Och det vet du för att?
    Att foster inte har ett medvetet tänkande utan rent reflexmässigt likt grodyngel reagerar på yttre stimuli.

På samma sätt som med lungorna är det extremt för tidigt födda barnets hjärna väldigt omogen. Istället för den traditionella veckade valnötsliknande hjärnbarken är hjärnan hos dessa barn ännu helt slät, signalerna går långsamt och nätverken är ännu inte särskilt välutvecklade.

– Skillnaden mellan det extremt för tidigt födda barnets hjärna och det fullgångna barnets hjärna är större än skillnaden mellan det fullgångna barnets hjärna och den senildementa åldringens hjärna. 

• Anonym (Håller med TS)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 15:39:59 följande:

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

Jag håller helt och hållet med TS om problematiken med sena aborter.
    En barnmorska berättade för mig om hur jobbigt det är att under en och samma arbetsdag abortera foster i vecka 21 och rädda foster i vecka 23.  För mig låter det helt absurt att skillnaden mellan att förstöra liv och rädda liv är så hårfin. Särskilt som det faktiskt finns en felmarginal i bestämning av graviditetens längd.   

Tycker det vore på sin plats att prata med så långt gångna kvinnor om alternativet att adoptera bort barnet. Det finns massor med familjer som mer än gärna tar emot. Och det borde ju rimligen kännas bättre i samvetet att veta att ens barn har det bra hos någon annan.

• Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 10:18:08 följande:

Att foster inte har ett medvetet tänkande utan rent reflexmässigt likt grodyngel reagerar på yttre stimuli.På samma sätt som med lungorna är det extremt för tidigt födda barnets hjärna väldigt omogen. Istället för den traditionella veckade valnötsliknande hjärnbarken är hjärnan hos dessa barn ännu helt slät, signalerna går långsamt och nätverken är ännu inte särskilt välutvecklade.

? Skillnaden mellan det extremt för tidigt födda barnets hjärna och det fullgångna barnets hjärna är större än skillnaden mellan det fullgångna barnets hjärna och den senildementa åldringens hjärna. 

Jag upprepar mig...

Det vet du för att?
  • blairw
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:54:05 följande:

Jag upprepar mig...

Det vet du för att?

Varför det inte du som hade läst alla inlägg? Då borde ju veta att detta redan diskuterats - hur man vet detta vetenskapligt och tror det t.o.m länkades till studier i fråga på just detta.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-05 10:54:05 följande:
    Jag upprepar mig...
    Det vet du för att?
    För att forskning och vetenskap har fastslagit detta. Det går ju faktiskt att studera hur hjärnan ser ut och se vilken aktivitet det finns där. Det som inte går att få stöd för hur mycket smärta äldre gravt handikappade barn som får ständiga kramper har eftersom de inte kan uttrycka sig.
  • Anonym (Sara)

Läste att i våran grannland kan man få göra abort till v 24,om fostret/barnet är allvarligt missbildad/handikappat.Nej,det här verkar inte klokt.

• Anonym (Sara)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 09:02:05 följande:

Ett foster i vecka 22 har inget viljetänk utan bara reflexer, inte ens nyfödda barn har någon vilja utan gör saker rent reflexmässigt.

Jodå,det är ett liv och vill leva.
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 12:15:17 följande:
    Läste att i våran grannland kan man få göra abort till v 24,om fostret/barnet är allvarligt missbildad/handikappat.Nej,det här verkar inte klokt.
    Så det är alltså bättre att fostret tvingas genomgå en förlossning, som i sig är stressande för barnet, kanske tvingas leva under otroliga plågor bara för att "det är fel med abort".
    Du har tappat bort betydelsen av humanitet och mänsklighet.
  • Anonym (fjäriln)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 12:20:33 följande:
    Jodå,det är ett liv och vill leva.
    Hur vet du det?
Svar på tråden Sen abort?