Anonym (Ts) skrev 2016-12-03 15:39:59 följande:
Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.
Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?
Jag håller helt och hållet med TS om problematiken med sena aborter.
En barnmorska berättade för mig om hur jobbigt det är att under en och samma arbetsdag abortera foster i vecka 21 och rädda foster i vecka 23. För mig låter det helt absurt att skillnaden mellan att förstöra liv och rädda liv är så hårfin.
Särskilt som det faktiskt finns en felmarginal i bestämning av graviditetens längd.
Tycker det vore på sin plats att prata med så långt gångna kvinnor om alternativet att adoptera bort barnet. Det finns massor med familjer som mer än gärna tar emot. Och det borde ju rimligen kännas bättre i samvetet att veta att ens barn har det bra hos någon annan.