Anonym (Håller med TS) skrev 2016-12-05 12:52:58 följande:
Så klart barnet vill leva. Det är en grundläggande drivkraft för allt liv.
Blir så trött på alla dessa som försvarar rätten att ta bort ett foster med vetenskapliga argument. Det är ju en etisk fråga där man tar ställning baserat på vetenskap, men även till andra parametrar. En etisk bedömning har alla rätt att göra utifrån sin livsåskådning.
Obehagligt när man resonerar att man inte kan bevisa att foster kan känna smärta. Det viktiga är ju att UTESLUTA att fostret känner smärta,
Vad ska man grunda lagar på om inte vetenskap? Etik och moral?
Då ligger du rätt pissigt till därför att det är inte självklarhet att det är DIN etik, moral och livsåskådning som ska ligga till grund. Sharialagar kanske vore rätt trevligt? JA, för inställningen vad lagar ska grunda sig på gäller inte enbart aborträtt utan gäller överlag. Man kan helt enkelt inte välja och vraka lite som det passar sina egna syften.
Du behöver förhoppningsvis inte genomgå en sen abort men om valet står mellan det eller ett liv i plågor så är valet inte lika enkelt. Väljer du ett liv i plågor är du i mina ögon mycket inhuman eftersom du påtvingar en människa ett plågsamt liv. Du anser att jag är inhuman som önskar skona andra människor från plågor så långt det är möjligt.
Och jag förtydligar: det är INTE enbart fysiska plågor jag menar utan handlar även om psykiska som tex att växa upp som ett oönskat barn. Eller växa upp som adoptivbarn med frågan "varför ville mamma inte ha mig" som alla adoptivbarn har.
Som jag ser det handlar det i mångt och mycket om att välja det som orsakar så lite smärta som möjligt: antingen abort där man inte på något sätt kunnat visa att smärta förekommer eller ett liv som otroligt ofta innebär många och svåra plågor och inte bara för själva barnet utan det påverkar även föräldrar, syskon, far- och morföräldrar. Som tär otroligt mycket på samhällsresurser, dessutom i tider då vi inte ens har råd med de behövande samhället redan har!